Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Børnevenlige høns.  (Læst 8223 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #15 Dato: 30 August , 2015, 00:37 »
Jeg har svært ved at forholde mig til, at der skulle findes høns, som skulle være specielt børnevenlige. Der er rolige hønseracer og racer med mere fut i. Mon ikke høns er, som dyr er flest med hensyn til venlighed. Modtager de venlighed, giver de tilbage af samme skuffe.

Hvis børn lærer at respektere dyr og deres grænser - som vi voksne også skal - så giver det helt sikkert et godt resultat. En kat der bliver revet i halen i tide og utide, forguder næppe sin plageånd.

Derfor tror jeg, man skal lære sine børn at omgås høns på en god måde, en måde der er på dyrenes præmisser. Så skal man selv sikre sig, at hønsene også opfører sig ordentligt overfor barnet. Nogle haner er jo mere aggressive end andre og skal ikke omgås af børn.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #16 Dato: 10 ſeptember , 2015, 08:30 »
Hvor er det godt skrevet Hans-Kurt, jeg er helt enige.

Vi har en god blanding her hjemme, og vores datter bevæger sig frit bland høns og ung kokke. Hun har fra starten lært at respektere dyrene, og lade dem komme til hende, samt har vi lært hende hvordan hun kan sende dem væk på en god måde når hun ikke har lyst mere.
Hun er kun 2½ år nu, men hun fodre, vander, vasker trug, muger, samler æg og hjælper med at lave hegn. Hun håndfodre de fleste, og kan klappe dem, og holde de små (kochin og Brahma er for tunge for hende) Hun har fået lov til at være sammen med dyrene, og bruger meget tid på at snakke med dem.

Hun er blevet rigtig god til at hjælpe med at genne dem frem, når en stor kylling stikker af  :)

Jeg tror langt de fleste høns kan gøres håndtamme og nemme for børn at omgås. Det handler om hvordan vi som voksne gør, det kopiere vores børn.

Samtidig skal man huske at bruge tid med sine høns og børn, vi sidder tid sammen med dem, både med lidt gryn men også uden. At sidde stille og kigge og lytte er en super ting at lære sine børn.

Dine børn er jo vand til høns. Så uanset hvilken race du finder, så lad børnene være med fra starten, væn dem og hønsene til henanden. Så kan det kun blive godt. 

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #17 Dato: 10 ſeptember , 2015, 09:39 »
Det er lige sådan som du gør, jeg mener man skal holde høns (eller andre dyr)  /o