Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Børnevenlige høns.  (Læst 8229 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Funch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Børnevenlige høns.
« Dato: 26 August , 2015, 21:56 »
Hvilke høns vil  I anbefale hvis de skal kunne gå frit med børn?
Må også være ok æglægger.
Har pt. 4 lohmann Brown høns der er 2 år gamle og lægger ikke rigtig æg mere. De har ellers været søde og omgængelige.
Vil gerne have nogle der lægger æg hele livet.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #1 Dato: 27 August , 2015, 08:08 »
Jeg har læst om flere der anbefaler Faverolles og Brahma, da de vist er meget fortrolige. Især Brahma. De lægger jo dog knap så mange æg.
Men hvis de bare skal kunne gå frit sammen med børn, og ikke nødvendigvis skal kunne kæles med, så tror jeg de fleste store racer er velegnede. Mine Sussex går tit i haven sammen med børnene, og de lægger altså fint med æg :)
Jeg tror også Orpington kunne være et godt bud, da de heller ikke er ret flyvske - men jeg tror ikke de lægger så mange æg som eks. Sussex
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #2 Dato: 27 August , 2015, 08:59 »
Der er flere ting i at vælge race end om de er børnevenlige. De fleste racer kan blive fint tamme, især de tunge racer. Men du skal også tænke over hvor meget plads du har til rådighed, om de skal kunne blive bag et lavt hegn, om de skal kunne skrukke. Nu du siger mange æg, så udelukker du lidt de skrukkende racer, da de jo ligger skruk meget af foråret og sommeren. Det er fx brahma og orpington.

Et godt valg kunne måske være New Hampshire, som ikke skrukker og lægger fint med æg. Sussex eller maran fra en stamme der ikke skrukker er også en idé.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Mcangel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #3 Dato: 27 August , 2015, 12:52 »
Vores Isa'er, er meget tillidsfulde og omgængelige med børn.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #4 Dato: 27 August , 2015, 12:57 »
Man kan godt få Orpingtons der ikke skrukker - nogle stammer gør ikke. Mine er fra to forskellige opdrættere og ingen af dem skrukker.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #5 Dato: 27 August , 2015, 14:24 »
Barneveldere er også fine. Mine skrukker næsten aldrig, men der er stammer der har mere tendens til at blive skruk også. I det hele taget er de fleste tungere racer ret fredelige.
Men ingen høns lægger æg hele livet. På et tidspunkt holder de allesammen op. Det tager stille og roligt af med alderen, og grunden til at racehøns lægger æg i flere år er jo at de ikke lægger så intensivt (læs hver dag) fra starten af. Men jeg vil til enhver tid anbefale racehøns, da de både er smukkere, man kender deres temperament, og de som sagt er længere produktive. Og ved de større racer får man en fin kødfuld suppehøne ud af det i sidste ende.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline reri

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
  • Ønsker mig Dorking høns
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #6 Dato: 27 August , 2015, 14:49 »
I forlængelse af Henriette Halls indlæg:

...
Men ingen høns lægger æg hele livet. På et tidspunkt holder de allesammen op. Det tager stille og roligt af med alderen, og grunden til at racehøns lægger æg i flere år er jo at de ikke lægger så intensivt (læs hver dag) fra starten af.
...

Vil jeg lige referere til Jørgen Liljensøes "Den Store Hønsebog" at "ingen selvforsyner kan med god samvittighed lade godt økologisk kød gå til spilde, for et tredje lægge-år, går ikke". (sådan ca.  /o )
Og med det mener han selvfølgelig at en høne bør have to læggeår, hvorefter man slagter og spiser kødet, inden det ender med at blive for sejt, samt at høns jo trods alt lægger færre æg med tiden - hvorfor man også jævnligt fornyer sin flok :)

Offline Funch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #7 Dato: 28 August , 2015, 21:34 »
Kan godt se jeg skulle have skrevet lidt mere med plads osv.
De har et hus på ca. 10 kvm. og en gård med knap 2 m højt hegn på ca. det dobbelte kvm. også har de en ydre gård der er meget stor med et 50 cm højt hegn.
hvor de er ude når vi er hjemme (da dem vi har godt kan finde på at "flyve/hoppe" over og gå i køkkenhaven.)
Vi har ikke haft en hane mest fordi det bare var æggene vi ville have til en start.
Men tror måske vi er ved at være klar til at få kyllinger. Tror ungerne ville synes de var et hit som små og de smager jo godt.
Ved godt de ikke lægger æg hele livet men dem vi har nu er ikke lige frem nogle med kød på og så er de, de første vi har haft så tror de får lov at blive gamle og dø gamle.
Så en race der er god til det hele findes de?? ;-) eller skal man vælge enten eller(kød eller æg)??

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #8 Dato: 28 August , 2015, 21:42 »
Der findes et utal af smukke gode alround racer, som snilt kan opfylde enhver families behov for æg og kød.

Prøv at kigge lidt her : http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029058
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #9 Dato: 28 August , 2015, 21:52 »
Af allround racer kan jeg personligt anbefale sussex og maran. De lægger fint med æg og sådan en 6 mdr gammel hanekylling er virkelig lækker at sætte tænderne i. Nogle stammer skrukker og nogen gør ikke, så hvis man gerne vil udruge kyllinger, skal man huske at spørge avleren om de skrukker.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #10 Dato: 28 August , 2015, 22:33 »
Mine Sussex skrukker, og lægger godt med æg. Dertil er Sussex eftersigende en af de bedre slagtehøns. Har dog ikke smagt andre.
Men der er masser af kombinationsracer, Sussex, Wyandotter, Australorps, Maran, New Hampshire, og flere.
Det kommer vist bare an på hvilke du synes er pæne :)
Mine Sussex er rigtig gode blandt mine børn :)
« Senest Redigeret: 28 August , 2015, 22:37 Fra renepaulsen »
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #11 Dato: 28 August , 2015, 22:55 »
Jeg beklager kvaliteten, men jeg Synes indholdet taler for sig selv :D
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #12 Dato: 29 August , 2015, 06:49 »
Såvidt jeg ved så skrukker New Hampshire sjældent :-) men man kan jo også kombinere racerne, så man har et par gode æglæggere og nogle der vil udruge kyllinger.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #13 Dato: 29 August , 2015, 16:23 »
Måske er det også svært bare at sige at een race er mere børnevenlig end en anden, selvom der selvfølgelig er nogle generelle racebestemte egenskaber . Der er store individuelle forskelle mellem individerne og det afhænger også af hvor meget tid man bruger på dem. Lige nu er min allertammeste en Australorphane, skarpt forfulgt at en Orpingtonhøne - sidste år havde jeg det værste krapyl af en Australorphane og har også haft en aggressiv Orpingtonhane ( selvom det lyder utroligt).

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Børnevenlige høns.
« Svar #14 Dato: 29 August , 2015, 18:12 »
De sidste par år har min mest tamme og tillidsfulde høne været en enlig dansk landhøne. De går ellers for at være flyvske og sky, men det har mine nu aldrig været. Det gælder om at have tæt kontakt med alle hønseracer fra de er helt nyklækkede, hvis de skal blive tamme.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)