Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udspilet krås  (Læst 4782 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Udspilet krås
« Dato: 21 August , 2015, 21:14 »
Her til aften kom en af mine unghaner ikke løbende for at få hønseguf som alle de andre. Jeg fandt ham liggende under en busk og kunne tage ham stille og roligt op. Hvilket ikke plejer at ligne ham. Fåefter jeg har gået et par meter med ham begynder han at kaste op  :( hans krås er helt udspilet og blød at røre ved.

Vi havde alligevel planlagt at slagte et par haner i denne weekend. Så efter omstændighederne blev det ham her. Hans krås var fuld af mad og vand og helt udspilet. Det må have gjort ondt :-( Jeg sætter lige et par billeder ind af hanen efter vi har plukket ham.

Nogen som har en ide om hvorfor han blev syg? Og hvad kan man evt gøre (udover at slagte) i den situation?

Det skal siges at mine høns ikke får særskilt kråsemateriale da de går på ca 250 m2 blandet skovbund, sand, jord osv. Og jeg derfor går udfra at de kan finde stenmateriale nok. De har indtil for en uge siden også gået frit i haven, men da de begyndte at spise lidt for ivrigt at bærbuske og køkkenhaven, kom de tilbage i hønsegården. Alle de øvrige høns ser ud til at have det fint, og kastede sig ivrigt over deres foder.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Udspilet krås
« Svar #1 Dato: 25 August , 2015, 07:11 »
Slet ingen med ide om hvordan det kan være sket, og hvad man evt. Kunne have gjort for at hjælpe?

Nogen andre som har oplevet det?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Udspilet krås
« Svar #2 Dato: 25 August , 2015, 07:54 »
Slet ingen med ide om hvordan det kan være sket, og hvad man evt. Kunne have gjort for at hjælpe?

Nogen andre som har oplevet det?

Det kunne godt lyde som sur kro: http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/SurKro
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Udspilet krås
« Svar #3 Dato: 27 August , 2015, 07:38 »
Mange tak - ja det lyder som det. Nogen ide om hvad det kommer af og hvordan man evt. Kan forhindre det?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Udspilet krås
« Svar #4 Dato: 27 August , 2015, 08:45 »
Da jeg på et tidspunkt mistænkte min ene høne for at have sur kro fandt jeg på en svensk hjemmeside et forslag mod sur kro. Jeg ved ikke, om det virker, for min høne nægtede at indtage det tynde sjask og hendes tilstand gik over af sig selv. Men jeg synes ingredienserne giver mening, hvis det gælder om at få gang i fordøjelsen igen.

Tynd blanding af vand, madolie, madyoughurt og lidt undulatsand, da der er trækul i, gives til hønen/hanen.
Desuden stod der, at man skulle sørge for rent vand (minus æblecidereddike, da det gør sur kro værre)
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Udspilet krås
« Svar #5 Dato: 27 August , 2015, 09:27 »
Nogle tilfælde af sur kro skyldes en bagvedliggende sygdom, som gør, at fordøjelsen er nedsat eller ved at gå i stå. Andre tilfælde af sur kro kan skyldes svampeinfektion - en sådan lidelse har jeg pt en høne i behandling for. Min høne bliver behandlet med Flagyl ordineret af dyrlæge
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14