Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk valgt forkert rede 2 gange  (Læst 12824 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Skruk valgt forkert rede 2 gange
« Dato: 15 August , 2015, 15:35 »
I hønsehuset, i en af de reder der kun er til æglægning, har jeg en skruk der alligevel har fået lov til at ligge. Det har hun, fordi der kun er en høne tilbage, som lægger æg. Så jeg vurderede, det ikke kunne gå galt.
Men - men både i forgårs og i dag er jeg kommet ind for at tjekke for foder og vand til alle og kunnet konstatere, at hun - efter spisning mm - har valgt en forkert rede. Der ligger snyde æg i de to andre reder - skal det lige siges.

Det betyder, at æg der skal fugtes her den 19. august og klække fra den 24. august, nu har været meget medkølet - TO GANGE -. Jeg tog et æg med ind og kom det i lunkent vand. Det sank til bunds, men stod lodret i vandet. Så lyste jeg det og kunne se, at der er en lille kylling, som fylder ca 1/3-del af ægget.

Jeg har flyttet hende og æg til en rede, jeg har i et særskilt aflukke til udrugning af kyllinger. Hun forlod naturligvis reden, men er nu spærret inde og vil ikke få udgangstilladelse før i morgen aften !. Så må jeg se, om hun har forstået, at hun skal blive i den nye rede og nu kan hun så ikke tage forkert af rederne, efter en løbetur mm.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skruk valgt forkert rede 2 gange
« Svar #1 Dato: 15 August , 2015, 15:56 »
Ja det er en af de risici der er ved at lade dem ruge i flokken. Krydser fingre for der kommer nogle flere kyllinger til dig :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Skruk valgt forkert rede 2 gange
« Svar #2 Dato: 15 August , 2015, 21:56 »
Der sker normalt ikke noget ved ægene ligger kolde selv så tæt på klækning. Når de er varmet godt op igen kan du lyse dem og vil med meget stor sandsynlighed kunne se bevægelse.

Du kan bare risikere at de klækker en dag senere.


Her er skrukke i rederne også blevet flyttet straks de fik æg under sig,  efter flere har fået lov at blive i flokken. Det har altid betydet mange æg blev trådt i stykker og den sidste der fik lov her havde en del af kyllingerne næsten mistet livet da en anden høne var hoppet i reden under klækning og var begyndt at hakke kyllinger på vej ud.
Så nu isoleres alle og det fungere meget bedre og man skal ikke dagligt fjerne æg fra reden fra andre høner.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skruk valgt forkert rede 2 gange
« Svar #3 Dato: 16 August , 2015, 23:10 »
Tak for indlæg. Er meget spændt på, om der kommer kyllinger.  :)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skruk valgt forkert rede 2 gange
« Svar #4 Dato: 19 August , 2015, 08:09 »
Min eneste skruk i år var væk fra reden i ret lang tid to gange. Første gang i et par timer. Anden gang valgte hun at gå til ro med resten af flokken og jeg opdagede det først da jeg skulle ud og lukke for natten. Så var det godt nok slut med at blive lukket ud af skrukafdelingen overhovedet! Der var to æg med liv i. Pippede så lystigt i æggene, men kun den ene overlevede klækningen. Så der er håb!

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skruk valgt forkert rede 2 gange
« Svar #5 Dato: 27 August , 2015, 20:47 »
En lille opdatering: Hønen forlod æggene på 21.dagen. (26.8 ) /d De var kun lunkene, da jeg tilså hende og æg. Hun fik lov til at forlade skrukområdet og jeg tog æg med ind.
Tændte ovnen og ind med æg. Kunne høre en kylling pippe og i det lunkne vand, flød alle 6 æg oppe og flere bevægede sig.
Et par timer efter jeg havde taget æg ind og kommet dem i ovnen, konstaterede jeg, at skrukken havde lagt sig igen.  :P
Hun fik æggene igen. 
I dag kl 17.45 stak jeg en hånd under hende og . . . . .yes der var en kylling - helt tør - de andre æg, var fortsat ikke blevet til kyllinger. I morgen, vil jeg så håbe, der er kommet et par stykker til og så flyttes de ud i en hønsefræser. Ikke at jeg hørte pip fra det ene æg jeg lyttede til, men.....

Men tænk, at der alligevel er kyllinger og endda levende, når man tænker på, hvor mange gange, de er blevet nedkølet kraftigt under rugningen. Jeg er meget forbavset.  <A

Så alle Jeres gode råd og deling af erfaringer omkring dette holdt altså stik. Fantastisk, tak for det.  /o

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skruk valgt forkert rede 2 gange
« Svar #6 Dato: 28 August , 2015, 12:01 »
Her i formiddags kom kylling nr 2 -  /o

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skruk valgt forkert rede 2 gange
« Svar #7 Dato: 28 August , 2015, 12:12 »
Jamen det går jo fint fremad hos dig og hønemutter :-)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skruk valgt forkert rede 2 gange
« Svar #8 Dato: 28 August , 2015, 12:19 »
Det gik jo godt! Utrolig så spændt man er når der ventes kyllinger - og når de kommer!!!! :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skruk valgt forkert rede 2 gange
« Svar #9 Dato: 28 August , 2015, 12:55 »
Ja, det er da helt utroligt  :o, havde aldrig forventer kyllinger, men naturen er forunderlig :angel:

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skruk valgt forkert rede 2 gange
« Svar #10 Dato: 29 August , 2015, 21:36 »
Flyttede skruk til lille indelukke med de to kyllinger. Af restæg på 4 stk, var der levende kyllinger i de 3 - ind i ovne :angel: i komfuret. En kylling klækket. 2 mangler, Lagt ud til hønen i nat.
Ju hu hvor det går - spændt på i morgen  <D

Offline Susanne Hammerlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Skruk valgt forkert rede 2 gange
« Svar #11 Dato: 30 August , 2015, 08:08 »
Tillykke med kyllingerne.
Du kommer æggene i ovnen ?????
Hvorfor og hvordan. Jeg har ikke hørt om det før.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skruk valgt forkert rede 2 gange
« Svar #12 Dato: 30 August , 2015, 17:44 »
Ja det er også noget mærkeligt noget, det med ovnen. Men jeg har ikke en kunstig rugemaskine, så hvad gør man, når man pludselig står med 3 æg i hånden og det ene har en stjerne i skallen, de to andre giver lyd fra sig ??.  <A

Så skal der handles hurtigt, hvis ikke de små ufødte kræ skal dø. En alm lyspærer er ikke til at styre, så skal man hele tiden være over den og bare nogle få minutters uopmærksomhed og kyllingerne dør af overophedning. De stresses måske også af det tænden og slukken hele tiden.

Så fik jeg øje på min ovn i komfuret, som er med termostat. Første temperaturstreg er sat ved 50Co. Men jeg kan mærke, at termostaten kan flyttes fra 0Co og frem til 50, så måske den også kan sættes på en laver grad end de 50. Det prøvede jeg og kunne - forholdsvis hurtigt - få temp op på 38Co. Jeg overvågede ovnen en times tid og den holdte temp. Efter 1½ time kom kyllingen ud af det æg, der havde en stjerne.
I aftes var det næste æg med en stjerne og jeg pillede hullet noget større. Det sidste æg pillede jeg hul på og fjernede noget af skallen. Nu kunne begge kyllinger ånde frit og pippede.

Kl ca 19 lagde jeg begge æg retur til skrukken, som lå stille for natten. Her til morgen - Kl 9:45  ::) - da jeg tilså skrukken, havde hun flyttet sig tætter på foderet og vandet og der lå to tomme æggeskaller og ingen døde kyllinger, så jeg forventer de lever, og glæder mig til at se dem.

Det er altså kun en nødløsning, jeg foretog, da ovnen blev tændt. Men skulle jeg komme ud for det samme en anden gang, ja så ved jeg, hvordan jeg måske kan rede ikke klækkede kyllinger ::).

Det er mig stadig en gåde, hvordan det i det hele taget er lykkedes, at få 5 kyllinger ud af 6 mulige igennem til en levende flok. De blev forladt 2 gange, æg næsten kolde hver gang. De sidste æg i en ovn og retur og det lykkedes. Utroligt  /o

Kyllingerne skulle have været klækket i onsdags, men det skete altså først torsdag, fredag og de sidste natten til søndag, altså de sidste kom på 25. dagen !!

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Skruk valgt forkert rede 2 gange
« Svar #13 Dato: 30 August , 2015, 23:32 »
Hvor flot!!! Tillykke.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skruk valgt forkert rede 2 gange
« Svar #14 Dato: 30 August , 2015, 23:43 »
1000-tak  <L <L <L <L <P <L <L <L <O