Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: R.I.R. Smagen af æg  (Læst 3397 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
R.I.R. Smagen af æg
« Dato: 03 August , 2015, 07:44 »
Nogen som har racen Rhode island red? Jeg har af en bekendt fået at vide at æg af denne race smager grimt...?? Men kan det virkelig passe?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: R.I.R. Smagen af æg
« Svar #1 Dato: 03 August , 2015, 09:06 »
Sikke noget pjat, så skulle æg fra de røde/brune hybrider også smage grimt i det R.I.R er en af de oprindelige stamfædre.

Og desuden er en R.I.R også en rigtig god æglægger. Så det giver ikke megen mening at æggene skulle smage grimt...
« Senest Redigeret: 03 August , 2015, 09:25 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: R.I.R. Smagen af æg
« Svar #2 Dato: 03 August , 2015, 09:10 »
Ps. jeg kender personligt et par opdrættere af denne dejlige race, og de klager i hvert fald ikke over æggene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: R.I.R. Smagen af æg
« Svar #3 Dato: 03 August , 2015, 09:14 »
Måske er det denne her som spøger : Det kunne vel ikke tænkes, at der har været givet foder indeholdende raps. For inden for industrihønsene har der især tidligere været problemer med at "brune" æglæggere ikke kunne fodres med raps som proteinkilde, da det gav fiskesmag i æggene. Dette skulle dog været avlet ud.
Eller for meget fiskemel giver også afsmag i æggene. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: R.I.R. Smagen af æg
« Svar #4 Dato: 03 August , 2015, 10:11 »
Jeg tror måske ikke det er helt avlet ud, i hvert fald kører producenterne da stadigt med to slags industrifoder til "hvide høns" og "brune høns".

Det er i hvert fald ikke korrekt at deres æg smager grimt - det er garanteret et foderproblem!
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
foder
« Svar #5 Dato: 06 August , 2015, 14:48 »
Nå okay. Jeg synes også det var virkelig underligt, for jeg har også kun set racen beskrevet som en god æglægger.

men nu vi er ved foder. Bør man undgå at give høns med mange fjer bagtil blødfoder? Jeg synes nemlig at mine faverolles bliver ret snaskede bagtil. Mens der ikke er noget at se på hverken de skånske blomsterhøns eller RIR/new Hampshire blandingerne
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster