Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fodring uden korn?  (Læst 11465 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kelanus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Fodring uden korn?
« Dato: 01 August , 2015, 15:02 »
Hej hønseentusiaster,

Jeg har seks næsten-voksne høns, som lægger æg. Jeg går meget op i stenalder/palæokost, altså at spise ud fra princippet om, hvad kroppen er lavet til og ikke så meget, hvad kostpyramiden siger. Jeg har læst en del om emnet, særligt i forhold til hønsekød og æg, og det er jo klart, at sundhed starter med den foder, vi giver vores dyr. Jeg støder ofte på den tanke, at dyr selvfølgelig også skal spise den føde, de er lavet til, og at ingen dyr er lavet til at spise soja og lign.

Jeg overvejede derfor, at mine høns måske kunne undvære deres tilskudspiller og nøjes med korn (de har naturligvis fri adgang til græs og krat og jord). Men jeg kan faktisk ikke finde noget om, at høns fra naturens side er lavet til at spise korn. På www.hønsegården.dk/foder-til-hons.htm står der tværtimod:

I naturen lever høns af forskellige slags bær, frugt, grønne planter og forskellige slags frø. Desuden søger de animalsk føde i form af snegle, larver, orme, insekter osv.

Så mit spørgsmål er først og fremmest: Kan det passe, at høns ikke behøver korn?

Og opfølgende: Jeg formoder, at hvis de kan undvære korn, vil det gå ud over ægproduktionen? (Det har jeg intet problem med - jeg kan altid få flere høns). Vil det på nogen måde gå ud over hønsenes helbred? Altså, er der ting i korn, som hønsene ikke kan få igennem de ovennævnte samt tilskud, som fx levertran, hvidløg og andre naturlige kilder? Har de brug for korn som energi?

Derudover: Hvad med vildtfugleblanding? Jeg læser flere steder, at det kun må bruges som forkælelse, men skyldes det, at hønsene ikke har godt af for mange frø, eller er det fordi den traditionelle tanke er, at foderpiller og korn bør udgøre den største del af kosten? Ud fra ovenstående ser det jo ud til, at frø er mere naturligt føde end korn.

På forhånd tak!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fodring uden korn?
« Svar #1 Dato: 01 August , 2015, 16:15 »
Korn er vel også en slags frø.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fodring uden korn?
« Svar #2 Dato: 01 August , 2015, 16:36 »
Ja, korn er jo også frø.

Få fat i Flemming Schyttes "Det rimelige hønsehold" enten på biblioteket eller hos en antikvar. I den er nogle af de samme tanker om fodring af høns og han har mega-erfaring.

Jeg vil også anbefale at du anskaffer nogle af de oprindelige landhønsetyper, de er meget fødesøgende og dygtige til selv at finde deres mad.
Jeg vil tro at der er for meget fedt i vildtfugleblandinger og det er derfor at høns ikke må få for meget af det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kelanus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Fodring uden korn?
« Svar #3 Dato: 01 August , 2015, 16:44 »
Ja, det har du vel ret i, Lene :-) Jeg kender ikke den biologiske forskel, men jeg går ud fra, at der er en grund til, at vi normalt skelner mellem korn og frø. Måske er det forskellen på kulhydrat- og fedtindhold? Måske er det den berygtede stivelse, der gør forskellen? Men når de på hønsegården.dk skriver "forskellige slags frø", mener de så også korntyperne, hvede, byg, majs osv.? Jeg gik ud fra, at det var solsikke, hamp, sesam og lignende frø, der kan findes i naturen - det kan korn selvfølgelig også, så måske har jeg misforstået?

Mit spørgsmål går måske mere på: Hvad bestod hønsenes føde af, før de blev vores nyttedyr? Og var korn en del af det?

Tak for svaret, Finn. Det rimelige hønsehold lyder som en god hjælp! Jeg er meget ny til hønseracer, så kan du eventuelt nævne nogle af de typer, du tænker på? Jeg har skovhøns og lys sussex nu, og de virker ganske ihærdige i deres søgen :-)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Fodring uden korn?
« Svar #4 Dato: 01 August , 2015, 18:07 »
Jeg tror ikke du kan sammenligne vores domesticerede høns med de oprindelige junglehøns. De fleste hønseracer er langt fra hvordan junglehønsenes anatomi er, og har dermed andre foderbehov. Dyr der har været domesticerede i så mange år har udviklet sig i en retning, der passer os mennesker og de fødeemner vi har til rådighed til dem.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fodring uden korn?
« Svar #5 Dato: 01 August , 2015, 20:06 »
Lige netop, går man ud fra den naturlige oprindelige høne. Så er det Junglehøns, som er små lette høns, som måske lægger en 30-40 om året, disse høns er sikkert ganske nøjsomme og kan måske nok finde sin egen føde, hvis de går på 10 tønder land mark og skov.

Vores høns er opdrættet til at yde mange flere æg og måske endda en god tilvækst til slagt. Her er hybriderne (ægge, såvel slagt) de mest ekstreme og de fordre endnu mere, for at kunne yde.
Og endvidere har de færreste af os, så meget plads, så hønsene året rundt selv kan finde sin føde uden tilskud af korn eller færdigfoder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Fodring uden korn?
« Svar #6 Dato: 01 August , 2015, 23:28 »
Der skal nok et ret stort område til for, at hønsene kan søge tilstrækkelig med animalsk føde. I naturen vil en flok høns jo  bevæge sig videre til nye områder, når de har spist det, som er i det gamle.
Og som Lene også siger, så er junglehønsene ikke på niveau med tamhøns ift. til tilvækst og æglægning.
Du kan jo godt fjerne korn fra menu-kortet, men så ville jeg fodre med fuldfoder, og dette indeholder også korn og soja mm.
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fodring uden korn?
« Svar #7 Dato: 02 August , 2015, 05:46 »
man kan også vælge den mere naturlige vej og fravælge færdigprodukterne og fodre med korn alene. Et godt blandingsforhold vises i den vedhæftede fil

« Senest Redigeret: 02 August , 2015, 05:48 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Fodring uden korn?
« Svar #8 Dato: 03 August , 2015, 06:59 »
Nu dyrkede man også korn i stenalderen - omend i mindre mængde - så man kunne jo også indgå et kompromis og bruge noget korn. Et kompromis bliver nok alligevel nødvendig mht kød - hvis ikke man har adgang til jagt og fiskeri. Det husdyrkød vi køber har ikke den samme ernæringsmæssige sammensætning som kød fra et vildt dyr og opdrættede fisk kan heller ikke sammenlignes med vilde fisk.Det er bare svært at komme udenom korn og soja. Vores dyrkede grøntsager er næppe heller det samme som de vilde.

Interessant og spændende læsning i den forbindelse er: " Danmarks Oldtid" af Jørgen Jensen og "Around the World in 80 Plants" af Stephen Barstow



Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Fodring uden korn?
« Svar #9 Dato: 03 August , 2015, 09:50 »
Hvis hønsene kan finde frø nok kan de i princippet nok godt undvære korn - men hvad med vinterperioden? Det vil kræve et stort areal at have frø nok. De ripper lynhurtigt græsser for frø - vel fordi de har brug for næringsstofferne. Stenalderfolket spiste også græsfrø - så et eller andet sted er det nok også en naturlig del af vores kost. Er korn andet end forædlet græs ?- samme plantefamilie - bare mere rationelt dyrket.

En interessant vinkel er spørgsmålet. Hvorfor begyndte jæger/samler mennesket at dyrke korn. Fordi muligheden bød sig? Fordi det sikrede bedre overlevelse? Fordi det gav mulighed for at bo i større grupper- et socialt/sikkerhedsmæssigt aspekt? Hvis jeg husker rigtigt boede der i Danmark ca 1000 jæger/samlere i små familiegrupper- med korndyrkning blev det muligt at leve i større grupper. Hvorfor vælger mennesket det meget arbejdskrævende og møjsomme agerbrug fremfor et strejferliv?

En jæger/samler skal bruge 25km2 - samme areal kan brødføde 800 personer med selv den mest primitive plov og med datidens kornsorter ( enkorn, spelt og emmer)- såvidt jeg husker det.

Jeg har intet imod at man forsøger sig med forskellige kostformer , så det skal ikke opfattes som kritik - jeg forsøger at forholde mig åben og nysgerrig - og har selv en dille lige nu ,der hedder vilde og kultiverede  planter som føde. Har faktisk fundet ud af at mange af de planter vi har i haven er spiselige ( pileurt, hosta, guldnælde og mange flere). Mange af planterne bruges stadig af naturfolk - samere mf.

Offline hoejec

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Fodring uden korn?
« Svar #10 Dato: 04 August , 2015, 00:53 »
Hvis man har plads nok, tror jeg man kan komme meget langt ned i foder, måske helt undvære foder.
Jeg har for tiden, 3 Sussex høns, 1 Brahma hane og 3 halv store Maran kyllinger, de går frit på 8000m3, som for en stor del er vild voksende.
Det eneste foder hønsene får er en kornblanding med; byg 40%, hvede 50% og majs 10%, de får ca 1 dl midt på dagen som bliver smidt på jorden. Når jeg kommer ud med kornet, kommer hønsene løbende, men de pikker kun lidt i det, inden de smutter tilbage for at rode i haven. Først sent om aftenen kommer de og spiser resterne. Hvis jeg smider mere korn, ligger det bare tilbage når hønsene er lukket inde.Jeg tror forøvrigt ikke det har noget med sult eller behov at gøre, det er nok nærmere fordi der kommer en fasankok hver aften for at spiser kornet og det vil de alligevel ikke finde sig i. Det er faktisk meget hyggeligt, at have en flok høns og en fasankok til at gå rundt og spise fredeligt sammen.
De 3 høns har nu i 1 år, lagt ca 20 æg hver om ugen ( de fik en times ekstra lys om morgenen vinteren over ) de virker sunde og raske og det på trods af at de stort set ikke gider spise hverken kalk fra faxe eller strandskaller. Hvor de får deres kalkbehov dækket er mig en gåde, Hos mig opholder hønsene sig det meste af tiden, steder hvor der ligger et tykt lag blade og andet dødt plantemateriale og meget sjældent steder med græs og frø. Derfor tror jeg at det hovedsageligt er insekter de roder efter.
Forøvrigt om det er sommer eller vinter, godt vejr eller storm, bortset fra når der ligger dyb sne, så er de ude at rode hele dagen og spiser ca den samme mængde korn.
Mit hønsehold startede med at jeg købte 20, 5 Lys sussex, som 5 uger gamle blev lukket ud i haven, en have som var inficeret med dræbersnegle. Nogle måneder senere lagde jeg mærke til, at der ikke var en snegl at finde i haven. Så at høns ikke spiser dræbersnegle er ikke helt rigtigt, men det har måske også noget at gøre med, at jeg den sidste måned inden de blev lukket ud, fandt ud af at de gik amok når jeg smed snegle ind til dem.
Venligst Claus
0, 1, 0 Lys Sussex
0, 1, 0 Blå kobber maran
2, 2, 0 Grå landgæs
1, 3, 9 moskus and ( Snegle midel )

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Fodring uden korn?
« Svar #11 Dato: 18 Oktober , 2015, 12:46 »
Jg har også svært ved at se man kan gå helt bort fra korn og fodring. Det vil kræve et enormt stort område med varieret forhold som skov, åbent eng og hvad naturen vil byde. Og tvivler rigtig meget på de kan finde ret meget i de kolde måneder. Plus som andre nævner at de jo er lavet til at kunne producere mange flere æg og er ret anderledes fødesøgende end de gamle racer.


Jeg er selv gået helt bort fra købe pillerne. Det giver ikke rigtig mening for mig at give dem det. Det er lavet til industrien, ikke havehøns.

Så jeg fodrer udelukkende med korn og frø af forskellige art. Så de får et ret varieret foder med mange forskellige frø. Og det fungerer lige så fint som de pressede piller og det virker meget mere naturligt for mig.

Mine dyr kan ikke gå på hele de 2 hektar jord jeg har. De er stammeopdelt med en god stor udeareal. Så deres føde er ret begrænset med hvad de kan finde i naturen.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Fodring uden korn?
« Svar #12 Dato: 22 Oktober , 2015, 16:32 »
Hvor meget giver du pr. høne Maja?
Jeg giver pt 60 gram korn/frøblanding pr. høne, og piller ad libitum ved siden af. Og lidt grønt og andet fra køkkenet.
Jeg synes næsten ikke de spiser af pillerne mere. Jeg overvejer at gå all in  på kun korn og frø, når de engang har tømt pillelageret, men er lidt bange for at fede dem for meget op.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Fodring uden korn?
« Svar #13 Dato: 29 Oktober , 2015, 21:12 »
De får den blanding jeg laver ad libitum.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Fodring uden korn?
« Svar #14 Dato: 30 Oktober , 2015, 09:38 »
Ja, det har du vel ret i, Lene :-) Jeg kender ikke den biologiske forskel, men jeg går ud fra, at der er en grund til, at vi normalt skelner mellem korn og frø. Måske er det forskellen på kulhydrat- og fedtindhold? Måske er det den berygtede stivelse, der gør forskellen?

Korn er forædlede græsarter, som Lene er inde på. Det er ris i øvrigt også.

Læs Thor Nørtranders "Menneskeføde" fra 2005 (før det hed Palæo/Stenalder) :)

Problemet med korn/ris i menneskekosten er, at den har fået for stor en plads, især i vore dages samfund (i den rige del af verden vel at mærke), hvor hverdagen ikke kun går ud på at overleve/finde mad, men på at sidde på sin flade og tjene penge og skrive statusopdateringer på Fb :D
Så får vi simpelthen for meget energi/kulhydrater/stivelse ind med maden - i stedet for mere af det grønne.

Thor Nørtranders går hele vejen og siger, at mennesker er ikke drøvtyggere, derfor ingen græs (husker jeg ret).

Men høns spiser jo gerne græsfrø, og derfor er korn ok - gerne flere forskellige slags, og gerne blandet med andre frø, som f.eks. i den opskrift Helle vedhæfter.
« Senest Redigeret: 30 Oktober , 2015, 09:53 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)