Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad koster høns  (Læst 9175 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Hvad koster høns
« Dato: 31 Juli , 2015, 21:55 »
Hej

Jeg har de sidste dag set at der både i DBA og Gul og gratis. Er sat høns til salg.

Der er to type annoncer.
1 hvor man sælger daggamle kyllinger til mellem 10- 50 kr. pr. styk eller hønekyllinger på 18 - 20 uger til mellem 60 -175 kr. pr styk.

2 folk der sælger ud af deres gamle høns til pris er mellem 80-200 kr. pr. styk. Høns der er mellem 2 og 4 år gamle. Så gamle høns er ikke gode avlsdyr eller til æglægning, da værke kvaliteten eller æglægningsstabilitet er fast.

Hvad er en rimelig pris på høns?
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Hvad koster høns
« Svar #1 Dato: 01 August , 2015, 00:29 »
Det er vel hvad nogen vil betale kan man sige :)

En høne er ikke bare en høne for mig. Eller hane for den sags skyld. Jeg vil gerne have bestemte racer. Måske er udbuddet af de racer lavt i mit område, og så kan sælger jo tillade sig at hæve prisen.
Jeg har lige købt kyllinger på et par uger for 70 kr. pr. stk. Kørte 1½ time hver vej for at hente dem. Det synes jeg er en fin pris for racekyllinger der har haft en god start.

Jeg overvejede faktisk at købe en aldrende høne eller to, fordi de ofte er gode skrukker og gode mødre, at starte mit hønsehold op med, så jo de kan også have værdi.
Jeg går ikke  voldsomt op i hvor mange æg de lægger. Hvis det viser sig ikke at være nok, må jeg jo bare have et par høner til.

Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvad koster høns
« Svar #2 Dato: 01 August , 2015, 09:53 »
Hej

Jeg har de sidste dag set at der både i DBA og Gul og gratis. Er sat høns til salg.

Der er to type annoncer.
1 hvor man sælger daggamle kyllinger til mellem 10- 50 kr. pr. styk eller hønekyllinger på 18 - 20 uger til mellem 60 -175 kr. pr styk.

2 folk der sælger ud af deres gamle høns til pris er mellem 80-200 kr. pr. styk. Høns der er mellem 2 og 4 år gamle. Så gamle høns er ikke gode avlsdyr eller til æglægning, da værke kvaliteten eller æglægningsstabilitet er fast.

Hvad er en rimelig pris på høns?

Lige så store forskelle som der er angivet ovenfor, lige så store forskelle er der på kvaliteten af avls-dyr.
Så de store pris forskelle er der god fornuft i.
Men man skal så selv være i stand til at konstatere om kvalitet og pris stemmer overens. Det er her kæden ofte hopper af. Købere sætter sig slet ikke ind i racen mht. standard (Skandinavisk Fjerkræstandard). Og hvis man så alligevel ikke vil købe racehøns, ja så køb  bare noget der ser sund og rask ud, til en billige pris.

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Hvad koster høns
« Svar #3 Dato: 01 August , 2015, 18:29 »
Jas man kan se det fra flere sider. Men en ting må være klar for alle "burhøns". Undskyld udtrykke, men hvor for skal jeg give 150,- kr. for en høne på 20 uger og så det samme for en "udsætter" høne på 3 år. Ja, jeg køber ikke gamle racehøns når jeg kan få dem på 20 uger til det samme. Ham der tilbød mig dem, havde haft dem udstillet ja og med "super" resultat 0 P, 88 p og 89 p. Ja så skal man da gå efter racefjerkræ, men ikke for en hver pris.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad koster høns
« Svar #4 Dato: 01 August , 2015, 19:58 »
Racefjerkræ er generelt alt for billige her i Danmark, for de har slet ikke fulgt prisudviklingen som f.eks. racehunde og katte har det. Ser man priserne i f.eks. England eller Tyskland eller bare Sverige eller Norge, så er vi langt bagud her i Danmark.
Meeen til gengæld er udgifterne til strøm og foder steget med mange % de sidste mange årtier. 

Og så til de bedste af det hele, der er INGEN købetvang.....vil man hellere havde nogle gamle ægge hybrider kastet i nakken, så er det da bare det man gør. ;)

Men respekter venligst folks priser.... for der lægges mange kræfter, tid og penge i racefjerkræ opdræt. (men det forstår desværre de færreste).
« Senest Redigeret: 01 August , 2015, 20:00 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hvad koster høns
« Svar #5 Dato: 01 August , 2015, 21:42 »
Racefjerkræ er generelt alt for billige her i Danmark, for de har slet ikke fulgt prisudviklingen som f.eks. racehunde og katte har det. Ser man priserne i f.eks. England eller Tyskland eller bare Sverige eller Norge, så er vi langt bagud her i Danmark.
Meeen til gengæld er udgifterne til strøm og foder steget med mange % de sidste mange årtier. 

Og så til de bedste af det hele, der er INGEN købetvang.....vil man hellere havde nogle gamle ægge hybrider kastet i nakken, så er det da bare det man gør. ;)

Men respekter venligst folks priser.... for der lægges mange kræfter, tid og penge i racefjerkræ opdræt. (men det forstår desværre de færreste).

 /o /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvad koster høns
« Svar #6 Dato: 01 August , 2015, 21:46 »
Ja, det er rigtigt mht. ekstremt billige priser på racefjerkræ i DK. Jeg giver ca. 80-100 Euro pr. hane (trods alt ca. 600 til 750 kr.) når jeg køber nye avls-haner til blodfornyelse i udlandet.

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Hvad koster høns
« Svar #7 Dato: 02 August , 2015, 18:29 »
Tak for de mange svar.

Der hvor kæde hopper af. Er når man sælger hybrid høns som om de er racefjerkræ. Og gamle racehøns som de er unge høner. Jeg har stor respekt for dem der gør så stort arbejde for racefjerkræ. Men nye fjerkræfolk skal man ikke tage "røven på", se på alle dem der tilbyder "begynder pakke"  hvor det er hybrid høns, de kalder dem alle mulige racer.
Jeg respekter folks priser. Jeg ved godt hvor mange timer, kræfter og penge de seriøst racefjerkræ opdræt lægger i deres hobby.
Og så skrev Lene, det bedste af det hele, der er INGEN købetvang. Men så er der dyreværnsforeningerne der gerne vil frelse et par % at gamle hybrid æggelægger, de taler til dit gode dyrehjerte. Men det værste er dem der snyder den mindre erfarende hønsemand, med deres forklaring på at deres høns er udstillingshøns, men at de ikke er blev præmieret. det undlader de ligge at fortælle.
Hvis vi vil have en god stamme af gode avlsdyr. Så skal men oplyse om alle dem der ude som vil sælge deres kasseret dyr. De skulle heller smide dem i gryde til en god ret mad.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad koster høns
« Svar #8 Dato: 02 August , 2015, 20:32 »
Snyde skal man ikke uanset hvad man sælger.

Jeg ville dog ikke mene at gode racetypiske racehøns på 2 år er gamle... men sådan er vi jo så forskellige.
Men heldigvis er den faste fodring en garanti for alder.

For øvrigt kan alle racehøns udstilles, det kræver "bare" en fast ring og en vaccination mod new Castle disease- og da udstillingshøns kan få alt lige fra 0 point og op til 97. Så fordi de er udstillet er ingen garanti på topdyr.
Der må man kigge lidt på dyrene, lære standarden at kende på racen og se opdrætterens resultater generelt og evt. søge hjælp i sin lokalklub.
Men det gør man vil også gerne hvis man virkelig brænder for raceavl. 

Det er jo også den evige balance gang om man som opdrætter, skal sælge sit overskud, som ikke lige lever op til standarden eller som har A-fejl som havehøns. Skal man det eller ej???
For industrien sælger jo gladelig diverse hybrider værende for racehøns, og folk, som "bare" formere høns sælger jo også alt muligt mere eller mindre godt værende for racerent eller farverent.
Og de slipper alle ganske udmærket fra det, men er det en opdrætter/udstiller, som gør det, så uha så er det lige pludselig både snyd og bedrag....
Men de allerfleste mennesker er jo ret ligeglade med standarder og mange bedyrer ligefrem at hønsene ikke skal være til udstilling/avl = billige.

Der er jo så også en anden problematik og det er at nogle købere køber frasorterede racehøns, som havehøns, med diverse fejl og så måske bliver trætte af dem og sælger dem så videre igen som super gode dyr, for de kommer jo fra en opdrætter, som udstiller. Dette er også noget træls.....

Også er der alle dem, som lykkeligt glemmer alt om hvad deres race og farve hedder, og så sælger dem igen, som værende et eller andet som bare ligner lidt.

Og ja ligesom mangfoldigheden af høns er stor, lige så stor er mangfoldigheden af hønseejere på alle niveauer, og som mennesket er indrettet, så er der desværre brådne kar i blandt hønseejere også.........

Meen heldigvis er flertallet af hønsefolk trods alt gode, hjælpsomme og ærlige.

 


 
« Senest Redigeret: 02 August , 2015, 21:14 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Hvad koster høns
« Svar #9 Dato: 02 August , 2015, 22:20 »
Hvis man vil starte med racehøns eller har allerede og hos en opdrætter vil købe nogle dyr, så er det absolut ingen fejl i at købe eller blive tilbudt ældre dyr FORDI, hvis de ældre dyr der går hos opdrætteren ikke var noget værd til avl, så ville de ikke være der, DYR som ikke har nogen avlsværdi, de ville for længst været solgt til have høns eller endt i gryden
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvad koster høns
« Svar #10 Dato: 03 August , 2015, 15:09 »
Der er også dem, der gerne vil have gode racerene høns - og som ikke skal udstille eller avle - og som er fint tilfreds med et smukt dyr selvom det har lidt småfejl - og som gerne aftager opdrætternes frasorteringer. De bedste dyr skal i avlen ikke ud og gå som havehyggehøns.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Hvad koster høns
« Svar #11 Dato: 03 August , 2015, 18:44 »
Hvis man vil i gang med at avle en race er det da super fint at aftage dyr der er flere år gamle fra en god opdrætter, som carsten skrev har de jo netop været der længe fordi de havde nogle kvaliteter der var værd at avle på og 2 år gamle dyr kan da godt nå at få et par år som avlsdyr hos en ny ejer.

Men jo hvis man vil have æg i stedet for kyllinger, så er det ikke det man skal købe - men over en kam at sige de er forkert prissat mener jeg ikke man kan konkludere,

udbud og efterspørgsel - er prisen forkert så bliver de ikke solgt, men man skal selvfølgeligt kalde en spade en spade :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Hvad koster høns
« Svar #12 Dato: 04 August , 2015, 00:29 »
Som udgangspunkt må man forvente at kyllinger der sælges, er frasorteret af avleren til avl.

En voksen høne/hane på +2 år ved man derimod ikke sælges fordi den ikke er egnet til avl, men alene pga. fornyelse af avlsstammen.

Så - hvis man ønsker at starte seriøst på avl, så er det et bedre udgangspunkt at købe gamle høns/haner end frasorterede kyllinger.
Hvis man ønsker høns med kendte egenskaber, er der intet i vejen for kyllinger. Resultatet er kendt.

Det er lidt ligesom med hunde - de forskellige racer har særlige kendetegn.
Er man ligeglad med dette, køber man en tilfældig bastard, hvorimod man køber en med stamtavle hvis man vil være sikker på der ikke er rotveiler i en labrador

Skal man "bare" have æg til eget forbrug, skal man finde en race man synes om, og så købe dem til fornuftig pris.

Men prisen afhænger af udbud og efterspørgsel.
Og f.eks. Orpington er en populær race, hvilket nemt medfører en højere pris end en almindelig gård italiener eller amerikaner.
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad koster høns
« Svar #13 Dato: 04 August , 2015, 07:42 »
Alt andet lige, hvis folk vil have gode racetypiske racehøns i rene farver, så er der også nogen, som skal opdrætte dem.

Så jeg vil gerne OPFORDRE alle om at blive lidt mere interesseret i standarder/racer/farver, så mangfoldigheden af racer/farver osse består i fremtiden.
For nøj hvor bliver verdenen kedelig hvis der kun er brune og hvide hybrider tilbage.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub