Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forkølede høns - men umiddelbart ikke påvirket  (Læst 4248 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline holberg19

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Forkølede høns - men umiddelbart ikke påvirket
« Dato: 31 Juli , 2015, 16:28 »
Hej

Vi er nye hønse-forældre og vi elsker det allerede! For ca. 4 uger siden fik vi seks høns fordelt på to Isa Brown, to sorte skovhøner og to stribede skovhøner.

Hønsene har med rimelig høj sandsynlighed fået træk, for nu går specielt den ene sorte skovhøne og nyser ret ofte. Nogle gange fnyser den også og ryster på hovedet. De andre nyser fra tid til anden, men det er meget lidt. Har googlet mig til at forkølelse hos høns kan være alt fra meget skidt til ganske harmløst. Over de sidste to dage, er nys hos den sorte skovhøne blevet hyppigere. Jeg har fundet kilden til træk og udbedret den for to dage siden, da jeg hørte de første nys, men det har ikke afhjulpet problemet.

De har i dag fået vand med hvidløg samt varm havregryn kogt op i vand med hvidløg og moste bananer. De får en masse grønt hver dag i form af køkkenoverskud samt mælkebøtteblade. De har fri adgang til æglægningsfoder og får en spadefuld frisk jord dagligt så de kan hapse regnorme og andre smådyr.

De er alle meget aktive - også den sorte skovhøne der er hårdest ramt. De spiser alt hvad jeg kommer med og render rundt udenfor. Alle er meget nysgerrige. Der er ingenting at se ved øjne, næse og mund - heller ikke på den sorte. Kammen hænger dog lidt på den sorte, der er hårdest ramt. Se billederne nederst.

Hvad skal jeg foretage mig? Kan jeg gøre mere for dem pt.? Jeg vil helst ikke medicinere unødigt.

Her er et par billeder af hønsene. Jeg hælder mest til at se tiden an, i og med at de alle har en adfærd der er normal og et normalt udseende.:










« Senest Redigeret: 31 Juli , 2015, 16:36 Fra holberg19 »

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Forkølede høns - men umiddelbart ikke påvirket
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2015, 16:33 »
Dejlige fotos :)

Hvis ikke det bliver værre end det du beskriver, så behøver du ikke gøre mere.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Forkølede høns - men umiddelbart ikke påvirket
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2015, 21:51 »
Det lyder som om, de har det som blommer i æg. Jeg tror heller ikke der er grund til at mere. Men flytning og nye omgivelser er altid en uundgåelig stressfaktor. Lækre Billeder :)

Offline tina rosenberg

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Forkølede høns - men umiddelbart ikke påvirket
« Svar #3 Dato: 01 August , 2015, 08:27 »
Har du læhegn omkring hønsegården? så der er lukket for at vinden kan komme susende fra alle sider og kan de gå i læ når det regner? er hønsehuset helt tæt så der ikke er træk?
Nu blæser det jo meget i år og læhegn omkring hønsegården vil hjælpe rigtigt meget og de fine høns har ikke godt af at bliver våde.

Offline holberg19

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Forkølede høns - men umiddelbart ikke påvirket
« Svar #4 Dato: 02 August , 2015, 18:52 »
Der er naturligt læhegn i form af buske og hæk rundt om hønsegården og det er muligt for hønsene at gå i læ under hønsehuset (er hævet). Hovedparten af hønsegården er dækket at tæt bevoksning fra trækroner, så det skal regne kraftigt før der bliver smattet og vådt.

Som skrevet er huset tætnet.

Der er en lille bedring målt på antallet af nys :) De er dog alle stadig glade og i fuldt vigør.