Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger vokser uens ??  (Læst 3696 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline VibekePie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
kyllinger vokser uens ??
« Dato: 30 Juli , 2015, 19:19 »
Jeg har med stor succes sneget 12 daggamle plymouth rock kyllinger under min skrukhøne for ca 2 måneder siden.
1 snuppede kragen og 1 lå død i reden en morgen efter ca 1 uge - nå men resten vokser og trives, og dog.
Der har hele tiden ( synligt fra ca 14 dages alderen) været 2, som var bagefter, den ene er nu næsten så stor som de andre, mens den sidste er på kun en trediedel af de andres størrelse.
Den løber omkring og spiser, den er ikke så fjeret som de andre, halter ikke, men bliver lidt mobbet af de andre.Ingen sår eller andre synlige svagheder. De har korn og tilskud ad libitum og adgang til stor have.
Hvad kan det skyldes ? altså at den ikke rigtig vokser.
Vokser den til efterhånden ? ( det gjorde den anden jo)
Eller vil den gå til ?
Har I set det før ?

hilsen Vibeke


Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: kyllinger vokser uens ??
« Svar #1 Dato: 30 Juli , 2015, 19:53 »
Det er nok enten en form for dværgvækst eller mistrivsel.

Jeg har aldrig set en blive voksen, de har altid pludseligt lagt døde, så nu afliver jeg for at sikre de ikke går og lider - man dør jo ikke af ingenting :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Anna Hovalt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: kyllinger vokser uens ??
« Svar #2 Dato: 08 August , 2015, 20:14 »
Jeg har også oplevet dette, til tider er det selvfølgelig gået galt - der er altid en svag i et hold kyllinger. Men jeg har dog også oplevet, at det gik godt. Nu ved jeg ikke hvor gamle dine kyllinger er nu, men er den først et par uger, tegner det godt😉 Hold øje med den - er der tegn på, at den lider må man jo tage den svære beslutning... Ellers synes jeg du bør give det et forsøg 😊 mvh: Anna 😉
Mvh: Anna :)
1,1 fede huskatte
0,1 dejlig Border collie
1,0 kanin (Pus)
0,1 Gul Kochin
1,2 Plymouth Rock
0,4 Danske Landhøns
0,5,2 Brahma
0,4 Wyandotter
0,1,4 Faverolles
0,0,9 Barnevelda
0,0,15 blandinger

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: kyllinger vokser uens ??
« Svar #3 Dato: 08 August , 2015, 20:26 »
Jeg har også oplevet dette, til tider er det selvfølgelig gået galt - der er altid en svag i et hold kyllinger.

Ikke altid... jeg har fx haft ca 90 kyllinger i år og kun aflivet en enkelt, som var lidt pjevset.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline VibekePie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Sv: kyllinger vokser uens ??
« Svar #4 Dato: 09 August , 2015, 07:53 »
Jeg tog skrællingen fra og gav den sin egen indhegning og lille hus.
Jeg havde set at den sneg sig ind i huset for at spise når de andre var lukket i haven, så jeg tænkte den måske bare var kuet.
Jeg vejede den i 4 dage, hvor den blot tabte støt i vægt og den spiste heller ikke rigtig noget, men drak en masse vand.
Den mødte øksen i tirsdags, da jeg syntes det var tydeligt at den ikke ville kunne leve.
Den anden kylling der ikke rigtig fulgte med de andre, er nu næsten så stor som de andre, fuldt fjeret og trives fint.

Tak for svarene,

hilsen Vibeke

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kyllinger vokser uens ??
« Svar #5 Dato: 09 August , 2015, 11:34 »
Hvis man vil sikre sig en god og sund hønsebestand, så er der ingen grund til at holde liv i små, utrivelige og skravlede dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub