Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Holder skrukken op af sig selv?  (Læst 5264 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lærke T.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Holder skrukken op af sig selv?
« Dato: 29 Juli , 2015, 12:44 »
Hej alle.

Jeg har nu haft en skrukhøne i ca. 7 uger. Mit spørgsmål er om hun på et tidspunkt holder op med at være skruk eller om der skal andre metoder til?

Jeg har læst om koldtvandsmetoden, hvilket jeg overvejer. Metoden med den sorte spand er jeg ikke pt. så meget for.

Jeg overvejer også daggamle kyllinger selvom vi har 5 høns i vores have og egentlig ikke skal have flere. Det er jo selvfølgelig lidt hyggeligt og hvis det er den eneste måde...

I sidste ende er jeg lidt bekymret for om skrukken kan  dø af udmattelse?

Vh. Lærke

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Holder skrukken op af sig selv?
« Svar #1 Dato: 29 Juli , 2015, 12:58 »
En skruk med kyllinger er altid hyggeligt :)  men efter 7 uger så er løbet kørt og du bør få hende afskrukket hurtigst muligt. Det afmagrer en høne at være skruk, og så over de normale 3 uger. En skruk holder oftest kun når der kommer kyllinger, ellers må man selv tage action. Ind i et nyt rum uden redekasse, og i godt vejr, hold hende ude i en skyggefuld hønsegård. Ved afskrukning skal feberen nemlig ned og så ophører skruk tilstanden.

Offline Lærke T.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Holder skrukken op af sig selv?
« Svar #2 Dato: 29 Juli , 2015, 18:31 »
Tak for svar  :)

Vi har prøvet at holde hende i et koldt vand 3-4 minutter og lukket af til hønsehuset. Hun har efterfølgende gået sammen med de andre og skrabet og spist i dag, men har også søgt mod hønsehuset og forsøgt at komme ind.

Nu krydser vi fingre for at det er nok, at hun er blevet kølet ned og ikke har haft adgang til reden, så hun ikke ligger på reden igen imorgen tidlig!

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Holder skrukken op af sig selv?
« Svar #3 Dato: 29 Juli , 2015, 19:19 »
Der har været et par tråde her i løbet af sommeren hvor afskrukning har været oppe. Jeg tror konklusionen er at de gammeldags torturmetoder med koldt vand og mørke spande ikke er nødvendige, og faktisk heller ikke altid virker. Det mest humane er at lade hønen ligge på falske æg i 3 uger, hvorefter man fjerner æggene (det er Helle K's metode).

Ellers har jeg gode erfaringer med at holde hønen i et bur for sig selv i ca 4 dage, indtil hun holder op med at opføre sig som en skruk.

Nu hvor din høne har lagt så længe, så skal hun i hvert fald ikke igennem den med de falske æg. Hvis du har et stort kaninbur eller på anden måde kan lave noget midlertidig indhegning, så hun ikke kan komme til reden, så prøv at lukke hende derind nogle dage.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lærke T.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Holder skrukken op af sig selv?
« Svar #4 Dato: 29 Juli , 2015, 21:31 »
Åh stakkels Nelly... Det var jo ikke meningen at gøre hende fortræd.

Men ift. at sætte hende i et bur for sig, risikerer man ikke bare at hun fortsætter med at være skruk derinde? Hun har netop nu lagt sig til rette under hønsehuset (da hun ikke har kunnet komme ind) og der skrukker hun nu videre  :o

Hmm er det mon alt for sent at liste nogle daggamle kyllinger ind til hende?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Holder skrukken op af sig selv?
« Svar #5 Dato: 29 Juli , 2015, 21:41 »
Hvis du har mulighed for daggamle, så er det da en super idé. Jeg har dog hørt et par enkelte tilfælde med de skrukker, der har lagt så længe, at de slet ikke accepterer daggamle, men bare skrukker videre. De fleste høns vil af sig selv gå af reden før eller senere, men der er nogle få, der har "kuk i systemet" og bare fortsætter med at skrukke lige meget hvad.

Men synes det er en rigtig god idé at prøve med daggamle, bare husk at det altid er en god idé at ha en varmelampe i baghånden, hvis noget ikke går som planlagt.

Lad os endelig høre hvordan det går.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lærke T.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Holder skrukken op af sig selv?
« Svar #6 Dato: 29 Juli , 2015, 22:04 »
Jeg kan ikke finde de tråde fra i sommers om afskrukning - er der nogle der kan linke til dem eller ved hvor jeg kan finde dem?

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Holder skrukken op af sig selv?
« Svar #7 Dato: 29 Juli , 2015, 22:22 »
Hvis du kan finde, ja bare 2 eller 3 daggamle kyllinger, er det den bedste metode at få hende af reden på.
Hilsen
Peter

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Holder skrukken op af sig selv?
« Svar #8 Dato: 29 Juli , 2015, 23:26 »

Offline Lærke T.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Holder skrukken op af sig selv?
« Svar #9 Dato: 30 Juli , 2015, 12:14 »
Tak for linket - det er en meget brugbar tråd.

Efter turen i vandet i går er Nelly (skrukken) blevet mindre insisterende på at komme ind på reden. Selvom hun lå på reden i aftes og imorges, har hun selv været ude i morges og da vi satte hende ud her til formiddag og lukkede lugen til hønsehuset har hun uden megen protest accepteret det og udviser helt normal adfærd i haven.

Jeg ved ikke om det kolde vand har været med til at bryde den hormonelle proces, men det er i hvert fald rart at se, at hun ikke hele tiden forsøger at komme ind på reden. Fra nu af holder vi lugen lukket, når de andre høns har lagt æg - ind til det er overstået. Medmindre hun finder på at lægge sig skruk et andet sted i haven, i så fald får hun lov at komme på rede og så må tiden gå sin gang og håbe på at hun afskrukker sig selv. 

Næste gang jeg får en høne, der er skruk vil jeg klart bruge Helles metode med at lade hende ligge 25 dage på falske eller hårdkogte æg. Det føles klart bedst at lade hønen udøve sin naturlige adfærd!