Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tilberedning af kyllinger  (Læst 5047 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette L

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Tilberedning af kyllinger
« Dato: 28 Juli , 2015, 22:43 »
Jeg er nået til er tidspunkt, hvor jeg er nødsaget til at slagte nogle af mine 3 måneder gamle orpingtonhanekyllinger, grundet pladsproblemer :( Jeg ville egentlig helst vente et par måneder og allerhelst beholdt en hane, men det er ikke holdbart.

Næste problem er så: hvordan tilbereder man bedst sådan en unghane? i ovnen eller som gammeldags grydestegt kylling? Det fine kød skulle jo gerne komme til sin ret.

Jeg har i øvrigt gode erfaringer med at langtidsstege høns i en stegegryde i ovnen ved lav temperatur, sammen med rodfrugter. Et alternativ til hønsekødssuppe.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tilberedning af kyllinger
« Svar #1 Dato: 29 Juli , 2015, 08:28 »
Langtidsstegning er opskriften på en god succes med at tilberede egne haner (som er lavet af rigtigt kød).  ;)
Om det så er i gryde eller ovn.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Tilberedning af kyllinger
« Svar #2 Dato: 29 Juli , 2015, 10:33 »
Gammeldags grydestegt kylling med skilt sovs, aspargeskartofler/nye kartofler og hjemmelavet agurkesalat er en hofret her i huset.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mette L

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Tilberedning af kyllinger
« Svar #3 Dato: 29 Juli , 2015, 10:39 »
Jeg tror, at det bliver en grydestegt hanekylling som vor mor lavede det. Det er bare ikke nogen særlig drøj ret, så det bliver nok nærmere 2 kyllinger- jeg har 2 godt spisende teenagere på kost og de æææælsker god sovs. :)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Tilberedning af kyllinger
« Svar #4 Dato: 29 Juli , 2015, 11:13 »
Så er det fordi du ikke har oplevet hvor meget en hjemmeavlet hanekylling mætter i forhold til købe-kylling. Her i huset kan jeg snildt mætte mine 2 drenge på 15 og 20, min velvoksne gemal og mig selv med en enkelt kylling, og der plejer også at være kød til overs til næste dag.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Tilberedning af kyllinger
« Svar #5 Dato: 29 Juli , 2015, 11:57 »
Enig Henriette. Men det er jo kun 3 mdrs kyllinger der er tale om. Vores familie på 7 (børn på 18, 17, 10, 8, 5) kan sagtens blive mætte af en enkelt kylling, men det er så også typisk 6 mdrs slagteracer.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tilberedning af kyllinger
« Svar #6 Dato: 29 Juli , 2015, 13:42 »
Lige netop, en rigtig hjemme lavet kylling lavet af muskler mætter meget mere end en vand pumpet pap kylling på 32 dage gør.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Tilberedning af kyllinger
« Svar #7 Dato: 30 Juli , 2015, 21:57 »
Hvordan en så ung hanekylling smager eller om der er kød nok på den, skal jeg ikke gøre mig klog på, for jeg har selv til gode, at slagt min første hanekylling af min nye flok.

Men, hvis du er bange for, at kødet svinder ind og bliver tørt, så kan jeg give dig et råd, jeg fik for mange år siden af en erfaren landhusmor. Hun tog en sprøjte og kom piskefløde i. Dette sprøjtede hun så ind under skinnet på brystet. 

Jeg har især haft glæde af fidusen, når jeg har tilberedt moskusænder, hvor fedt ikke udgør ½delen af andens vægt.