Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: flytbart elhegn  (Læst 2820 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
flytbart elhegn
« Dato: 28 Juli , 2015, 11:26 »
Hej

Jeg overvejer et flytbart elhegn, og har en del spørgsmål. Måske vil I hjælpe mig.

Hvilken strømkilde kan I anbefale? Jeg har strøm i nærheden, men synes ikke det føles så smart med en ledning, der ligger/hænger rundt omkring.

Hvor meget strøm skal der til et 50 m hegn? Der står forskellige ting forskellige steder. Og der snakkes om joule og volt.

Det er primært for at holde ræven ude, hvor meget strøm skal der til? Høns og katte skal helst overleve :)

Kan man afkorte/dele hegnet? 50 meter er lidt langt til mit brug, men 25 er for kort.

Hvad skal jeg anskaffe ud over hegn og strømgiver. Skal der jordspyd på?

Jo, jeg har talt med forhandlerne, men de siger noget forskelligt, så jeg er bare blevet mere forvirret.

Håber nogen kan hjælpe mig.

Vh Marie

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: flytbart elhegn
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2015, 14:04 »
Jeg har lige været i Harald Nyborg og set en mindre spændingsgiver til under 1000kr. som burde være rigelig når det kun er om en hønsegård. Du skal bruge noget jerntråd, nogle isolatorer samt  jordspyd. Som jordspyd driver jeg gerne bare et par jernpæle ned et fugtigt sted ved stalden.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: flytbart elhegn
« Svar #2 Dato: 28 Juli , 2015, 19:25 »
Hej Marie,
Du kan både forkorte og forlænge det.
En billig strømgiver fra harald nyborg eller lign er helt fint - 50 meter flytbart hønsehegn svarer til ca. 500 meter hegnstråd og det kan selv de mindste strømgivere trække.
Jordspyd kan som rudy siger bare være et par jernpæle (tentorpæle, de gammeldaws rustne uden fancy farver)

kort og simpelt kan man sige at:
Volt siger noget om hvor meget "smæk" man får ved berøring med tråden, til heste siger man at 6.000 volt er godt - og på vegne af min cocker spaniel, vores kat og mig selv skal jeg hilse og sige at det er rigeligt til en ræv (og ingen kommer noget til).
joule siger noget om "ydelsen" på strømgiveren, hvor meget tråd man kan koble på og stadig få de forventede volt. Har du brug for at hegnet skal kunne svide græsset ned selv så har du brug for flere joule end hvis du klipper græsset under hegnet. Det har også betydning hvor mange ohm der er i det hegn du kobler på - men den klassiske orange fjerkræ net har kun en modstand på 1 ohm så det kan du i praksis se bort fra.

prøv evt at kigge på denne forklaring
http://www.nordicagro.com/gode-raad-om-hegn-og-traad-43/valg-af-spaendingsgiver-73/
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: flytbart elhegn
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2015, 21:28 »
Tusind tak for svar. :)