Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dværg kochin og blanding  (Læst 4380 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Dværg kochin og blanding
« Dato: 07 Juli , 2015, 21:57 »
Nogen der kan hjælpe mig med at kønsbestemme disse tre dværg kochin, en hvid, en spættet sort-hvid og en grå. de er lige knap 3 mdr.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Dværg kochin og blanding
« Svar #1 Dato: 07 Juli , 2015, 22:00 »
Jeg har også en blanding i brune nuancer som jeg krydser fingre for er en hønekylling, da hun er den største puttetrold ;-) den er også knap 3 mdr
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Dværg kochin og blanding
« Svar #2 Dato: 08 Juli , 2015, 22:02 »
Kan se du ikke har fået svar på denne endnu, så jeg vil prøve at gi et bud, dog uden at kende til racen personligt. Jeg synes de tre rene alle ligner haner, desværre. Baseret på udviklingen af hoveddele plus at hoveddelene allerede er røde, hvilket man som regel først ser hos høner lige inden de begynder at lægge æg. Synes også jeg kan ane spidse nakkefjer hos den spættede og den grå.

Blandingen tror jeg er en høne. Hun er godt nok også allerede noget rød i hovedet, men ikke på kammen, og så er der ikke tegn på spidse nakkefjer.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Dværg kochin og blanding
« Svar #3 Dato: 09 Juli , 2015, 09:27 »
Tak for svar - ja det kan da lige passe at det alle tre er haner  ::) jeg har ellers været ved at overtale manden til at bygge et lille ekstra hønsehus inde i vores orangeri, kun til dværghønsene. Da jeg godt kan se at de ikke kan gå med de store høns. Og jeg havde købt dem med henblik på at de skal ruge kyllinger ud  :o .. Nå det er nok ikke andet at gøre end at vente og se! Andre som kender til dværg kochin høns som kan sige om det er høner eller haner?

Jeg kan sige, at den spættede har markant mindre kam end den hvide og den grå. Men det forvirrer mig, fordi den hvide har en meget mere rund og nærmest buttet facon end den spættede og grå. Den grå er den jeg selv havde udset til at være en hane, fordi den er større, og er ligesom mere "oprejst" at se på. Som om den spankulere. Og så har den mere hale. Men den hvide fik først rød kam og hageflabber (kan ikke lige huske hvad de hedder)... Nå jeg tager meget gerne imod flere bud. Der er jo ingen grund til at sætte manden i gang med at bygge yderligere hønsegård, hvis de alle tre er haner  :P
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Dværg kochin og blanding
« Svar #4 Dato: 09 Juli , 2015, 10:50 »
Skal forresten lige høre om den du kalder spættet er den til venstre på øverste billede? For den stribede til højre er jeg ret sikker på er en høne.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Dværg kochin og blanding
« Svar #5 Dato: 09 Juli , 2015, 13:34 »
Den jeg kalder spættet er den du kalder stribet, altså til høje på øverste billede. Den anden som ligger stikker hovedet med p billedet yderst til venstre er en blomsterhøns hanekylling. Nå men fint hvis den spættede/stribede er en høne  :D .. Hmm min datter har ellers døbt dem; snehvide (den hvide naturligvis), askepot (den stribede, som ligner den har rullet sig i aske) og så tornerose til den sidste... Det bliver nogle mærkelige navne hvis det er haner   :laugh:
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Dværg kochin og blanding
« Svar #6 Dato: 09 Juli , 2015, 15:49 »
Tjaa... min søn har en høne der hedder Voldemort ;-)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Dværg kochin og blanding
« Svar #7 Dato: 09 Juli , 2015, 18:47 »
Tjaa... min søn har en høne der hedder Voldemort ;-)
Sådan.  Fedt navn til en høne
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter