Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseflok af blandet race og størrelse  (Læst 4372 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Hønseflok af blandet race og størrelse
« Dato: 06 Juli , 2015, 23:24 »
Nå, så har jeg endnu et spørgsmål... Hvornår bliver en hønekylling kønsmoden? Og i det tilfælde, hvornår vil en hane kunne finde på at springe på hende?

Jeg spørger fordi jeg har indkøbt en farverolles hane fra 2013, og han er jo en stor og flot fyr! Han går med 4 farverolles høns og det er vældig fint. Men derudover har jeg en flok kyllinger på knap 3 måneder nu. Og det er meningen at de to flokke skal sluses sammen engang i nærmeste fremtid. Kyllingeflokken er både skånske blomster høns, blandinger og dværg høns. Så hanen er jo mindst tre-dobbelt så stor, hvis ikke mere, end mine kyllinger. Så mit spørgsmål er - han kan vel ikke finde på at hoppe på de små kyllinger vel?  I blandt kyllingerne er der som nævnt også nogle dværg kochin og nogle dværg blandinger. Dem skal jeg have sorteret fra i egen hønsegård, men kan de evt. godt gå sammen indtil de er kønsmodne?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hønseflok af blandet race og størrelse
« Svar #1 Dato: 07 Juli , 2015, 00:51 »
Hanen skal svare til de høns, han skal gå med. En stor hane ødelægger uden tvivl små høns. Omvendt store høns og lille hane, det er ok. Nok ikke hvis man ønsker afkom  ;).
Du skulle have set mine Brahmaer da jeg modtog dem. Hønerne var næsten fjerløse på ryggen, fordi de var brugt til produktion af rugeæg. Hvorfor de så nu, efter 2 mdr hos mig har fået fjerene igen - det kan godt undre mig, for de lægger fortsat æg og hanen træder dem selvfølgelig også.

At slå hønseflokke sammen, kan gøres på mange måder. Men god plads er det bedste, så den svage part kan søge væk, når den bliver efterstræbt. Og en god periode, hvor de kan se hinanden, men ikke være i samme fold, er også godt.

Om hvornår en hane træder en ung høne, der bliver jeg dig svar skyldig. Det ved jeg ikke. <J

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hønseflok af blandet race og størrelse
« Svar #2 Dato: 07 Juli , 2015, 06:01 »
Hvis din faverolleshane opfører sig helt hanerigtigt, så kan du godt have alle kyllingerne i flokken, indtil de er kønsmodne, men jeg hører af og til om haner, som forsøger sig med at træde kyllinger længe inden de er kønsmodne .... så du må holde øje med om din hane viser interesse for kyllingerne.

Jeg har selv en hane, som aldrig rører en hønekylling, før hun er kønsmoden. Mine hønniker kan gå længe med rød kam, som jo er det, vi bruger som tegn på, at nu kommer der snart æg.... uden at han rører dem, og først et par dage inden hønen lægger sit første æg, begynder han at træde hende - så der må være nogle andre tegn ud over kammens farve, som fortæller hanen, at nu er det nu ;D ...måske lugten??!! I hvert fald så ved jeg altid to til tre dage på forhånd, at der kommer æg fra den og den hønnike
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hønseflok af blandet race og størrelse
« Svar #3 Dato: 08 Juli , 2015, 08:45 »
ja okay. Lige nu går de op og ned af hinanden, kun med net imellem, men ikke sammen. Egentligt var det i første omgang fordi faverolles hønsene alle har kalkben :-( Og det skal altså lige være helt væk inden jeg lukker dem sammen!

Mht. hønsestørrelse. Så vidt jeg kan se bliver blomsterhønsene mellem 2,0-2,5 kg, hvilket jo er omtrent 0,5 kg mindre end en faverolles høne. Men jeg går da ud fra at de godt kan gå ved faverolles hanen...?? Er der ellers andre hønseracer som passer størrelsesmæssigt sammen med en faverolles hane? Jeg har selv tænkt på sussex, orpington og wyandotte ??
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hønseflok af blandet race og størrelse
« Svar #4 Dato: 08 Juli , 2015, 08:48 »
0,5 kg forskel på hane og høne betyder ikke noget

Sussex, Orpington og wyandotter passer fint til en Faverolleshane
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hønseflok af blandet race og størrelse
« Svar #5 Dato: 09 Juli , 2015, 09:31 »
Fino - så vil jeg fortsat kigge efter høner af de tre racer.  /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Hønseflok af blandet race og størrelse
« Svar #6 Dato: 10 Juli , 2015, 13:14 »
Hej
Du må ikke glemme Barnevelder
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat