Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma/Jersey kæmper - generelle spørgsmål --> Ekspertsvar søges  (Læst 6423 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Pga. kyllinger hos mine sussex står jeg nu for at skulle til at udvide min hønsegård plus hus huset.
Men jeg kom til at tænke på at Brahma eller måske Jersey kæmper ikke behøver så højt et hegn, så det var måske en mulighed for at prøve en ny race (kunne godt tænke mig at prøve en stor race - det kunne se godt ud i haven), og så lave en ny løbegård der var lidt lavere = hurtigere og nemmere opsætning af den. Plus den vil syne af mindre i villahaven hvis den kun er 100 eller 120 cm. høj, i forhold til de 180 cm. jeg har nu.
Men hvor meget plads kræver de? Som jeg forstår er det meget rolige racer, så kan jeg bruge Jørgen Liljensøes retningslinjer med 2 m2/høne, 0,5 m2 i hus, og 1,5 m2 i løbegård. Det er den plads mine nuværende Sussex har (før kyllingerne kom).
Min plan er at hæve huset til 1 meters højde, så det kan bruges som tag i regnvejr. Det meste af sommeren vil de gå i gården, da vi ikke ønsker hønseklatter på de bare fødder. Men vinter, tidlig forår og efterår kan de for det meste komme ud i haven at gå.
 
Hvordan lægger de æg i forhold til Sussex? Det skal nemlig ikke være en hemmelighed at vi gerne spiser mange æg hos os :)
Dertil: hvor højt galer hanerne? Er det skingert, eller meget højt? Vores nuværende Sussex hane galer nemlig ikke super højt, så indtil nu har vi ikke problemer med naboerne på den front :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Både Brahma og Jersey Kæmper er store og fra naturens side rolige og meget lidt flyvende dyr. Jeg plejer at sige at kan de flyve over en meters hegn, så er de alt for små.  ;D

Begge to er også meget dejlige racer, som lægger ganske godt med store brunlige æg. JK er nok den mest flittige til æglægning, da Brahma godt kan skrukke en del, og ja så kommer der ikke mange æg.
Med hensyn til pladsen, så er det da absolut min. du nævner, for husk at både Brahma og JK er en del større end Sussex.

Hanerne galer ikke så meget (synes jeg, og jeg har nok lidt flere haner end gennemsnittet har) og de har endvidere dybe stemmer.
 
« Senest Redigeret: 06 Juli , 2015, 12:31 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Er det hus eller løbegård eller begge dele du mener er for småt?
jeg vil nemlig have nemmere ved at udvide løbegården end selve huset. Men jeg tænker hvis de kun overnatter derinde, hvor stort skal det så være?
Jeg har lavet et forslag på en outline til mit nye anlæg.

Hus = 2 x 3 meter (6 m2)
Huset er så hævet til eks. 1 meter, dvs. de har 6 m2 indendørs og 6 m2 udendørs til at opholde sig på i regnvejr.
Der er der en løbegård på 6 x 4 m, så 24 m2 i det hele (hvoraf de 6 m2 er overdækket). Det giver 30 m2 i det hele.
Hvor stor en flok vil det være forsvarligt at holde på den nævnte plads?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Jeg har brahma og kan kun svare på deres vegne ;)

Jeg vil mene, at 1 m2 pr dyr er minimum indendørs, de er jo altså virkelig store. Har du set dem i virkeligheden? Ellers så prøv at høre om der er en brahma ejer i nærheden af dig, hvor du kan se dem. Du er velkommen her, men kan se der er lidt langt. Mine brahmaer gider ikke ud i dårligt vejr, så det er også en grund til de skal ha mere plads indenfor. Med deres fjerfusser skal de ha mulighed for at være i tørvejr, når vejret er dårligt. Ellers bliver det noget værre svineri.

I det anlæg du beskriver ville jeg max ha 6 dyr, og det kun hvis evt skrukhøner bliver flyttet. Der er ikke plads, hvis de skal ha kyllinger. Mine 1,3 med 8 kyllinger på 6 uger har 9 m2 indendørs lige nu, og det synes jeg er lidt trangt.

Du skal ha med i dine overvejelser at brahma helst ikke går på stiger, så din udgang sidder alt for højt. Jeg kender en der måtte opgive at holde brahma af den årsag. De lærte aldrig at gå ud og ind.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Jeg har desværre kun set billeder af dem. Men jeg tror også jeg er mere ovre i noget Jersey Kæmper, da vi har meget ler på vores grund, og det kan godt blive ret mudret i perioder med rigtig meget regn. Jeg tænker her på deres fodfjer. Men hvis de ikke kan lide stiger er det måske ikke så godt. Jeg kan dog godt rykke huset ned på jorden, det vil bare tage plads fra løbegården  :-\
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Du efterlyser ekspertsvar, så du skal hoppe over mit indlæg  ::), for jeg har kun haft Brahmaer i 9 uger.
Men jeg har spurgt meget ind til og læst mængder af indlæg om Brahma høns, her på DFF og på Brahma hønse foreningens hjemmeside, før jeg valgte dem.

Og selvfølgelig er gode råd guld værd, så man ikke køber katten i sækken. Men ikke alt, er som man får fortalt eller læser. Dyrene opfører sig jo ikke nødvendigvis lige efter bogen :angel:. Mine har i hvert fald sprunget visse kapitler over, eller ikke nærlæst dem <:

Mine 1,4,8 Brahmaer opfører sig i hvert fald ikke, som jeg har fået, at vide de ellers gør.  <A De hopper op i rederne, som er placeret 50 cm over gulv. De enten går op ad den 2½m lange adgangsbro fra hønsegård til hønsehus eller flyver op midtvejs oppe på broen. Der er 70 cm fra løbegård til indgangshullet. De skulle også skrukke meget, det gør mine ikke, tvært imod, er den høne, der ikke har lagt æg fra day one, gået i æglægning her for en uge siden. Måske har de fået nok af kyllinger og den larm og uro de laver, da de jo har været vidner til 15 Barnevelder og 8 Brahma kyllingers opvækst de seneste 9 uger  *g

Det tog godt nok nogle uger, før de forlod hønsehuset, men så gør de det også hver dag nu. Hanen galer, men ikke hver dag. I forgårs galede han 4 gange i træk, da han var stået op (læs: gået ud i gården) - men siden har jeg ikke hørt en lyd fra ham. Der er 8 hanekyllinger under vejs, så det kan jo ændre sig om nogle måneder  <J

Men som skrevet før, ekspert er jeg ikke - men det er rigtigt, at det er meget rolige dyr. Kyllingerne er som kyllinger vel er, livlige, men behersket. Og en ting til, mine går heller ikke på pind om natten, de ligger på gulvet. Men måske, når Barnevelderne bliver voksne og de - det forventer jeg i hvert fald - går på pind om natten, så følger Brahmaerne måske med :P


Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Alle svar og erfaringer er selvfølgelig velkommen  /o
Det lyder da til at du har været heldig med en knap så galende hane :)
Jeg skal nok lige snakke lidt sødt med konen om jeg evt. kan udvide lidt mere end det jeg oprindeligt har planlagt  ;D
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Hehe... hvorfor er det så sjældent at begge parter i et forhold går op i det samme? Men nok godt det samme, ellers kan det tage overhånd ;) Både manden og jeg gik meget op i krybdyr på et tidspunkt. Det var vældig hyggeligt, men da han så mistede interessen, så stod jeg alene med pasning af det hele.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Hun går også op i det. I hvert fald at spise æggene og nusse med kyllingerne! :-D
Og så synes hun trods alt det er en sundere hobby end motorcykel eller amerikanerbiler :-P
Puha, måtte du så af med alle dyrene igen?
Jeg kom egentlig til at tænke på: hvad med om jeg lavede en blandet flok? Ville Brahmaer/JK godt kunne gebærde sig blandt andre høns? Så have en 3 stykker af de store og så et par stykker af en lidt mindre race, eksempelvis Sussex som jeg har nu?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Både Brahma og JK kan sagtens gå sammen med andre. De kan de fleste racer for øvrigt, bare de er avlet med gode temperamenter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Vi fik solgt dem, som mest var mandens, og så kom jeg efterhånden ned på et antal der var til at ha med at gøre ;) Tror vi stod med ca 25 slanger, 10 gekkoer, 10 skorpioner, 2 skægagamer + diverse kulturer af foderinsekter og mus oven i alle de andre dyr jeg havde på det tidspunkt + på det tidspunkt 4 børn.

Jeg har haft mine brahmaer i en blandet flok, da jeg ikke havde brahmahane. Der var fx silkehøns, sussex og engelsk araucana.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.