Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben  (Læst 12129 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Kalkben
« Dato: 05 Juli , 2015, 21:29 »
Jeg købte for en uge siden 1,4 faverolles, som det vidste sig var svært angrebet af kalkben :-( siden jeg fik dem hjem har jeg så smurt benene dagligt med hovfedt til heste og givet dem en enkelt omgang med staldchok-spray.

Men hvor lang tid tager det egentlig at behandle for kalkben? Jeg tror behandlingen virker, skællene på deres ben har løftet sig markant, og hanen som var den mest angrebne har fået lyserøde striber på ydersiden af benene. Men det er også den eneste forskel.

Jeg har også en flok kyllinger på 2,5 mdr. og de to flokke er adskilt, da jeg helst ikke vil have at mine kyllinger bliver smittet! Men hvor længe smitter det egentligt? Og, når nu de engang har fået fine ben igen, hvordan skal jeg så rense hønsehuset? Det skulle helst ikke være noget som smitter senere hen. Huset er helt nybygget, og de er de første høns som bor der. Så omgivelserne, siddepinde mm. Er helt rene/nye og altså kun brugt i en uge på nuværende tidspunkt.

Håber nogen med erfaringer giver lidt gode råd.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kalkben
« Svar #1 Dato: 06 Juli , 2015, 08:01 »
Du burde kunne se bedring nu, men hvis de var meget svært angrebne kan der gå nogle uger. Hvis du vil være helt sikker på at udrydde miderne kan du spørge dyrlægen, om du kan få udskrevet ivermectin, som skal dryppes på den bare hud. Medicinen slå "alt" ihjel, inkl. evt. indvoldsorme, lus, lopper, kalkben m.m., men det kræver som sagt recept, og der er tilbagehold på æg og kød i 30 dage efter behandling.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Kalkben
« Svar #2 Dato: 06 Juli , 2015, 15:15 »
Tak for svar. Ved du hvor længe det smitter? Jeg kan se at hanens ben er begyndt at blive lyserøde imellem skællene. Så jeg tænker de snart begynder at falde af. Men er det så samtidig tegn på at de ikke smitter mere?

Vi skal på en uges ferie i næste uge, og det kunne være rart hvis vi kunne lukke kyllinger og høns sammen inden da. Så vores feriepasser kun skal give vand og mad et sted. Mvh
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Kalkben
« Svar #3 Dato: 06 Juli , 2015, 15:34 »
Ikke at jeg har erfaring med kalkben, men har læst lidt på nettet. Ud fra det, ville jeg ikke lukke fjerkræ der IKKE har det, sammen med dyr der har. Der kan ikke være tvivl om, at der vil være mider i den gård og det hus dine høns går i. Hvis jeg var dig, ville jeg ikke lukke dem sammen, før jeg er helt sikker på, at der ikke er mider mere.
Jeg har ikke kunnet finde noget om, hvor længe en evt smitteperiode er.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kalkben
« Svar #4 Dato: 06 Juli , 2015, 16:00 »
Prøv at ring til enten Hårlev Dyreklinik eller Gørlev Dyreklinik. Begge steder har forstand på fjerkræ, og det koster ikke noget at få et godt råd over telefonen. Det har jeg selv fået flere gange. De kan i hvert fald svare dig.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Kalkben
« Svar #5 Dato: 09 Juli , 2015, 15:24 »
Ellers smør alle hønse- og kyllingeben ind i et fedt lag vaseline, inden I tager afsted. Det beskytter også mod miderne et stykke tid.

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Kalkben
« Svar #6 Dato: 09 Juli , 2015, 17:13 »
Jeg troede ikke, at staldchok virkede på mider. Er det noget jeg har misforstået?
Mvh Mette

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Kalkben
« Svar #7 Dato: 09 Juli , 2015, 22:33 »
Slet ingen, der har en mening om staldchok og kalkben? Jeg er blevet tilbudt en hane, der har haft kalkben og er lidt paranoid!   :o
Mvh Mette

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Kalkben
« Svar #8 Dato: 10 Juli , 2015, 06:01 »
Staldchok slår kalkmider ihjel - det er ganske vist  ;)

Mette Nygaard skrev sådan:

I Staldchok er giftstoffet pyretrin. Det er også en gift - tag ikke fejl af det! Men det er først og fremmest encellet kryb, den er farlig for - og er derfor meget giftigt for livet i vandløb. Men planter og pattedyr er ikke så følsomme over for giftstoffet, og desuden har det en kort nedbrydningstid på 2-3 dage - så er det ude af kroppen igen.

Så hvis kalkbenene er ude over 'kan afhjælpes med olie/vaseline'-stadiet, og der skal kradsere midler til, så brug hellere staldchok eller andre pyretrin-produkter end Frontline, Advantage o.lign.

i denne tråd: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=25094.0
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Kalkben
« Svar #9 Dato: 10 Juli , 2015, 07:45 »
der var en den anden dag i facebook gruppen "høns i haven" der mistede 4 høns fordi han havde sprayet dem med en middel indeholdende en af pyrethrin typerne (der er mange forskellige) og det var endda et middel beregnet til duer.

Bemærk at staldchock fåes i TO typer, en til stalden og en til brug inde i beboelse, derforuden findes utallige kopi produkter med varierende styrke.

Jeg ville tage på apoteket og købe en nix-creme (produkt i håndkøb, pris ca. 200,- for en STOR 30 grams tube, baseret på Permetrin et syntetisk pyrethrin ) - det er beregnet til mider på mennesker, men virker også på alle dyr også er det i et styrkeforhold hvor man ikke ved en fejl tager livet af sit fjerkræ - hvis du vælger spray så vær forsigtig
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Kalkben
« Svar #10 Dato: 10 Juli , 2015, 08:50 »
Tak svarene. Så det er kun blodmider det ikke rigtigt virker på? Jeg troede, at det var alle mider. Jeg har allerede en flaske Staldchok, som er testet på hønsene uden problemer. Så får han lige et pust af den, inden han ryger i kassen.
Mvh Mette

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Kalkben
« Svar #11 Dato: 10 Juli , 2015, 09:31 »
blodmider er svære at få has på med midler man påfører hønsene fordi de ikke bor på hønsene, men kun kommer forbi til en snack ;) - der er det i stedet hønsehuset der skal behandles for bedste resultat :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Kalkben
« Svar #12 Dato: 10 Juli , 2015, 09:43 »
der var en den anden dag i facebook gruppen "høns i haven" der mistede 4 høns fordi han havde sprayet dem med en middel indeholdende en af pyrethrin typerne (der er mange forskellige) og det var endda et middel beregnet til duer.


Den historie i "Høns i haven" er lidt speget, og på trods af adskillige opfordringer fra medlemmer i gruppen, så har trådstarteren efter 10 dage endnu ikke uddybet historien eller fortalt, hvordan han har anvendt Columbine Spray, som det drejer sig om. Jeg kender ikke selv den pågældende spray, men ved, at mange duefolk bruger den uden nogensinde at have problemer - på samme måde som man heller ikke risikere kedelige oplevelser med den staldchok, som forhandles af America, hvis man undlader at spraye hønsene i lukkede rum, holder sprayen væk fra hønsenes øjne, ikke sprayer en skruk med kyllinger og ikke hælder hele flaskens indhold ud over h*nen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Kalkben
« Svar #13 Dato: 10 Juli , 2015, 09:46 »
Jeg er med på, at man ikke kan behandle blodmider ved, at sprøjte noget på hønen. Som jeg har forstået det, virker det heller ikke, at sprøjte direkte på blodmiderne.
Mvh Mette

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Kalkben
« Svar #14 Dato: 10 Juli , 2015, 10:01 »
jeg må indrømme jeg har ikke lige fulgt op på historien på facebook ...

@Mette så vidt jeg ved virker pyrethriner på alle levende dyr, men jeg har ingen praktisk erfaring med netop blodmider - jeg bruger nemlig hemexcide  ;D /o

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn