Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: AKUT: Problem med afkræftet Maran  (Læst 4607 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GoofyGuf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • Aaberg Foto
AKUT: Problem med afkræftet Maran
« Dato: 04 Juli , 2015, 21:40 »
Hej alle.

Håber nogle læser med så sent, da jeg har akut brug for hjælp. Har forsøgt at ringe til dyrlæge vagten men kommer ikke igennem til nogen. Min ene Maran er her sidst på eftermiddagen blevet meget sløv, og har stort set kun ligget inde i huset i en rede. Tager jeg hende op, støtter hun næsten ikke på benene og kan næsten tippe hende om på siden hvor hun bare bliver liggende.

Har kigget rundt i hendes fjer og kan ikke se nogle mider eller utøj af nogle arter. Hende bagparti er forholdsvist rent (der var lidt tørret spåner). Hun virker klar i øjnene og drejer og vender hovedet som hun plejer. Har forsøgt at få hende til at drikke vand og spise noget mad, men dette vil hun ikke. Hun trækker vejret forholdsvist tungt i ryk, men stadigvæk jævnt.

Jeg er helt i vildrede og aner ikke hvad jeg skal stille op, håber på nogle hurtige råd  :(
« Senest Redigeret: 04 Juli , 2015, 21:45 Fra GoofyGuf »
0,2 Sort/Kobber Maran
0,1 Hvid/Sort Maran
0,2 Guld/Sort Wyandotter
0,1 Beagle Tæve

Offline GoofyGuf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • Aaberg Foto
Sv: AKUT: Problem med afkræftet Maran
« Svar #1 Dato: 04 Juli , 2015, 22:11 »
Fik mærket på kroen og den var helt blød som en vandballon, og kunne læse mig til at denne normalt skal være mere hård/solid. Kunne se på en masse videoer at man skal give den massage, olivenolie, vand og hvile så den kan få det fortyndet der end måtte blokere, og holde øje med dens afføring.

Har derfor taget den med ind i huset i en papkasse med noget halm/spåner, masser af vand og givet den noget olivenolie med en dryppenål - den var ikke meget for det, så håber virkelig det hjælper.
« Senest Redigeret: 04 Juli , 2015, 22:33 Fra GoofyGuf »
0,2 Sort/Kobber Maran
0,1 Hvid/Sort Maran
0,2 Guld/Sort Wyandotter
0,1 Beagle Tæve

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: AKUT: Problem med afkræftet Maran
« Svar #2 Dato: 04 Juli , 2015, 23:00 »
Den kan meget vel være dehydreret - det har jo været ekstremt varmt i dag. Så væske og kølighed - måske det er det der skal til  <A
Kroen er tom, da du siger hun ikke tager foder til sig.
Hel og lykke med hende

Offline Mette L

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: AKUT: Problem med afkræftet Maran
« Svar #3 Dato: 04 Juli , 2015, 23:51 »
Høns kan vel også få hedeslag. Hvis du har en engangssprøjte eller noget lignende, kan du sprøjte vand ind i næbbet med den. Det gør jeg hvis mine høns skal have medicin.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: AKUT: Problem med afkræftet Maran
« Svar #4 Dato: 05 Juli , 2015, 02:23 »
Har hun væske i kroen? Jeg tænker at hun kan have sur kro? Hvis du vender bunden i vejret på hende om masserer kroen opad mod næbbet, så løber der rådden væske ud af næbet på hende, hvis det er sur kro. Jeg måtte desværre aflive en maran der havde sygdommen tidligere i år.

Jeg håber ikke det er det, men at hun blot har en dårlig dag. Pøj pøj med hende, lad os høre hvordan det går.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline GoofyGuf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • Aaberg Foto
Sv: AKUT: Problem med afkræftet Maran
« Svar #5 Dato: 05 Juli , 2015, 07:22 »
Jeg blev desværre nødt til at kappe hovedet af hende i nat, da hun begyndte at ligge og kæmpe for at trække vejret og man kunne se hun tydeligt led. Håbede ellers sådan jeg havde taget det i tide  :'(

Jeg er ret ny indenfor hobby høns, og det er desværre en bitter erfaring, men jeg er glad for at jeg ikke tøvede et sekund med at ende dens lidelser. Jeg fangede den anden Maran hertil morges og kan tydeligt mærke forskel på kroen på de 2. Så der er noget der tyder på hun desværre har haft noget der blokerede, for det mærkede ikke som væske, desværre mere som nogle lange strå.

Er der noget man kan gøre for at være på forkant med at de kommer til at spise nogle strå/græs - da jeg nødigt vil holde dem inde i løbegården da de er så glade for at rende rundt i haven? Jeg sørger for at slå græsset ret ofte og har opsamler så græsset bliver fjernet.
0,2 Sort/Kobber Maran
0,1 Hvid/Sort Maran
0,2 Guld/Sort Wyandotter
0,1 Beagle Tæve

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: AKUT: Problem med afkræftet Maran
« Svar #6 Dato: 05 Juli , 2015, 08:48 »
Ærgeligt for din høne, men godt at hun havde en ejer der ikke lod hende lide  /o

græs plejer normalt slet ikke at være et problem.
Må jeg foreslå at du laver en lille obduktion?
lige åbne ind til kroen, skære den midt over og se hvad der er derinde også skrive herinde igen
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: AKUT: Problem med afkræftet Maran
« Svar #7 Dato: 05 Juli , 2015, 09:34 »
Øv, det var ærgerligt, men godt at du handlede! Græsstrå plejer som regel kun at være et problem for næbkuperede høns, da de ikke kan bide stråene over i passende stykker, så stråene til sidst klumper sig sammen som et garnnøgle og blokerer for passage af mad og vand.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"