Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg i vandbad  (Læst 9564 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Rugeæg i vandbad
« Dato: 03 Juli , 2015, 07:10 »
Hej.
Har læst mig til at man kan tjekke rugeæg for liv ved at lægge dem i et lunt vandbad ved 16.-18. dag. De døde skulle synke til bunds og de levende skulle svømme/ flyde og evt. bevæge sig lidt..
Nogle der har prøvet dette?
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Rugeæg i vandbad
« Svar #1 Dato: 03 Juli , 2015, 08:24 »
Det er da muligt man kan gøre det. Dog tænker jeg om vandet vil trænge ind gennem de små luftporer?
Jeg tror det bedste er at gennemlyse æggene :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Rugeæg i vandbad
« Svar #2 Dato: 03 Juli , 2015, 08:29 »
Ja, det var metoden, da jeg var barn. I dag bruger man vist gemmenlysning. Der findes bl a dette link: http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Avl/Lysning

Jeg ved ikke, om der er farer for at drukne kyllingerne, hvis man har æggene for længe i vandet. Men så vidt jeg husker, tog vi straks æg der rørte på sig og lagde dem tilbage under hønen. Vi benyttede ikke kunstig udrugning der hvor jeg er fra. ::)

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Rugeæg i vandbad
« Svar #3 Dato: 03 Juli , 2015, 09:05 »
Æggene skulle kun være i vandet i max 2 min, hvorefter de skulle under skrukken igen..
Metoden er fra Jørgen Liljensøe Den Store Hønsebog
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Rugeæg i vandbad
« Svar #4 Dato: 03 Juli , 2015, 09:10 »
Jamen selvfølgelig kan det gøres. Har som skrevet før, gjort det, da jeg var barn på landet i en mørk egn af Jylland  <:

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Rugeæg i vandbad
« Svar #5 Dato: 03 Juli , 2015, 09:15 »
Jeg ville nu lyse dem. Så kan man også se om det evt. skulle have været befrugtet, og være dødt igen. Jeg vil også tro det er en mere sikker metode :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Rugeæg i vandbad
« Svar #6 Dato: 03 Juli , 2015, 11:40 »
Metoden er gammel - måske ældgammel- også nævnt i et digert værk om hønsehold fra 50'erne (Håndbog for den praktiske fjerkræholder). Iøvrigt en bog der kan anbefales- den er guld værd - kan købes antikvarisk for ca 400,-.

Kan det være en fordel at æggene  bliver fugtet op mod klækning? Jeg har en rugehøne liggende på savsmuld - og det er da noget tørt - ikke mindst lige nu! Tror ikke jeg kan lyse dem ( Maranæg) - har dog ikke forsøgt - de er meget mørke og temmelig tykskallede - og noget særligt udstyr til det har jeg heller ikke.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Rugeæg i vandbad
« Svar #7 Dato: 03 Juli , 2015, 13:21 »
Sådan har vi gjort altid uden problemer.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Rugeæg i vandbad
« Svar #8 Dato: 03 Juli , 2015, 14:27 »
jeps, sådan gjorde vi da jeg var barn ude i det mørke Sydsjælland, og jeg gjorde det igen i foråret, da jeg havde en rugehøne med tvivlsomme æg.....
Fordi jeg havde smidt min lysningslampe væk.

Med vandmetoden, som i øvrigt kan anvendes fra ca en uges rugning, kan man se hvordan æggene mere og mere retter sig op, for til sidst at flyde.
Æggene tager ikke skade af vandbadet, men de skal jo nok ikke ligge i det i flere halve timer.
Man kan da i øvrigt nok lave en lysningslampe af en af de moderne LED lommelygter og lidt sort skum eller noget.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Rugeæg i vandbad
« Svar #9 Dato: 04 Juli , 2015, 13:21 »
Jeg har lige haft min gamle hønsebog fremme. I den står at man - hvis reden er tør - med fordel kan lægge æggene i lunkent vand et par minutter på 19.dagen. Så kan man også se om de bevæger sig i vandet.

Læste også at temperaturen i befrugtede æg stiger efter nogen tids rugning, og at et befrugtet æg er varmere end et ubefrugtet (dødt) æg pga af fosterets øgede stofskifte. Har lige været ude at tjekke på mine seks rugeæg ( 16 dg's rugning) - og minsanten om ikke et af æggene var tydeligt koldere end de andre. Det lover jo godt - får så lige prøvet den metode også.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Rugeæg i vandbad
« Svar #10 Dato: 04 Juli , 2015, 14:42 »
Når hønen selv ruger ud, blander vi os ikke. Nu vil jeg da prøve at at måle temp. med den infrarøde.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Rugeæg i vandbad
« Svar #11 Dato: 04 Juli , 2015, 16:49 »
Når hønen selv ruger ud, blander vi os ikke. Nu vil jeg da prøve at at måle temp. med den infrarøde.

Jeg har også tænkt på den infrarøde, men det bliver i morgen- og så at mærke det koldere æg med en blyant.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Rugeæg i vandbad
« Svar #12 Dato: 05 Juli , 2015, 09:43 »
Det er ingen garanti, ej heller hvis ægget synker til bunds, der kan godt være liv alligevel. Til gengæld er man sikker på at se hvor der er liv, hvis man venter til 19. dagen med at lægge dem i vand, for så hopper og danser æggene i vandet. Kyllingen kan godt drukne, hvis der blot er den mindste revne i skallen, så tjek nøje før vandprøven. Æggene lægges våde tilbage i reden. Fugtigheden hjælper med at blødgøre hinden, når kyllingen om få dage skal ud af ægget.

Her er vandprøven af nogle sussexæg hjemme i mit køkken for nogle år siden.
https://www.youtube.com/watch?v=FSCpYoWvmh8
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Rugeæg i vandbad
« Svar #13 Dato: 08 Juli , 2015, 15:10 »
Tanja. Fin lille video. Lod lige barnebarnet (4år) se den, inden vi testede vores egne så han vidste hvad han skulle se efter. To stk vuggede nydeligt og alle flød. Prøvede at måle temperaturen på æggene med infrarød (chokolade)måler. Ca 33 grader - ingen specielt koldere - så måske - kyllinger i alle æg.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Rugeæg i vandbad
« Svar #14 Dato: 10 Juli , 2015, 12:13 »
Dag 21. To æg pipper og har små stjerner. De to der vuggede i vandet. Barnebarnet:" Hvornår knækker de? Hvornår knækker de? Hvornår knæk.....................................................................?" Så han får daglig lydbilledrapport.