Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsegård og sommerferie  (Læst 4771 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hjorslev

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Hønsegård og sommerferie
« Dato: 02 Juli , 2015, 08:47 »
Vi har 4 voksne høns som normalt går frit rundt i haven. Om natten sover de i et 50m2 muret hønsehus.

Nu skal vi så på sommerferie og vi har desværre ikke nogen der bor tæt nok til at vi kan bede dem komme morgen og aften. Mine forældre kommer hver 2-3 dag og skifter vand og mad (de har automater så vandet ikke bliver forurenet).

Nu er jeg så, af anden grund, ved at bygge en hønsegård og jeg overvejer om hønsene skal have adgang til hønsegården i sommerferien eller ej. Jeg tænker med så god plads indendørs, kan de godt gå inde 14 dage, men jeg vil da hellere give dem adgang til at komme ud. Men det betyder jo så at der ikke kan blive lukket for natten.

Hønsegården er lavet med "almindeligt" hønsenet, 2 meter højt, gravet ½ meter vandret ud i folden. Fordi hønsegården ligger i en hestefold, har jeg trukket to strømtråde i 20 og 75 cm højde, 5 cm ude fra hønsenettet. Der er ikke tag.
Det er planen at trække et ekstra "lag" kyllingenet nederst, men det er jeg ikke nået til endnu.

Hvad ville I gøre? Holde dem inde, eller lade lemmen til hønsegården være åben?

Vi har set en ræv 2 gange i de 8 år vi har boet her. Vi har rigtigt mange fasaner i og omkring haven, så jeg tænker at det måske ikke er så attraktivt at bryde ind i hønsegården. På den anden side sover fasanerne jo højt oppe i træerne...

Offline Janne Syberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Hønsegård og sommerferie
« Svar #1 Dato: 02 Juli , 2015, 12:41 »
Jeg ville vælge at lade hønsehuset stå på klem :) Selvfølgelig er der risici, men jeg ville nu vælge hønsenet frihed, og det tror også de selv ville :) Med dine sikkerhedsforanstaltninger ville jeg ikke være i tvivl /o

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hønsegård og sommerferie
« Svar #2 Dato: 02 Juli , 2015, 13:09 »
Jeg har investeret i en automatisk lukke op/lukke i maskine fra America A/S. Den er dyr, men giver mig (og hønsene) en vis trykhed. Det er godt at vide, at der er lukket til hønsehuset om natten. Selv om der er gjort meget for at holde ræven og andre ubudne gæster væk, så sker det jo alligevel, at det går galt.
Det er naturligvis ikke 100% sikkert - med automatisk op-/i lukning, for ræven kommer jo ikke kun. når det er mørkt, men alligevel  /o

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hønsegård og sommerferie
« Svar #3 Dato: 02 Juli , 2015, 18:31 »
Hej Thomas,

Uden at være hysterisk, så siger dyreværnsloven at dine dyr skal tilses dagligt. Mon du kunne søge via forum her, og finde nogle der kunne kigge forbi engang imellem? Det kunne også ske, at en høne var i nød og skulle hjælpes.

Jeg synes det ville være synd at lukke hønsene inde i huset imens I er væk, særligt hvis der kommer perioder med meget varmt vejr.

God ferie, og jeg håber I får nogle til at komme forbi og tjekke jeres høns dagligt, det ville være det mest optimale :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hønsegård og sommerferie
« Svar #4 Dato: 03 Juli , 2015, 09:20 »
Tanja, det er ikke at være hysterisk, at passe sine dyr godt, og at overholde loven i dette land, er da en helt naturlig ting.
Det er et stort ansvar at have med dyr at gøre. Dyr man spærre inde, kan jo ikke bare finde foder og vand et andet sted, hvis de løber tør  ;).
Jeg ved godt, at man kan lige have vendt ryggen til, og så sker uheldet, og man kommer måske først igen, om adskillige timer.
Men daglig tilsyn er bestemt en anbefaling (og lovpligtigt)

Offline hjorslev

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Hønsegård og sommerferie
« Svar #5 Dato: 03 Juli , 2015, 11:14 »
Tak for jeres svar.

Hvad angår vand, så får de 2 store vandautomater (hvis den ene skulle springe læk), som hver normalt holder 4 dage om sommeren.
Hønsehuset er rumligt og godt udluftet og jeg er helt sikker på at hønsene vil gå derind hvis de får det for varmt ude, der er koldere inde end ude midt på dagen, også i skyggen :-)
Jeg må en tur rundt til naboerne og få arrangeret dagligt tilsyn, det går jo ikke at bryde loven :-) Men spørgsmålet om hønsegården er stadigt aktuelt. Én ting er at få nogen til at komme dagligt, en anden er bede dem om at komme tidlig morgen og sen aften og lukke dem ud og ind. Er jeg den eneste med det problem?

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Hønsegård og sommerferie
« Svar #6 Dato: 03 Juli , 2015, 14:29 »
Jeg ville lade dem gå inde.
Eller også ville jeg bestikke en nær nabo, med en flaske whiskey.
Eller et barn, med lidt lakridsbånd.