Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Isa Brown er holdt op med at lægge æg  (Læst 7355 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline skaarupm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Isa Brown er holdt op med at lægge æg
« Dato: 29 Juni , 2015, 19:45 »
Jeg er ny hønseejer og har bl.a. 1 Isa Brown. Den har i en del uger lagt daglige æg, men har nu i en lille uge ikke lagt nogen overhovedet. Jeg har kikket efter om der er utøj og kan ikke umiddelbart set noget. Hun virker ikke syg eller inaktiv og virker til at spise godt.
Måske lidt blegere end tidligere i kam og kinder.

Nogle gode råd?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Isa Brown er holdt op med at lægge æg
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2015, 21:50 »
Hvor gammel er hun ?, fælder hun ? eller er der sket noget, som var uventet i hønseflokken ?.
Hun er jo en hybrid, som kun er skabt til at lægge æg, så inden for det første år, vil hun normalt lægge æg hver  dag.  <J

Offline skaarupm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Isa Brown er holdt op med at lægge æg
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2015, 22:07 »
Hun er købt som æglægningsklar i april i år og har lagt næsten dagligt æg i 4 uger.
Det ser ikke ud til at hun fælder og flokken på 4 forskellige høns har været stabil om end hende her ser ud til at være nederst.
Den ene høne i flokken er som den sidste begyndt at lægge æg nogenlunde samtidig med at Isa Brown stoppede. De fodres med en blanding af korn og æglægningspiller i forholdet 1:2 og får diverse madrester og afskåret græs.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Isa Brown er holdt op med at lægge æg
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2015, 22:32 »
Så har jeg ingen bud på hvorfor hun er stoppet  *e

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Isa Brown er holdt op med at lægge æg
« Svar #4 Dato: 01 Juli , 2015, 00:55 »
For at kunne yde et endda stort æg ( i forhold til hønens størrelse) hver evig eneste dag, kræves der noget ordentlig foder.

Så hvis der hverken er utøj, orm eller ægge røvere/spisere på spil.  Så er det måske fodringen som er årsagen?
For er det en del kraftfoder til to dele korn, så nedsætter man det samlede protein indhold. Og er kraftfoderet måske endda fuldfoder, så rasler protein indholdet endnu mere ned.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Isa Brown er holdt op med at lægge æg
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2015, 09:36 »
Ind imellem holder høns pauser i deres æglægning, og det kan skyldes alle mulige ting. Det kan også ske, at de pludselig mister evnen til at lægge æg.

Jeg har (havde, nu er der kun to) fire ISAer gående og har aldrig nogensinde fået stabil æglevering fra dem, trods optimal fodring, forhold, frihed osv. Tilgengæld sprøjter mine tre eks-burhøns af hybridstammen hvid lohmann æg ud til alle sider hele tiden.

Jeg har også en lille dværghøne som lagde æg i et års tid, så gad hun ikke det pjat mere, og har nu ikke lagt et æg i flere år, men går alligevel på reden hver dag, for at lægge på et af de æg de andre høner har lagt.

Giv din ISA lidt tid, så kan det være hun begynder at lægge æg igen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Isa Brown er holdt op med at lægge æg
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2015, 10:25 »
Hvis dine høns går frit i haven er der mulighed for at hun har fundet et bedre sted at lægge sine æg - et sted hvor der ikke kommer en og stjæler dem hele tiden ;o)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Isa Brown er holdt op med at lægge æg
« Svar #7 Dato: 01 Juli , 2015, 10:29 »
Hvis dine høns går frit i haven er der mulighed for at hun har fundet et bedre sted at lægge sine æg - et sted hvor der ikke kommer en og stjæler dem hele tiden ;o)

Det har mine Isa'er gennem mange år været eksperter til  ;D Om vinteren lægger de fint deres æg i redekasserne, men om sommeren så bliver der altid lavet reder opfindsomme steder i haven
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Isa Brown er holdt op med at lægge æg
« Svar #8 Dato: 01 Juli , 2015, 10:46 »
Hvis dine høns går frit i haven er der mulighed for at hun har fundet et bedre sted at lægge sine æg - et sted hvor der ikke kommer en og stjæler dem hele tiden ;o)
Oh ja, den mulighed havde jeg overset, det kan meget vel være det der er sket :)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Isa Brown er holdt op med at lægge æg
« Svar #9 Dato: 01 Juli , 2015, 21:11 »
Jeg har 2 blandings høns.  Halv isa og halv lys sussex. De ligger godt med æg, den ene har enda præsenteret flere gange at ligge æg over de 100 gram.  De er nu 2 år gammel.   Jeg giver dem fuldfoder,  og de har adgang til hele haven.   Alle deres æg ligger pænt i rede kassen.   Har også 3 små dværg dotter,  de har samme forhold.  Og de ligger også kun deres æg i rede kassen.
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline skaarupm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Isa Brown er holdt op med at lægge æg
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2015, 23:30 »
For at kunne yde et endda stort æg ( i forhold til hønens størrelse) hver evig eneste dag, kræves der noget ordentlig foder.

Så hvis der hverken er utøj, orm eller ægge røvere/spisere på spil.  Så er det måske fodringen som er årsagen?
For er det en del kraftfoder til to dele korn, så nedsætter man det samlede protein indhold. Og er kraftfoderet måske endda fuldfoder, så rasler protein indholdet endnu mere ned.

Det er 2 dele æglægningspiller og 1 del korn. Faktisk er det tilskudspiller - ikke fuldfoder.

Ved ikke om vi har checket korrekt for utøj. Vendte bunden i vejret på dyret og kikkede. Pustede lidt indtil hun blev urolig.
Ikke umiddelbart noget at se ...

Offline skaarupm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Isa Brown er holdt op med at lægge æg
« Svar #11 Dato: 01 Juli , 2015, 23:33 »
Hvis dine høns går frit i haven er der mulighed for at hun har fundet et bedre sted at lægge sine æg - et sted hvor der ikke kommer en og stjæler dem hele tiden ;o)

De går i hønsegård og der er ikke mulighed for at lægge æg stedet hvor vi ikke finder dem

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Isa Brown er holdt op med at lægge æg
« Svar #12 Dato: 05 Juli , 2015, 09:22 »
Prøv evt at tjekke proteinindholdet i tilskudsfoderet.

Det kan kaldes tilskudsfoder også selvom der kun skal gives muslingeskaller som tilskud - og altså reelt er et fuldfoder. En fælde jeg selv er gået i - indtil jeg blev klogere vha forum her  :)