Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål ang kinesiske vagtelkyllinger  (Læst 5564 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HelleC

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Spørgsmål ang kinesiske vagtelkyllinger
« Dato: 27 Juni , 2015, 20:51 »
Jeg er ny i vagtelverdenen. Jeg købte den 7 maj i år et par kinesiske vagtelpar. Efter lidt over en uge begyndte hønen at ligge æg, der kom i alt 9 æg. Den 11. juni kom der 8 små kyllinger, desværre døde 2  :(
Da kyllingerne var lidt over en uge begyndte hønen at lægge æg igen, og der er nu 6 små æg.
Mit spørgsmål er så, hvornår skal jeg tage kyllingerne fra? Kan de første kyllinger gå sammen med de nye kyllinger?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Spørgsmål ang kinesiske vagtelkyllinger
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2015, 20:55 »
Du kan læse lidt om kinesiske dv. vagtler her http://hobbydyrene.dk/kinesisk_dvaergvagtel.htm

Det er meget tidligt at din hun er startet med at lægge æg igen. Det plejer de normalt ikke.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline HelleC

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Spørgsmål ang kinesiske vagtelkyllinger
« Svar #2 Dato: 27 Juni , 2015, 21:06 »
Jeg synes også det lyder til at være tidligt, derfor mit spørgsmål hvornår kyllinger skal tages fra, hvis de altså skal tages fra.
Har set den side du linker til, men der står ikke så meget om selve kyllingerne. Kun hvor længe hønen ruger, og levevilkår herunder redeforhold.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Spørgsmål ang kinesiske vagtelkyllinger
« Svar #3 Dato: 27 Juni , 2015, 21:16 »
Der står at kyllingerne skal tages fra som 4 ugers, hvor de farver ud. Ellers begynder hanen at jagte dem.

Hvis din høne ligger sig til at ruge igen, så kan du godt lade de første kyllinger blive i første omgang. Men det er meget individuelt hvad hanen finder sig i, så du må vurdere om han finder sig i de er der. Som regel vil det gå fint, og en god hane vil også passe kyllingerne og vise dem mad mm.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline HelleC

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Spørgsmål ang kinesiske vagtelkyllinger
« Svar #4 Dato: 27 Juni , 2015, 22:55 »
Tak for svar. Jeg vil holde et vågent øje med hanen, og se hvordan han er. Pt kalder han både på kyllingerne og hønen, når han finder en regnorm eller en anden lækkerbisken.

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Spørgsmål ang kinesiske vagtelkyllinger
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2015, 00:53 »
Ja, det var godt nok hurtigt - også for hvornår hun lagde de allerførste æg og begyndte at ruge.

Normalt kan kinesere godt tage en måned førend de begynder at lægge æg efter flytning.

Offline HelleC

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Spørgsmål ang kinesiske vagtelkyllinger
« Svar #6 Dato: 30 Juni , 2015, 21:54 »
Der er 9 æg nu. Skal nok holde jer opdateret i forhold til hvornår hun lægger sig til at ruge igen 😉

Offline HelleC

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Spørgsmål ang kinesiske vagtelkyllinger
« Svar #7 Dato: 11 Juli , 2015, 10:27 »
Det er 2 dage siger min høne lagde sig til at ruge nu. Hun endte med at ligge først 11 æg et sted og derefter lagde hun 8 æg i samme rede som sidst. Hun ligger på de 8 æg.

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Spørgsmål ang kinesiske vagtelkyllinger
« Svar #8 Dato: 18 Juli , 2015, 18:40 »
Du kan læse lidt om kinesiske dv. vagtler her http://hobbydyrene.dk/kinesisk_dvaergvagtel.htm

Det er meget tidligt at din hun er startet med at lægge æg igen. Det plejer de normalt ikke.

Jo da, min vagtelhøne med kyllinger er også begyndt at lægge æg igen, og det er lidt over en uge siden kyllingerne klækkede  :)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Spørgsmål ang kinesiske vagtelkyllinger
« Svar #9 Dato: 18 Juli , 2015, 18:53 »
Jeg er i den lidt specielle situation, at min Beta fik kyllinger d. 9. juli - men allerede er begyndt at ruge igen - dvs. med kun 9 dage gamle kyllinger.

Årsagen er at de kyllinger, hun udrugede til d. 9. juli, dem gik Beta over i den anden ene af drivhuset med, hvor Alfa lå og rugede... i starten var de fælles om dem, men tilsyneladende har Alfa nu fuldstændig overtaget Betas kyllinger, så derfor har Beta kunne starte på ny.

Det pudsige er så, at det selvfølgelig er svært at sige, om Betas oprindelige kyllinger (nu overtaget af Alfa) - egentlig er Betas... for hun har godt nok udruget dem, men Alfa og min tredje høne (Boston) har jo nok også lagt æg i Betas rede. Pt. ligner kyllingerne dog mest Beta, men der kan jo være vigende farvegener etc., der snyder en.

Tilsvarende, så er der heller ingen garanti for at de æg Alfa ruger på nu egentlig er Alfas egne.