Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til farve på fodbefjerede dværge  (Læst 3339 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pierre

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Hjælp til farve på fodbefjerede dværge
« Dato: 24 Juni , 2015, 22:52 »
Jeg har for nyligt fået en fodbefjeret dværghøne med 4 kyllinger. De er nu ca. 8 uger gamle og jeg har vha. galleriet mv. prøvet at finde ud af hvad deres farver hedder...går ikke så godt og har derfor brug for hjælp.
2 kyller er gullighvide, mon det er isabellafarvet?
2 kyller er lyse rødbrune med lidt sort og en anelse hvidt, altså trefarvede, dog ikke så meget sort på halerne som guld-sort porcelænsfarvet.
Hønemor er meget mørk, nærmest matsort, slet ikke den sorte farve jeg kender fra tidligere wyandotter og med gylden halskrave.
Findes der en farveklog ud i de fodbefjerede?

Ift. kønsbestemmelse har den ene lyse og de to trefarvede meget tydeligt røde kamme og hagelapper, dog kan jeg ikke se forskel på fjerene hverken på hals eller hale på dem. Kan man alligevel allerede nu konkludere at jeg desværre kun er endt med én enkelt hønekylling :(

Puha håber at det er til at se noget på billederne, små kyller bliver meget små på billeder....
På forhånd tak :)
« Senest Redigeret: 24 Juni , 2015, 23:00 Fra Pierre »

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hjælp til farve på fodbefjerede dværge
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2015, 00:18 »
Der kan jo være en god mulighed for det er farveblandinger og derfor svært at tyde hvad de forskellige er. Jeg gad godt lidt større billeder og måske tydeligere af de lyse for at kunne bestemme dem.

Hønen er det man kalder Sort-guld og hvis hun havde brysttegning af søm ville hun hedde Sort orangebrystet eller Sort guldbrystet.

De to lyse rødbrune skulle sikkert forstille at være Guld sort-porcelænsfarvede som er den mest alm., men disse to er så lyse i grundfarven at de ville blive betegnet som gul sort-porcelænsfarvede. Muligheden for at det kunne være Citron sort-porcelænsfarvede er der, men synes det er for mørke og har den forkerte farveintensitet.

De to lyse ligner bare hvide på min skærm og derfor håber jeg du vil forsøge med nogle nye billeder som også gerne måtte være lidt større.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Pierre

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Hjælp til farve på fodbefjerede dværge
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2015, 17:03 »
Dejligt med info, tak.
Så er der flere og bedre billeder ;)
Havde ikke lige tænkt at farverne kan være blandede, men det giver mening eftersom de kommer fra et sted, hvor en meget stor flok gik frit rundt ;) 
Kan se de har ændret sig noget siden sidste fotoseance. Der er vist ikke længere tvivl om at de 3 er hanekyllinger.
Den lyse er stadig gullighvid men en ring af mere gullige halsfjer. Det er svært at se det gullige på billederne, men hvis de er hvide burde de så ikke være helt hvide nu og ikke gullige - og det er altså ikke fordi de er beskidte ::)
Af de trefarvede er den ene mere sort end den anden. Har set billeder af citronfarvede men mine er mere varmt rødbrune, om end noget lyse i farven.



Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hjælp til farve på fodbefjerede dværge
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2015, 21:43 »
De to rødbrune er guld sort-porcelænsfarvede bare til den lyse side af guldet og nok rigtigt at det er hanekyllinger. Pletterne kan være meget forskellige i den alder så tiden må vise hvordan de farver ud.

De gullighvide er måske et resultat af gul hvidplettet og sort-guld(hønemors farve), da den dominanthvide farve vil gå ind og dominere over den sorte farve og hønemors tegning dominere over den hvidplettede tegning og derfor ender du med en kombination som vil hedde Hvid-guld.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Pierre

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Hjælp til farve på fodbefjerede dværge
« Svar #4 Dato: 29 Juni , 2015, 20:17 »
Tusind tak for svar. Det er jo en hel videnskab med de farver  /o