Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder på marken  (Læst 7017 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Ænder på marken
« Dato: 22 Juni , 2015, 22:49 »
Vi overvejer at få moskusænder, og har et par spørgsmål. Vil vi evt. Kunne holde dem ude på marken i det fri? Eller er det for risikabelt i fht, rovdyr? Vi kan godt bygge et hus til dem, men så skal de naturligvis lukkes ind om aftenen - vil de det? Og hvor stort skal et flytbart hus være til 1,2 moskusænder med dertilhørende ællinger?
Kan man evt i stedet for have dem i mere lukket og rovdyrsikre omgivelser i haven, og så blot lukke dem ud på marken at græsse engang i mellem?. Stikker de af eller kommer de hjem når det bliver aften?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Ænder på marken
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2015, 23:06 »
Det er min erfaring at de ikke stikker af, men ...
moskus flyver faktisk helt ok når de ikke er stækkede, især hunnerne - og de foretrækker helt klart at sove i et træ eller på dit tag hvis de får buddet.
Mine kommer fluks hvis jeg viser mig med foderspanden, men de er ikke i hus kun i sikret indhegning :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Ænder på marken
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2015, 14:39 »
Hvad tænker I i fht. Rovdyr. Vi bor på landet, så der er jo masser af ræve i området. Jeg tænker at ællinger naturligvis ikke kan gå ude på marken, men hvad med voksne eller halvstore ællinger? Hvornår kan de egentlig flyve?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Ænder på marken
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2015, 15:44 »
Mine ænder sover i rævesikker stald om natten - og stiller selv op på række ved døren og vil ind, når dagen går på hæld. Det har jeg vænnet dem til, bla. ved at de kun fodres om aftenen. Og så har de heller ikke kendt andet i 10 år. Har aldrig haft en and med tendens til at sove på tagryggen eller i træerne, selvom de gerne tager flyveturen rundt om alle fire længer.

Det meste af dagen går de ude i haven og på markerne. Her om sommeren når ræveungerne er sultne, er der naturligvis større risiko for at få besøg i dagtimerne af en stresset rævemor. Der gør jeg så det, at jeg kun lukker dem ud, når jeg er hjemme - så jeg lige kan holde øje (og især øre) med evt. uro.

Resten af året har jeg ikke problemer med ræv i dagtimerne. Jo, en enkelt gang omkring starten af februar da en hanræv var på strejf i parringssæsonnen.

Ællingerne går på stald til de er ca 1 måned. Så er de for store til kragerne og kan komme med ud i haven.

Hvis marken er helt bar og uden buske og træer, vil det måske være en idé at plante nogle af disse. Ligesom høns kan ænderne bedst lide at have noget de kan løbe i skjul under, hvis der dukker en rovfugl op.

På denne måde lever jeg/vi med risikoen og har indtil nu da (7-9-13) klaret skærene med kun 4 ræveangreb i dagtimerne på 10 år (heraf nåede jeg at skræmme ræven væk ved de to, så ingen kom til skade - i de to andre tilfælde var jeg netop ikke hjemme).

Og så har jeg en god bekendt her på øen, der fik nakket en andrik af havørne et år!!!

Så alt i alt kommer det selvfølgelig også lidt an(d) på rævetryk og -adfærd, der hvor man bor. Jeg har også hørt om områder (på landet - der er næsten altid mange ræve i byzonerne), hvor der ikke er set ræve i mange år. Så det er svært at sige, om lige netop dine ænder kan gå i fred.

Men ænderne foretrækker helt klar det frie liv - hvis du spørger dem (og mig) :)




Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Ænder på marken
« Svar #4 Dato: 24 Juni , 2015, 08:28 »
Hej mette. Mange tak for et super svar! Godt at høre om dine gode erfaringer med den slags frit andeliv ;-) det er netop også det jeg allerhelst vil gøre. Jeg vil gerne give ænderne mest muligt plads og da vi har en hestefold på 1 ha, som er giver alt for meget græs til vores tre islanske heste, så var tanke netop at bruge noget af det meget græs, som alligevel bare går til spilde, til at fede nogle ænder op! Jeg havde påtænkt et læskur på marken og 90 cm højt hegn. Vi kan evt. Sætte strømhegn omkring, da det alligevel er på hestefolden, som allerede er hegnet med strøm. Det vil bare kræve en ekstra tråd i fx 20 cm højde. Vil det kunne holde ænderne inde og ræven ude?

Ellers, så overvejer vi lige nu en løsning, hvor ænderne kan komme ind i haven om aftenen (vi har et bredt læhegn, hvor noget af det kan hegnes ind til andegård) men det vil ikke være i en egentligt rævesikker indhegning. Planen er et 90 cm højt havehegn og et læskur, (og måske stækkede ænder??). Vi har nogle venner der holder moskusænder sådan, og så netop lukker dem ud til at græsse på marken når de er hjemme. De har ikke problemer med rovdyr....

Jeg vil helst ikke lave en alt for permanent indhegning, da ænder jo sviner en del. Derfor vil jeg allerhelst have en flytbar andegård. Vi har desværre ingen decideret stald at lukke dem i om aftenen. Hestene går i løsdrift.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline lolik

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Ænder på marken
« Svar #5 Dato: 29 Juni , 2015, 01:14 »
jeg har et spørsgmål - sover ænder på pinde? Er det en god ide at bruge en sti/trappe for at de kunne komme op i et hus? Kan de bruge den?

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Ænder på marken
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2015, 04:26 »
I princippet sover ænder ikke på pinde som høns.

En undtagelse er moskusænder, som oprindeligt er skovænder, har kløer og godt kan sove på grene/pinde. Mine (og jeg tror de fleste andre) har dog slet ikke lyst til det og behøver i hvert fald ikke nogen pinde. Ænder behøver i det hele taget ikke så meget 'konstruktion' - ingen pinde, ikke nødvendigvis et hus, bare læ under træer eller et primitivt hus.

Hvis deres hus af én eller anden grund er oppe, var en trappe måske ikke nogen dårlig idé. Mest for at de lærer, at deres hus er deroppe, for de kan udemærket flyve, når man ikke stækker dem (men det gør man, med mindre man har meget højt hegn, indenfor hvilket de er glade og tilfredse, eller har dem gående helt frit)
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline lolik

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Ænder på marken
« Svar #7 Dato: 01 Juli , 2015, 06:15 »
Tak Ari!
Tak for dit svar! Jeg skal nemlig have nogle moskusænder og ville bruge et "gammelt" hønsehus til dem. Jeg havde haft høns, men sidste år var de taget at nogen nedefra (der var lavet huller under buret). Denne gang har jeg lagt et net nedenunder. Skal jeg have jord ovenpå (og hvor meget i denne tilfalde). Det er menning, at de skal gå frit det meste af dagen, men inden vi går ud til dem, kunne de være i deres lille ændergård. Så deres behøv for at have kontakt med jorden bliver dækket. Jeg tænker på, at der kommer jo græs melles masker. Det er mere i forholdt til deres sikkerhed - hvis det var høns, så ville de kradse hele tiden så kunne deres kløer sidde fast i nettet (1x1 cm). Gælder det også for ænder? Vil de kradse hele tiden? Skal de støvbade? jeg kan lave et bad uden for buret...

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Ænder på marken
« Svar #8 Dato: 03 Juli , 2015, 02:22 »
Hej lolik,
nej, ænder skraber ikke og tager ikke støvbad. De opfører sig faktisk ret anderledes end høns. Jeg kan ikke se nogen grund til at nettet skal dækkes med jord.

Men de gerne tage et rigtigt bad, altså i vand! Det er fint, hvis du kan give dem et badebassin el. lign., når de går ude om dagen. Inde i huset skal der maks være en smule drikke vand, ellers bliver det hurtigt noget svineri.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Ænder på marken
« Svar #9 Dato: 03 Juli , 2015, 02:32 »
maria2aaen,

et hegn på 90 cm er fint til at de ikke klatrer henover, men hvis de får lyst til at flyve over, er det intet problem for dem. Men stækning plus 90 cm hegn burde være nok til at holde dem inde.

Hvis du sætter strømtråden i 20 cm højde lige uden for det 90 cm-hegn er det sikkert meget tilpas. Men hvis du bare sætter en yderligere tråd på hestehegnet, ved jeg ikke, om ræven finder ud af at smutte igennem trådene? Og når den først er inde, er andehegnet jo ikke nok til at stoppe den.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.