Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fodring af moskus  (Læst 6396 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmus Vestergård

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Fodring af moskus
« Dato: 17 Juni , 2015, 09:53 »
Hej Jeg har kredset om at ville have ænder i et par mdr, men en knæoperation kom i vejen. I morgen får jeg ænder, 3 damer og 7 herrer, den bedste herre får lov til at blive min avls tyr for fremtiden. Resten ryger i ovnen. Jeg har dog lige er par spørgsmål mht fodring.

Jeg har styr på fodertyperne og hvornår de skal have de forskellige typer mener jeg, men jeg er i tvivl om mængden. Fra æg til ovn så at sige. Hvormeget æder en and i de forskellige stadier af sit liv?
De får mulighed for at finde mad selv, men som grundregl, hvormeget skal de så have af foderblandinger?

De får os rester fra køkkenet, men det er ikke en konstant, så det betragter jeg som slik for dem.

Skal kartofler, gulerødder og anden hård grønsag koges, eller kan de kværne mindre stykker selv?

Må de få græsafklip fra traktoren, fra leen, eller kan man lave ensilage ligesom til høns?

Vil de have kål og skal det snittes?

Jeg kan skaffe snittet majs fra en mælkebonde, men er det snittet fint nok?

Hvad med roer, kan de bruges
Alternative naturlige typer foderforslag jeg ikke har tænkt på modtages gerne

Mvh Rasmus

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Fodring af moskus
« Svar #1 Dato: 21 Juni , 2015, 00:02 »
Alle mine moskus fodres ad libitum. Så de altid har foder. Hvor meget de spiser er afhængigt af hvor meget andet de får. Jeg har ikke nøjagtigt målt ud hver dag så Jeg ved hvor mange gram de spiser. Men selvfølgelig meget lidt de første uger og så mere og mere. Vil tro de er oppe på 120-140g dagligt når de spiser mest. Ca det samme som høns.
Men får de en del grønt og andet spiser de noget mindre kraftfoder.

Mine får en del kål fra mit job når tiden kommer til det. Spids , blomkål og grønkål er favoritterne og de spiser dem som de er. De har en lille negl på næbet så de kan "bide" alt i stykker.

Jeg har aldrig givet mine køkkenaffald. Men vil tro de spiser det meste.
Grønt som Mælkebøtter og græs er også en stor del af deres foder. Så det er rigtig fint hvis de har en del græs til rådighed.
Og alt insekter, orme og kryb er det mest naturlige og det de løber længst efter 😃
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Fodring af moskus
« Svar #2 Dato: 21 Juni , 2015, 00:14 »
De fleste ting, du nævner bør ikke være et problem.
Jeg ville dog ikke fodre med roer, da jeg mener at kunne huske, at de er lidt hårde ved maven.

Det kan nok godt være en god ide at koge de hårde grøntsager, da deres runde næb ikke er så effektive til at bide mad i stykker. Du kan også bare snitte eller hakke det. Majs-insilagen kan de godt spise, men vær forsigtig og start med lidt ad gangen. Det kan nemlig også være lidt hårdt ved maven.

Mht. mængden af foder, så lad være med at gøre det sværere end højst nødvendigt. Kig på dyrene. Er de for tynde, så giv mere foder - er de for fede, så giv mindre  ;)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Fodring af moskus
« Svar #3 Dato: 22 Juni , 2015, 04:15 »
Jeg tror ikke, at de vil spise ensilage og snittet majs. De elsker frisk grønt, men det skal netop være frisk. Kartofler skal koges, da alle enmavede dyr (inkl. mennesker) ikke er gode til at fordøje ukogte kartofler. Aht andre grøntsager har jeg ikke kunnet få mine til at spise hele rodfrugter, heller ikke om vinteren, hvor der var meget lidt andet. Snittet vil de gerne spise rødbeder og nok andre saftige ting.

Men jeg glæder mig til at høre andres erfaringer.

I bogen 'Gæs og ænder til husbehov' nævner Flemming Schiøtte 40 - 80 g korn/dag/and, når de får andet foder som grøntsager og ting, de selv finder. Men jo, det er ikke frygtelig kompliceret, man finder hurtigt ud af, hvad og hvor meget de skal have. De er gode til at sammensætte en alsidig kost selv.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Fodring af moskus
« Svar #4 Dato: 22 Juni , 2015, 09:18 »
mine går på stort areal med græs og ukrudt - de rører ikke grønt (græsafklip, ting fra køkkenhaven eller køkkenet), kun det de lige selv har plukket også står den jo ellers på snegle og regnorme :)

Nåeh ja, når der skal lægges æg for de tilskudsfoder, ællingerne får start foder og ellers supplerer vi med korn og voksefoder - forholdet afhænger af hvor nært forestående slagtning er ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Rasmus Vestergård

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Fodring af moskus
« Svar #5 Dato: 22 Juni , 2015, 12:46 »
Tak for svarene.
Det kører egentli meget godt. De får deres ællingefoder, og de spiser det meste. De er flinke til ikke at gå op i foderet og snaske det helt til, så det er aldrig vådt og ulækkert. De er vilde med brød, og de får en lille dynge blandet grønt fra læbæltet hver dag. De spiser fint, og spiser osse det tørre grønt fra dagen før, så det lader jeg blive indtil det blir for kedeligt at se på. De første par nætter sov de i en kasse i stalden, for sommervejret er ikke rigtigt slået igennem endnu. De sidste par nætter har de sovet i deres hus i gården. De går selv ind og putter i løbet af dagen og til aften.
Nu hvor jeg har fået dem, kan jeg godt fornemme at det med fodringen kommer hen ad vejen, og det er svært at vurdere mængden, så det er lidt på slunk. Inden længe bliver de intruduceret til livet uden for andegården, men indtil nu ser de ud til at trives.

Roer og ensilage vil jeg lige være påpasselig med

Et par af andrikkerne har nogle spøjse næb. Med underbid og lidt buler på. De virker ik hæmmet af det, men er det normalt, eller kan de være blevet skadet inden jeg fik dem?

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Fodring af moskus
« Svar #6 Dato: 23 Juni , 2015, 16:16 »
Har du et billede af de bulede næb? Synes det lyder lidt mystisk...
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Rasmus Vestergård

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Fodring af moskus
« Svar #7 Dato: 30 Juni , 2015, 10:02 »
Jeg kan desværre ik oplade billeder. Men han  har det godt, og vokser som de andre i flokken.
Det er somom overnæbbet er en cm kortere end det nederste. Og så krummer det ned, istedet for at være langt og fladt. Indtil videre går det fint på ællingefoder og hva de ellers finder og får. Men er spændt på voksefoderet, om det blir en udfordring at tykke i sig, når han nu ik har samme mulighed for at smadre, som de andre. Blir det et problem, så må jeg overveje om det er bedre at aflive ham.