Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk Maran høne død  (Læst 9941 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GoofyGuf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • Aaberg Foto
Skruk Maran høne død
« Dato: 04 Juni , 2015, 21:38 »
Hej fjerkræ venner.

Jeg fik mig en grim oplevelse da jeg kommer hjem fra job i dag, min skønne dejlige maran høne ligger død i bunden af mit hønsehus. Hun har været skruk i længere tid, og ligget meget fast på sine æg (tog dem dog dagligt - da vi ikke har en hane), og har også jaget hende op fra æggene en del da jeg ikke ville have hende skruk.

Der er ingen synlige mærker eller rifter eller lignende på hende. Hun har ikke virket nede eller andet. Hun har regelmæssigt spist også. Det er sandelig trist. Mit spørgsmål går på, kan en høne dø af at ligge skruk i lang tid og dø af udmattelse?
0,2 Sort/Kobber Maran
0,1 Hvid/Sort Maran
0,2 Guld/Sort Wyandotter
0,1 Beagle Tæve

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Skruk Maran høne død
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2015, 22:24 »
Det korte svar er ja. Manglende bevægelse og fødeindtag er farligt. Det er også derfor man ikke skal lade sine høns ligge alt for længe inden man giver dem rugeæg, eller som nogen gør, lader dem ruge et nyt hold ud, hvis det efter godt 3 uger viser sig at de første æg er døde. Det er der bare nogle høner der ikke kan holde til. Nogle gange går det dog godt, men som dit tilfælde viser, så går det også helt galt en gang imellem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Skruk Maran høne død
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2015, 22:29 »
Hvorfor afskrukker du den ikke hvis du ikke vil have at den ruger
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline GoofyGuf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • Aaberg Foto
Sv: Skruk Maran høne død
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2015, 22:39 »
Var spørgsmålet omkring afskrukke til mig, eller var det et generelt?

Hvis det var til mig, så forsøger jeg at tage æggene fra mine høns, og bære dem ud fra deres rede ud i vores have og lade dem vandre rundt derude istedet for. Men hende her var desværre meget skruk, kunne hun ikke ligge hende i sin lille rede, jamen så hoppede hun simpelthen bare op på vores tag af vores hønsehus og lå der og skrappede.... Hun var nu en dejlig høne :(

EDIT - læste dit spørgsmål som: Hvordan afskrukker man, beklager.
0,2 Sort/Kobber Maran
0,1 Hvid/Sort Maran
0,2 Guld/Sort Wyandotter
0,1 Beagle Tæve

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Skruk Maran høne død
« Svar #4 Dato: 05 Juni , 2015, 11:00 »
Du kan afskrukke din høne på flere måder. Den eneste metode jeg synes virker og som jeg kan stå inde for, er at sætte hønen i et hus eller bur med trådbund, så det lufter op under skørterne, og der ikke er noget at ligge på. Mad og vand skal der være til hende, men intet andet. Efter et døgns tid skulle skrukkeriet været ophørt. Nogen kommer hønen under en spand og giver hverken vådt eller tørt i et døgns tid. Det virker ikke her, og den ene gang jeg prøvede det, var hønen ved at blive kvalt af iltmangel, og der var helt vådt inden i spanden pga. kondens fra hønens ånde.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skruk Maran høne død
« Svar #5 Dato: 05 Juni , 2015, 11:11 »
Trådbur virker så heller ikke hos mig, for der skrukker de bare videre i et hjørne af buret.

Og ja, nogle af dem, kan godt skrukke sig ihjel.  /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Skruk Maran høne død
« Svar #6 Dato: 05 Juni , 2015, 12:38 »
Hvad med afskrukning i en vandbalje, er der nogen af jer der har prøvet det? Det så jeg på youtube og det så meget fredeligt ud. De holdt bare hønen i en balje køligt vand, hvor den stod og så ligeglad ud. Om det virker ved jeg ikke, men det er da en nem metode hvis det gør.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Skruk Maran høne død
« Svar #7 Dato: 05 Juni , 2015, 14:27 »
Hvad med afskrukning i en vandbalje, er der nogen af jer der har prøvet det? Det så jeg på youtube og det så meget fredeligt ud. De holdt bare hønen i en balje køligt vand, hvor den stod og så ligeglad ud. Om det virker ved jeg ikke, men det er da en nem metode hvis det gør.
Jeg har ikke prøvet at stille dem i en balje med vand, så ville de nok hoppe op med det samme. Jeg har prøvet dyppe dem i en balje vand, med hovedet under vand i nogle sekunder. Nix, de skriger bare i vilden sky, ryster vandet af sig og render ind i reden igen. -Her hos mig i hvert fald.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Skruk Maran høne død
« Svar #8 Dato: 05 Juni , 2015, 15:03 »
Tanja, det ville jeg dælme også gøre hvis nogen dyppede mig med hovedet under i koldt vand ;D
På videoen holdt de den bare nede så den står i vand til midt på kroppen. Ok i det de slipper springer den op, men den strittede ikke imod.
Hvis/når jeg kommer dertil, vil jeg prøve vandbadet først. Jeg synes det lyder så synd med spandmetoden :'(
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Skruk Maran høne død
« Svar #9 Dato: 05 Juni , 2015, 15:39 »
Den eneste skruk, jeg nogensinde har haft, som ikke har reageret på den måde, jeg bruger til skrukker, som ikke skal have kyllinger (beskrevet i denne tråd)

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=42267.0

fik bl. a. også et par minutters 'tur' i en balje køligt vand. Den eneste virkning den vandtur havde, var en helt ren bagdel - skrukkeriet fortsatte. Den høne var helt væk i sin skruktrance, som varede 81 dage. Havde hun haft et svagt helbred, var hun helt sikkert en af de skrukker, som var død på reden. Det gjorde hun heldigvis ikke, og efter mange forskellige forsøg på at afskrukke hende, gik hun endelig selv af reden efter det meste af 3 mdr.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Skruk Maran høne død
« Svar #10 Dato: 05 Juni , 2015, 22:23 »
Jeg synes det lyder lidt a la middelalderens inkvisition med en tur i koldt vand og mørke spande. Er det ikke nemmere og mere humant bare at hive den af reden sætte den ud i haven og lukke lugen ind til huset? Så får den først lov at komme ind igen om aftenen. Det tager længere tid, målt i dage, men stille og rolig vænner hønen og hormonsystemet sig til, at noget har taget æggene og den spilder sin tid

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Skruk Maran høne død
« Svar #11 Dato: 06 Juni , 2015, 11:07 »
Efter min mening er det mest humane og det der har virket hver gang,sæt hønen i et trådbur ud i haven eller et andet sted hvor hun er væk fra de andre,med foder og vand efter4 dage er skrukeriet over,en sjælden gang skal det gentages
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Skruk Maran høne død
« Svar #12 Dato: 06 Juni , 2015, 19:23 »
Margrete har fat i noget.
jeg synes ikke det handler om metoder til at "afskrukke", men snarere om at se hønsene. Det er sådan en mekanisk tankegang "at afskrukke." Plus minus og flip flop. Mekanik, og med det rigtige diagram skal det nok lykkes.

Måske man snarere skulle spørge:
Hvad har de gang i, disse høns?
En skrukhøne kommer jo i visse faser: Den kikker på æg, den håndterer æg, den lægger sig, den ligger og ruger, kyllingerne klækker, den gør moderlige ting for at opfostre dem, den jager dem til sidst væk. Det er en modalitet, man ikke kan tage væk fra høns. Sådan er instinkterne imprægneret.
Så vil man afskrukke, så går man efter at stoppe et af instinktrækkerne, med afledning, vil man det modsatte, går man efter at sætte gang i instinktet.
Og så vil jeg da sige, at når I er hobby hønseavlere, så bør der nok være plads til en rugehøne, så hun kan leve og trives uden at blive puttet i spande og druknet under vand.


Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Skruk Maran høne død
« Svar #13 Dato: 06 Juni , 2015, 19:29 »
 Det synes jeg lyder humant (hønseligt)!

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Skruk Maran høne død
« Svar #14 Dato: 07 Juni , 2015, 00:11 »
Hej
DEt drejer sig ikke om at have en rugehøne,og jeg kan godt undvære de æg hun ligger på og dem hun ikke lægger,men hvad gør jeg med kyllingerne der bliver født på nuværende tidspunkt,der er ingen der vil have dem så sent på året,skal jeg aflive dem,hvis de skal leve hos mig er der andre der skal slås ihjel,da jeg ikke har oceaner af plads,så synes jeg det er mere HUMANT at bruge 4 dage på at afskruke dem
mvh Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat