Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Besøg af ræv - aflivning skal/skal ikke ?  (Læst 3536 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kogel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Besøg af ræv - aflivning skal/skal ikke ?
« Dato: 30 Maj , 2015, 11:10 »
Hej.
For en halv time siden sad en af vores katte og knurrede i vinduet. Troede det var vildkatten, der var forbi, men da jeg kiggede ud af vinduet så jeg til min skræk, at der sad en kæmpe ræv på en af mine høns og plukkede hende.
Stormede ud i strømpesokker og fik hende jagtet væk, hvorpå Magda (hønen) hurtigt spænede væk.
Jeg har efterfølgende holdt folketælling i haven og nu fået lukket alle hønsene ind i deres lille aflukkede gård til der lige kommer ro på og jeg får udvidet hegnet, der hvor ræven var kommet igennem.

Jeg har nu fået kigget på en skrækslagen Magda efter hun er faldet til ro. Hun har lagt sig i et hjørne hvor hun trækker roligt og meget dybt. Har båret på hende og strukket hendes vinger uden og det ser ud til at genere hende.
Den eneste skade (udover på hendes selvtillid med en semi nøgen ryg) er et sår på størrelse med en 1krone, der er helt rent og (hvis det skal sammenlignes med menneskehud) kun er i det øverste læderhud. Dvs det ser ud som om at det øverste lag hud er blevet revet af ifb med at ræven plukkede hende.

Jeg sleb øksen og gjorde så den var klar, men blev egentlig enig med konen om lige at se tiden an. Dvs. give hende ro og tryghed i huset, da hun netop ikke så ud til at lide, men derimod så lettere stresset ud. Se til hende ved 18 tiden. Hvis der er det mindste tegn på det er blevet værre, aflive hende.

Min kone og jeg har kun haft høns i lidt over en måned. Glade økologiske høns, der bruger størstedelen af dagen i vores store have. Har løbende forsøgt at finde svar her på forum, men lige netop til denne problemstilling syntes jeg ikke vi kan finde noget på.

Håber folk kan være behjælpelige med noget konstruktivt vi kan bruge i denne situation.

Venlige Hilsner Timothy

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Besøg af ræv - aflivning skal/skal ikke ?
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2015, 11:42 »
Ud fra din beskrivelse mener jeg godt, at I kan se tiden lidt an.

Nogen bruger noget sårspray. Måske kan det hjælpe.
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2015, 11:45 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Kogel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Besøg af ræv - aflivning skal/skal ikke ?
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2015, 12:21 »
Har lige været ude og handle og hente mere hegn.
Kiggede ind i huset hvor hun ligger og nu "gokkede" hun lidt af mig, hvor hun efter angrebet var helt stille og ikke sagde en lyd.
Vil se det som et godt tegn at hun hilser nu, men holder fortsat et vågent øje med hende.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Besøg af ræv - aflivning skal/skal ikke ?
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2015, 12:24 »
Enig. Tror du skal afvente og se. Det lader til at du nåede at komme i tide.
Sårspray kan dog være en rigtig god ide for et rævebid kan godt give infektion. Købes  i foderstoffen.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Besøg af ræv - aflivning skal/skal ikke ?
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2015, 15:24 »
Det kunne måske være en ide at overveje at sætte elhegn op, nu ræven ved hvor der er mad.

Hegnet sættes i 3 højder omkring hvor hønsene går - lige over jord, midt og højt - så skulle mikkel få et check næstre gang han kommer forbi
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Besøg af ræv - aflivning skal/skal ikke ?
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2015, 20:19 »
Det lyder da som om hønen kan komme sig, fjerkræ er jo gode til at gro sammen. En smule sår er jo ikke noget særligt. Man kunne jo desinficere det?

Men pas på! Ræven kommer tilbage!
Og den skal nok finde ind. Kun elektrisk hegn kan stoppe den.
Den kommer også om dagen. Det er fordi de nu har store hvalpe, der kræver meget foder.
Helt vild bliver det, hvis de tager hvalpene med og lærer dem at fange høns. Det sker heldigvis sjældent.

Man stiller også en greb ude i nærheden af hønsegården, så man har et våben ved hånden, om den skulle være særlig fræk. Det er før hørt, at ræve var ligeglade med mennesker i natkjole og bare tæer, der stod og hylede op; så det er godt at kunne sætte trumf på.