Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om net i gården, og de farlige dyr.  (Læst 4694 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Spørgsmål om net i gården, og de farlige dyr.
« Dato: 29 Maj , 2015, 12:46 »
Jeg sidder og læser gamle tråde og opslag og prøver på at blive klog omkring det med indhegningen. Det går ikke så godt.  ;) Sagen er at det jo er voldsomt dyrere at bruge volierenet i forhold til hønse/kyllingetråd. Så jeg overvejer om man kan lave et nedgravet bundstykke i volierenet, 90 cm op, eller hvad str. det er de findes i, og så hønsenet for resten af pengene?

Halvdelen af (vinkel)gården skal overdækkes med plasttag, og den anden halvdel med net eller slet ikke noget.
En mår kan vel komme igennem alt tænker jeg? Går en mår ikke kun efter æg monstro?
Skal man også tænke havefugle ind i forbudtzone? Jeg tænker at havefugle måske har salmonella de kan bringe ind til hønsene? Hvis ja, så skal vi måske ud i voliere uanset? Og fintmasket overdæk af den åbne del.
Vi har både ræv og mår i nabolaget.
Hønsene skal gerne kunne være ude, uden at vi er hjemme.

Det var så dagens forskellige dumme spørgsmål i dette dejlige forum jeg er så glad for at have fundet.
Bare rolig der kommer helt sikkert mange flere :laugh:
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Spørgsmål om net i gården, og de farlige dyr.
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2015, 13:33 »
Der er ingen dumme spørgsmål! Og dine er både forståelige og relevante /o
En god hønsegård er en investering som må ses over længere tid. Volierenettet bør være sikkert mod de gnavere, mår og ræv. De fleste bruger det som den nedgravede nederste bane, og bruger et mere åbent trådvæv på de næste baner.
Jeg har selv et nylonet som overdække, som holder rovfugle fra at nappe en kylling. Dette er dog ikke nok til at imødegå f.eks. en mår.
Man må selv afveje sin hønsegårdsløsning med det lokale trusselsniveau.
Mange tror ikke at der fondes ræve i deres område, - før de får høns. :-[. Typisk jager ræv og mår om natten.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Spørgsmål om net i gården, og de farlige dyr.
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2015, 13:50 »
Helt klart volierenet. De fleste rovdyr kan sagtens bide gennem hønsetråd. Det kan ikke betale sig at tænke på småfugle i forbindelse med sygdomme/utøj. Det kommer alligevel gennem tråden. Men det kan måske betale sig i forhold til ikke at ha 50 spurve til at flyve ind og hente hønsefoder.

Jeg har en indre hønsegård, som oprindeligt er lavet til volierefugle. Den er 100% rovdyrsikret, men hønsene kan så lukkes videre ud i en større gård, som ikke er så voldsomt sikret.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Spørgsmål om net i gården, og de farlige dyr.
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2015, 13:59 »
Jeg ville også invistere i volierenet. Jeg har ikke gravet nettet ned, men i stedet lagt rionet i ca. 40 cm bredde ud langs hele hønsegården. Efter et års tid ses det ikke længere, da græsset vokser hen over. Jeg har desværre ikke overdækket min hønsegård med fast tag, men har i stedet for overdækningsnet fremstillet i kraftigt materiale, bestilt på mål fra en fiskegarnsfabrik. Det fungerer fint og er meget stærkt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Spørgsmål om net i gården, og de farlige dyr.
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2015, 15:11 »
"Vores" mår har slentret stille og roligt forbi mig i haven, på 4 meters afstand ved højlys dag så den er rimelig cool. Jeg er ikke i tvivl om at den vil blive en flittig gæst desværre.

Jeg må regne lidt på det. Vi vil gerne have noget ordentligt der kan holde længe. Det er jo også en kedelig erfaring at få slået høns ihjel, kan jeg forestille mig, fordi man var lidt nærig i opstarten.

Det er også fordi jeg har noget med dyre i bur. Jeg kan ikke fordrage at se en kanariefugl i et bur, eller fisk i et akvarium, så de her høns skal have goood plads synes jeg. Også hvis de ikke kommer ud i haven i perioder.

Det lyder spændende med den indre sikrede gård og en ydre. Der kunne man også fodre hvis den var med tag, og have småkyllinger gående. Så kunne de blive der når man ikke er hjemme.
Slet ikke tosset /o
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Spørgsmål om net i gården, og de farlige dyr.
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2015, 17:43 »
Jeps. Min indre gård er også overdækket med trapez plader, så der er hønsene meget, når det regner.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Spørgsmål om net i gården, og de farlige dyr.
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2015, 21:20 »
Hmmmmmm....ja, vores første hønsegård blev lavet med volierenet, og, det virkede. Holdt ræven ude adskillige gange, men, det virkede også bastant, og det var meget svært at kigge ind i hønsegården, og vi opfattede det ikke som en del af haven. Nu er vi i gang igen, og denne gang er valget faldet på kyllinge- og hønsetråd nederst, og kun hønsetråd øverst til ca 1,8 mr højde. Derudover bliver den nye gård forsynet med el-hegn, og en stribe rionet udenom hønsegården. Vi har valgt at have hønsehus og hønsegård som en integreret del af haven, så det må gerne være lidt hyggeligt, se lidt pænt ud, samtidig med at det selvfølgelig  :)  skal være yderst funktionelt....håber det lader sig gøre.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals