Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Giftige planter?  (Læst 10317 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Giftige planter?
« Dato: 28 Maj , 2015, 07:30 »
Vi skal snart i gang med at indhegne til hønsegård og der vokser blandt andet et par store fine lupiner på området. Skal de fjernes? Eller kan hønsene godt finde ud af at de er giftige?

Derudover så har jeg lige læst en ret lang liste over fødevarer som man ikke bør fodre til ens høns;
- Natskyggefamilien (dvs. Tomat, kartoffel og aubergine)
- saltede fødevare
- citrus
- løg
- tøre ris (de kan svulme op i maven)
- tørre eller ikke kogte bønner
- avocado
- rå æg
- slik, chokolade
- æble frø

Noget af listen giver fin mening, altså rå æg, slik, tørre ris. Men jeg havde egentligt planlagt at give mine hæns alle rester fra almindeligt køkkenhold (idag samler vi det sammen og kommer det på komposten), og det er da både tomat, kartoffelskræller, æbleskrog osv. Ovenstående liste virker ret uoverskuelig hvis ikke de må få alle de ting...

Nogen af jer mere erfarne hønseejere som giver jeres høns ovenstående?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Giftige planter?
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2015, 08:02 »
Mine får i hvert fald kernerne fra æbler. Det er sikkert pga blåsyren det frarådes, men fugle er mere tolerante overfor blåsyre end fx gnavere.

Liguster er også giftig. Generelt er høns gode til at holde sug fra giftige ting, men jeg ville alligevel vælge at fjerne det fra deres gård.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Giftige planter?
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2015, 08:24 »
Ikke kogte ris og slik/chokolade får mine høns ikke - risikoen ved avocado er for står, så det får de heller ikke, men ellers ryger der vist lidt af alt det andet ned - lige med undtagelse af citrusfrugter, som de ikke gider spise.

Blade fra tomat og kartoffelplanter nipper de selv til i haven - tomater elsker de, kartofler elsker de ikke. Blåsyre i æblekerner er giftigt også for høns, hvis de lever af æblekerner, og det er jo ikke tilfældet.

I perioder (som nu) hvor vi har rigtig mange æg, holder hønseflokken 'godbidfest', når jeg slår en stak rå æg ud i haven - det har i mine mange år med høns aldrig givet en eneste æggespiser, hvor man har taget æg selv.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Giftige planter?
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2015, 09:12 »
Høns gider ikke kartoffelskræller, men tilberedte madrester og grøntsager i alle afskygninger undtagen avocado er helt fint. Hvis du ikke selv vil spise det vil hønsene nok heller ikke.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Giftige planter?
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2015, 20:14 »
Jeg tror aldrig, at jeg har mistet høns til giftige planter, og jeg har da set dem æde lidt af hver. Mine høns har fx ædt efeu her i vinters, hvor der ikke var andet grønt. Det skete der ikke noget ved.
Det er som om, de kun spiser så lidt, at der ikke sker noget, eller måske går de ud af produktion et par dage og er halvsløje og har ondt i hovedet.
Men egentlig er det sådan, at jeg ikke gider tænke over det, eller tage ansvar for det.  Det må de sgu selv finde ud af, og det gør de også. Jeg gider ikke gå og blive nervøs over, om hønsene nu kan tåle at spise, det de spiser. Så må Darwin ordne det.
Jeg har derimod haft nogle voldsomme og dødelige angreb af hønsesygdomme, som de dør af, undtagen dem der ikke dør, og dem avler man så på, og så holder de op med at dø.
« Senest Redigeret: 28 Maj , 2015, 20:15 Fra Jens S »

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Giftige planter?
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2015, 11:11 »
Vores elsker kogte ris og får dem tit, men det kan være, at jeg skal holde op med det?
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Giftige planter?
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2015, 11:37 »
Det er kun tørre ris de ikke må få. Hvis de fylder maven med tørre ris, og så drikker vand, så svulmer risene jo op.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Giftige planter?
« Svar #7 Dato: 29 Maj , 2015, 11:48 »
Det er jo bare mig, der ikke kan læse  :-[    Helle skrev, IKKE kogte ris og det er jo selvfølgelig rå ris /o
Jeg fortsætter med at glæde trunterne med kogte ris  ;)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Giftige planter?
« Svar #8 Dato: 29 Maj , 2015, 11:51 »
Ja - kogte ris må de skam gerne få - mine høns er blot ikke så vilde med dem
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Regnar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Giftige planter?
« Svar #9 Dato: 29 Maj , 2015, 17:40 »
Mine høns får det hele, så må de selv sortere i det. Des spiser gladelig kartofler og chokoladekage. En af mine venner slog sin græsplæne, og en høne døde. Der hvor jeg købte mine høns, blev det understreget at afklip fra græsplæne var temmelig skidt for høns

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Giftige planter?
« Svar #10 Dato: 29 Maj , 2015, 17:49 »
Hmmm jeg plejer at give mine afklip fra plænen efter jeg læste herinde at det kunne man godt. Som gammel hestepige har det jo ellers været strengt forbudt, men jeg fik at vide at hønsene jo skraber i det, så det ikke kommer til at ligge og gære. Jeg bruger det også kun helt friskt og i mindre portioner.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Giftige planter?
« Svar #11 Dato: 29 Maj , 2015, 22:53 »
Græsafklip er aldeles glimrende. Er man meget forsigtig kan man give dem små bunker ad gangen.

Ukogte ris er også ok. Ja, de svulmer op. Men det gør korn også. Prøv at stille lidt korn i blød.
I Asien og dele af USA fodrer man i stor stil høns med rå ris.
Men man skal nok ikke skifte fra 100 % foderpiller til 100 % rå ris fra den ene dag til den anden. Men har man lidt ris som er blevet for gamle, så spred dem for guds skyld i hønsegården.
Og er du stadig nervøs. Så læg dem i blød natten over.

Hele æbler, æbleskrog osv. giver heller ingen problemer. Mine høns får hundredevis af æbler hvert efterår. Et år regnede jeg ud at mine gæs havde spist 400 hele æbler hver på to måneder. Med kerner. Ingen problemer.

Jeg ved også at nogen giver deres høns citrusfrugt. Men har aldrig selv prøvet det i større målestok. Skralden har de dog ikke rørt, de gange jeg har forsøgt mig.

Så længe høns har noget sikkert at spise, er de rigtigt gode til at holde sig fra det giftige eller spise med måde.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Giftige planter?
« Svar #12 Dato: 30 Maj , 2015, 07:38 »
Urter har alle dage været brugt medicinsk - så mon ikke også hønsene ved hvad der er godt for hvad? Der er planter, der er gode mod orm ( f.eks. bynke ambrosia - ikke helt sikker på stavningen), andre gode mod/til andet. Store mængder hvidløg kan hjælpe kroppens immunforsvar med at bekæmpe selv multiresistente bakterier. Jeg kan godt forestille mig at giftige planter i små mængder kan have betydning for hønsenes sundhed. Jeg er overbevist om at hønsene- så længe de har et valg- vælger rigtigt. Græsafklip, korn mm, der måske er gået i gæring eller mugnet er næppe i hønsenes naturlige vidensbank - så det må vi beskytte dem imod.
Selv mennesker kan instinktivt sammensætte den rette kost og kroppen ved hvad den mangler. Forsøg med små børn viser at de kan - indtil de bliver udsat for sukker. Det kan lige lave kuk i det!


Offline Anna Hovalt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Giftige planter?
« Svar #13 Dato: 30 Juni , 2015, 21:08 »
Et godt råd :) Høns vil ikke spise f.eks. rå katoffel- og gulerods skraller. Ihvertfald ikke hos os. Men hvis man giver dem lidt tid i mikroovnen glider de fint ned. Ellers siger min erfaring, at høns selv finder ud af det. Dog ville jeg fjerne de giftige planter fra gården da det kan være fristende hvis de keder sig ...
Mvh: Anna :)
1,1 fede huskatte
0,1 dejlig Border collie
1,0 kanin (Pus)
0,1 Gul Kochin
1,2 Plymouth Rock
0,4 Danske Landhøns
0,5,2 Brahma
0,4 Wyandotter
0,1,4 Faverolles
0,0,9 Barnevelda
0,0,15 blandinger

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Giftige planter?
« Svar #14 Dato: 30 Juni , 2015, 23:47 »
Høns og andre dyr er ret gode til at gå uden om giftige planter. Problemet opstår, hvis de giftige planter blandes i dyrenes foder, så de ikke kan genkende dem.
Ris er vel ok, men ikke særlig næringsrigt (eksemplet med de døde høns, der fik polerede ris. Sådan opdagede man B-vitaminet). Brune ris indeholder vitaminerne.
Jeg ville dog fjerne digitalis og andre ekstremt giftige planter fra hønsegården, hvor hønsene af kedsomhed kan give sig til at nippe for kraftigt til dem.