Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger ind til de andre høns- hvordan?  (Læst 3034 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette L

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Kyllinger ind til de andre høns- hvordan?
« Dato: 25 Maj , 2015, 16:11 »
Nu er mine 8 kyllinger efterhånden 2 1/2 uge og næste mandag skulle der meget gerne komme et hold kyllinger til. Derfor prøvede jeg, at lukke hønemor og kyllinger ind til de 3 andre høns, men det gik ikke så godt. De andre høns hakkede de små kyllinger og de jagtede hønemor, der i stedet for at forsvare sine små kyllinger bare fløj op og efterlod de små forvirrede kyllinger løbende frem og tilbage. Ikke noget med en ildsprudlende drage af en mor der.  :(
Nu er hønemor og kyllinger tilbage i "kravlegården". Men den skal som sagt snart overtages af et andet kuld kyllinger. Er der nogen gode ideer til, hvordan det skal gribes an. Skal den stå på hønsekødssuppe de næste par dage? Jeg må indrømme, at jeg ikke helt havde tænkt så langt, da jeg lagde æg under høne nr. 2.
Jeg lader hønsene gå lidt ude i haven om dagen. Hønemor og kyllinger kommer kun ud når jeg selv er i haven gr. min kat der konstant går og slikker sig om munden og ser sultent på kyllingerne. :-\

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Kyllinger ind til de andre høns- hvordan?
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2015, 12:14 »
Min erfaring med sammenføring af kyllinger med en flok voksne høns er lig 0. Men jeg har fulgt mine egne to kyllingehold og deres fremdrift mod en samføring. Du skriver ikke hvilke raser du har, så .....Mine er Brahmaer og de er meget langsomme i deres bevægelser. Det gør, at de ikke forfølger kyllingerne mere end et lille sekund :P.
Da mine Brahma kyllinger var 3 uger, åbnede jeg for dem, så de kunne gå ud i resten af hønsehuset. Det gjorde de efter eget tempo. I dag - snart 14 dage efter, går de rundt i hele hønsehuset, MEN søger ind i deres egen aflukke hver gang de bliver opsøgt af en voksen.  <L.
Næste hold, Barnevælderene, der skal sammenføres, er jeg straks mere bekymret for, for de vil blive hakket af alle de andre 1,3,8 - men det skal jo gøres. jeg vil nok forsøge samme taktik, med at de skal kunne søge tilbage til hvor de nu går.
Alle har for øvrigt kunnet se hinanden hele tiden.
Mit forslag til dig er, at du skal etablere et lille indelukke, som din skruk kan søge tilbage til, når hun bliver forfulgt. Har du ikke et kyllingenet, du kan sætte op midlertidigt ?.
Efter et par dage, kan du så åbne lidt for indhegningen og så holde øje med hvad der sker.
Fodre de andre med noget de er glade for og afled deres opmærksomhed fra kyllingerne, når hønen går ud til dem. bliv ved med det et stykke tid - en time måske - og luk så igen. Fortsæt nu dag efter dag. Til sidst går det.
Hel og lykke med det  <D 

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Kyllinger ind til de andre høns- hvordan?
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2015, 15:34 »
Min erfaring er med en hønemor til 2-6 kyllinger og de har altid gået sammen med yderlig 3-6 høns fra dag et af. Jeg har dog sørget for at der både i hønsehus og -gård er et område med noget trådhegn hvor kun kyllingerne kan komme i gennem (her står bl.a. også kyllingernes fodder og vand) således at der er et område hvor kyllingerne kan have "helle". Jeg har et par gange mistet en kylling eller to men om det er de andre høns der har fået fat på dem ved jeg ikke.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Kyllinger ind til de andre høns- hvordan?
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2015, 23:22 »
Høns og små kyllinger kan IKKE gå sammen. Du er nødt til at lave et nyt bur. De kan faktisk først gå sammen, når kyllingerne er blevet voksne, og er blevet hønneker. Dvs til efteråret til fældningstid.

Når det så er sagt, så går mine kyllinger (4 uger) sammen med hønsene, men de har også enormt god plads, der er kun 2 kyllinger og 3 høns, med rugehøne. Jeg skærmede de små fra de store ved at smide hønsene ud om morgenen, og lade kyllinger og rugehøne gå i huset om dagen i 14 dage.
Det var ikke en god løsning.

Jeg anbefaler at du laver et midlertidigt indelukke, med en overnatningsrede. Et sådan kan bygges på en time af tre lægter, og 10 m tråd. Pas på ræven. Pas på ræven. Pas på ræven.