Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan jeg sætte daggamle ællinger under en skrukhøne ?  (Læst 6565 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline VibekePie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Så har jeg endnu en skrukhøne - vi skal ikke have flere kyllinger, men jeg tænkte man kunne sætte daggamle ællinger under hende i stedet, kan man det ?
Min farfar rugede ællinger ud under høns, så de kan vel narres til at tro det er deres afkom......?

Hilsen Vibeke

Offline Margit Engen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Kan jeg sætte daggamle ællinger under en skrukhøne ?
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2015, 21:13 »
Jeg ved ikke om man kan det , det må jo komme an på en prøve.
I mit første kuld varme kyllinger, var der en lille forsagt en, der ikke spiste og blev tilsyneladende mobbet af de andre.
Kyllingen var på det tidspunkt tre uger gammel. Min veninde havde en skruk høne, vi lagde den lille kylle under hende om aftenen. Mod alle Ods tog hun sig meget kærligt af den lille til den var stor nok til at flytte hjem igen.
 

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kan jeg sætte daggamle ællinger under en skrukhøne ?
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2015, 08:01 »
Umiddelbart synes jeg ikke det lyder som en god idé. For det første er det ulovligt at høns og svømmefugle har kontakt. For det andet snakker høns og ænder ikke samme sprog og har forskellige behov. Hønen tager jo fx nok helst ikke med ænderne i det daglige bad.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Kan jeg sætte daggamle ællinger under en skrukhøne ?
« Svar #3 Dato: 25 Maj , 2015, 09:20 »
Jeg tror nu sagtens, at ællingerne selv kan gå i bad. De er faktisk meget uafhængige. Vi havde nogle gråænder med ællinger, hvor ællingerne ofte smuttede ud af hegnet. De kunne tage på pytte-bade-tur helt ovre på den anden af ejendommen :-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...

Offline Margit Engen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Kan jeg sætte daggamle ællinger under en skrukhøne ?
« Svar #5 Dato: 25 Maj , 2015, 11:29 »
Nej, der var mit svar vist ikke helt gennemtænkt.

Så er mit spørgsmål så, hvad med de høns, ænder og gæs man ser rundt omkring på landet der går frit omkring mellem hinanden. Må de gerne det? Eller må de bare ikke sove i samme hus?

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Kan jeg sætte daggamle ællinger under en skrukhøne ?
« Svar #6 Dato: 25 Maj , 2015, 11:42 »
Hej Margit,

Som det står i bekendtgørelsen fra Fødevarestyrelsen er det ikke tilladt. Se uddrag herunder eller klik på linket i mit tidligere indlæg :-)

Gråænder, tamænder eller gæs kan godt holdes sammen eller i indhegninger, der grænser op til hinanden, men de må ikke have fysisk kontakt med andet fjerkræ eller andet fjervildtopdræt.

Indhegning, voliere, stalde, huse eller løbegårde placeres således, at der er en passende afstand mellem de forskellige indhegninger, voliere, stalde, huse og løbegårde, hvor der henholdsvis holdes ænder eller gæs og andre arter. Hvor stor afstanden skal være afhænger af forholdene.

Der må ikke være risiko for smitteoverførsel via drikkevand, foder, æggebakker, ægopbevaringsrum, rugemaskiner, udmugningsanlæg, ventilationssystem o. lign.

Offline Margit Engen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Kan jeg sætte daggamle ællinger under en skrukhøne ?
« Svar #7 Dato: 25 Maj , 2015, 11:49 »
Tak Mette

Der var du hurtigere end mig ;)Har lige været inde at læse /o

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Kan jeg sætte daggamle ællinger under en skrukhøne ?
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2015, 00:53 »
De der regler, er mest opfundet for at bedre nogens samvittighed. Det skal se ud, som der er styr på tingene. Det er der ikke! "nature finds its way". Regler virker ikke på virkeligheden. Menneskene har ikke styr på verdens kaos.
 Overhold dem eller glem dem. Det er ikke vigtigt.

Daggamle ællinger og høns?
Dit spørgsmål er i virkeligheden meget stort og kan ikke besvares entydigt.
Man tænker jo at en ælling er en ælling og en kylling er en kylling.
Men sådan er det ikke, man skal snarere tænke at høns/ ænders formering er en proces.
Høns tager 21 dage og ænders 28, så her har vi et problem i kompatibilitet.
Et andet problem er sproget, hønseæg taler et andet sprog end andeæg. Og ja, jeg mener det. Æg pipper, og skifter temperatur på artsbestemt måde. Æg er levende, og fødslen sker ikke ved klækningen, men over lang tid. Fugle har et forhold til deres æg, og de kender dem. Udefra og ind.
Både ænder og høns taler med deres æg, vender dem rundt, klukker eller rapper til dem, viser deres temperament, jokker på dem, kærtegner dem. Gæs holder ligefrem møde og taler om deres æg. Især det sidste døgn inden klækning præges forældre og afkom på hinanden, med lyde og bevægelser.
En gammel høne, der har ruget flere kuld ud, ved nok hvordan kyllingerne lyder inde i æggene og hvordan kyllinger ser ud, når de kommer ud. Hun kan finde på at slå de forkerte ihjel, fordi hun ved det er redeparasitter. En ung høne skal lige lære det, med et par kuld.
Høns kan godt ruge på andeæg og de passer ællingerne godt, idet de passer på at ællingerne ikke blive våde eller bliver væk. Ællinger er meget mere robuste og selvhjulpne end kyllinger og klarer sig godt med en hønemor, det modsatte vil nok ikke være tilfældet, jeg har aldrig prøvet.
Daggamle ællinger? Ikke så godt, få hellere andeæg dagen inden de klækker og sæt dem under en førstegangs rugende høne, så skal det nok lykkes, selvom hønen bliver frustreret af ællingernes ulydighed.
Du vil så opleve mærkelig ting, når hønen ruger på hønseæg til næste år, og det vil jeg gerne høre om.

« Senest Redigeret: 28 Maj , 2015, 02:06 Fra Jens S »