Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår må kyllingerne komme ud i haven?  (Læst 8047 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MilleG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Hvornår må kyllingerne komme ud i haven?
« Dato: 24 Maj , 2015, 12:40 »
Jeg er helt ny hønseejer og ny i forum. Tak formedlemsskab.  :)

Jeg har ti søde Hellevadkyllinger. De er 6 uger gamle. De har et hønsehus og tilhørende hønsegård.
Vi lukker dem ud i høsnegården hver morgen, og lukker lugen efter dem når de er gået i seng.

Mit spørgsmål er: Hvornår må de komme ud i haven? Vi bor på landet med en MEGET stor have og ingen trafik. Men der er nogle meget store musvåger her, så jeg er lidt nervøs for hvornår hønsene er store nok til at undgå at blive taget af dem.
Venlig hilsen

MilleG

10 blandede Hellevad høns
0,1 hund
0,1 kat
1,1 teenagere
0,1 barn

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvornår må kyllingerne komme ud i haven?
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2015, 14:39 »
Musvåger kan sagtens ta fuldvoksne høns, så det er ikke alderen du skal gå efter.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline MilleG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Hvornår må kyllingerne komme ud i haven?
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2015, 18:52 »
Kan jeg så godt lukke dem ud i haven nu?

Skal jeg foretage mig noget for at beskytte dem, eller kan de godt finde ud af at gå i ly af træer og lignende?
Venlig hilsen

MilleG

10 blandede Hellevad høns
0,1 hund
0,1 kat
1,1 teenagere
0,1 barn

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hvornår må kyllingerne komme ud i haven?
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2015, 13:54 »
Hvis du ikke har voksne høns hvis eksempel de små kan følge, så må du holde lidt opsyn de første gange de lukkes ud. Dette især hvis du ikke har en slags ydre perimeterhegn.
Som unge og uerfarne er de selvfølgelig ret udsatte for hunde og katte, for slet ikke at nævne ræve, som netop i denne tid godt kan være dagaktive.
Det er dejligt med høns på græs og det giver flotte æggeblommer :D
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvornår må kyllingerne komme ud i haven?
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2015, 14:11 »
Mine er 13 uger og er først lige begyndt at komme udenfor den overdækkede indhegning. Spurvehøgen har lavet nogle faretruende dyk ned over deres indhegning, så jeg har været meget forsigtig. Vi har også en del musvåger, men jeg har aldrig oplevet at de er slået ned på noget i haven. Hvis du har mulighed for det, kan du lave en hurtig indhegning af tentorstålpæle, hønsetråd og et 'jordbærnet' el. lign. henover. Det fungerer fint som en midlertidig løsning.

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Hvornår må kyllingerne komme ud i haven?
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2015, 14:16 »
Mine 2 kyllinger er også 6 uger gamle og har sammen med hønemor været i haven de sidste 2 uger - ingen problemer. I mandags begyndte hønemor så at ville sidde på pinden sammen med de øvrige 4 høns - dette så kyllingerne som en mulighed for selv at bestemme sengetiden. Efter at jeg havde prøvet at "presse" dem over mod indgangen til hønsegården hoppede hønemor ned fra pinden igen og overtog styrringen - ingen problem. I går startede det på samme måde så jeg gav dem lidt længere tid og de fandt selv ind - ingen problem. MEN som der er skrævet før betyder det en hel del om der er en hønemor der kan passe på kyllingerne. Jeg ville nok tage chancen.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Hvornår må kyllingerne komme ud i haven?
« Svar #6 Dato: 28 Maj , 2015, 00:15 »
Du skal kikke efter et par ting og bruge din sunde fornuft:

1...Når kyllingerne er ca. 14 dage og har fjer på vingerne kan de næsten flyve, de kan derfor klare sig mod de sløveste prædatorer på jorden. Såsom python og pindsvin.
2... Når kyllingerne er ca. 4 uger, har de fået fjer på ryggen og kan klare sig mod regn og klima. De kan leve uden mor og varme.
3... Når de har fjer over hele kroppen, kan de klare et vådt og fjendtligt miljø, de kan flygte og skaffe sig næring. De er store nok til at kunne vokse sig store.
De kyllinger du har burde være ret selvhjulpne, og bør kunne trives godt på en græseng. De skal selvfølgelig skærmes mod rovdyr om natten, og holdes øje med om dagen.
Jeg forstår ikke hvad du siger om haven. Er den ikke indhegnet? kan de bare vandre ud i fædrelandet? For så gør de det nok, og du får problemer af mange slags: Sure naboer, kyllinger faldet i mærkelige huller og rovdyr og folks hunde og katte.!? Det lyder som en opskrift på totalt tab.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Hvornår må kyllingerne komme ud i haven?
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2015, 00:32 »
Hvis du bor på landet med en meget stor have. Så lukker du dem første gang ud om aftenen, når du er tilstedeværende.
Du stiller dig simpelthen med en høtyv og stråhat og holder øje med, hvad de laver.
Du holder øje, ja!
Så fistrer de rundt og æder insekter og er glade, og pludselig bliver det så mørkt, at de vil hjem på pinden i sikkerhed.
Det hjælper du dem så med, og derfor det er godt med et indelukke i starten.
Det er lige her, det vil gå galt, om du ikke holder øje. For så ender de alle mulige steder jo mere panik, der går i dem og rovtøjet tager dem om natten.

Hvis du lukker dem ud om morgenen, har de meget længere tid til  at blive væk, for både dig og sig selv.