Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns plukker sig på halsen  (Læst 4873 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mælkevejen2014

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Høns plukker sig på halsen
« Dato: 24 Maj , 2015, 12:13 »
Hej  :)

Jeg har 4 store høns, som plukker sig på hals/nakke.
De 2 går med hver sine kyllinger - i hver sin gård - og er ikke sammen med andre høns...

Det startede med 2 nye høns, der kom ind i flokken - som plukkede de andre 4. De 2 er nu væk igen - men dette er så fortsat...og de må jo plukke/klø sig selv, da 2 af dem går alene med kyllingerne.

Jeg synes ikke, jeg kan finde utøj på dem - og der er ikke blodmider i huset heller. De er friske og lægger æg stort set hver dag - søger føde og hønser rundt, som de bør gøre.

Nogle idéer til, hvorfor dette sker?

Jeg har prøvet at give dem ekstra proteiner i form af kattemad/kød...over en længere periode, men dette synes ikke at ha' den store effekt.

De bare halse er DOG blevet bedre efter de 2 "plukkere" ikke længere er her.

Jeg er lidt i vildrede, da jeg ikke ved, om det er en generel dårlig vane, som de kan give videre til de små...eller der er andet galt.

Jeg vil blive rigtig glad for at høre, om I har idéer til, hvad det kan være - og/eller hvad jeg skal gøre ved det...

1000 tak på forhånd  :)

Hilsen en bekymret hønsemor  :-\
1,0 dejlig kæreste, 3,0 fantastiske knægte, 2,0 forkælede katte, 0,3 Trefarvede Sussex (Pistelfjer :D og 2 der mangler navne), 0,1 Hvid Faverolles (Snehvide) og snart 7 smukke blandingshønniker/haner?? ...og 3 nuttede silker hvid/sort og vildtfarvet.

Offline Mælkevejen2014

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Høns plukker sig på halsen
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2015, 19:31 »
Hmmm...er der ingen, der har et bud på, hvad det kan være?  :D

Det tager jeg som om, at MINE høns er noget helt specielt - og gør noget, som ingen andre gør....der må forskning til..........................................eller også har I bare svaret på dette her 1000 gange før og ORKER ikke EN GANG TIL at skrive det samme. Og det forstår jeg faktisk godt...men ikke desto mindre, så vil jeg sætte umådelig stor pris på et bud...anyone???

Jeg er derhenne, hvor jeg måske tror, at det eneste, jeg kan gøre, er at true med øksen...men det vil jeg så nødig overfor de ellers så flittige og søde damer  :)
1,0 dejlig kæreste, 3,0 fantastiske knægte, 2,0 forkælede katte, 0,3 Trefarvede Sussex (Pistelfjer :D og 2 der mangler navne), 0,1 Hvid Faverolles (Snehvide) og snart 7 smukke blandingshønniker/haner?? ...og 3 nuttede silker hvid/sort og vildtfarvet.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns plukker sig på halsen
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2015, 19:37 »
Rolig nu, det er pinse  ;)  :)

Selvom uvanen er stoppet, så tager det lidt tid før fjerene gror ud igen. Går hønerne kun med kyllinger, så må det vel næsten være kyllingerne, som plukker hønen. For jeg har endnu ikke hørt om høns, som har plukket sig selv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mælkevejen2014

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Høns plukker sig på halsen
« Svar #3 Dato: 25 Maj , 2015, 07:11 »
Tak for svaret Lene  :) ....og ja, det er jo pinse, så jeg har masser af tid til at tulre rundt med fjerene - og undre mig....beklager, hvis jeg lød lidt harsk, det var på ingen måde meningen  :D

Det er nu bare ved at være et par måneder siden, de blev skilt ad...men jeg må vel bare holde øje...

God pinse til jer alle !!
1,0 dejlig kæreste, 3,0 fantastiske knægte, 2,0 forkælede katte, 0,3 Trefarvede Sussex (Pistelfjer :D og 2 der mangler navne), 0,1 Hvid Faverolles (Snehvide) og snart 7 smukke blandingshønniker/haner?? ...og 3 nuttede silker hvid/sort og vildtfarvet.

Offline tragardh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Høns plukker sig på halsen
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2015, 00:48 »
Mine høns mistede også fjerene indtil jeg opdagede at de stak hovedet ind i mellem et stakits lameller for at græsse. Og når de så trak hovedet ud knækkede fjerene.
Måske gør dine også det?

Alternativt har jeg haft problem med at en høne plukkede de andre bag i. Der købte jeg noget anti kannibalisme spray hos America-Thisted. Det virkede. De er gode til st få dårlige vaner de høns. :-)

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Høns plukker sig på halsen
« Svar #5 Dato: 31 Maj , 2015, 01:01 »
Man kan afhjælpe fjerpilning, ved at give hønsene briller på.
Brillerne gør at hønen ikke kan se lige ud, og dermed ikke kan fokusere på at nappe en fjer.

Efter nogle uger fjerner man brillen igen.

De mest almindelige briller, kræver man sætter en ping gennem næseborene i næbbet, men det er muligt i udlandet at få briller, som ikke beskadiger næseboret, idet de klemmes på næbbet.
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Sys Vad

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 79
    • www.vovseriet.dk
Sv: Høns plukker sig på halsen
« Svar #6 Dato: 02 Juni , 2015, 08:34 »
Har de nok at gi sig til ?