Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opvækst og pasning af gæsling  (Læst 4339 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SigynV

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Opvækst og pasning af gæsling
« Dato: 23 Maj , 2015, 13:37 »
God lørdag morgen allesammen og tak for medlemskab. Jeg er ikke så erfaren ud i fjerkræ, men har dog nogle høns af racen New Hampshire. Herudover har jeg en bette pleje-gæsling. Den blev fundet ganske få dage gammel af hunden, og var forladt. Så er man en blød sjæl bliver man jo nødt til at agere reservemor. Lille Gussi er nu 4 uger, vokser godt og har en abnorm appetit. Og det er faktisk det mit spørgsmål går på; han gider ikke startfoder, og jeg er bange for at jeg forkæler ham. Dagligt plukker jeg grønt i enorme mængder....vi taler nok en favnfuld af mælkebøtter, græs, skvalderkål, kløver og fuglegræs. Jeg giver han det klippet i 4-5 cm stykker i et fad....det fad er tømt på under en time, og så står han og vræler igen. Jeg kan ikke længere have ham inde i stuen da han overskider ALT. Om dagen er han i hønsegård lukket af så hønsene ikke kan komme ud til ham (de går så frit i haven med mine køkkengrøntsager som sagesløse ofre) og om natten i fyrrummet. Er jeg i haven får han lov at komme med, men jeg er nødt til at holde øje for han kan endnu ikke forsvare sig mod hhv vores hane og den ene af kattene. Nå men jeg ævler løs her 😉 Nu til spørgsmål:
1) Er det nok for ham med grønt eller skal han pinedød æde sit startfoder?
2) Hvornår vil jeg kunne rykke ham ud i stalden? Der er køligt som der altid er i stalde, men ingen træk. Jeg er lidt bekymret for det, for han er jo vant til varmen fra fyret om natten, og vi har jo ret kølige nætter stadigvæk.
3) Bør jeg ikke finde en jævnaldrende gæsling til ham som selskab, og er der overhovedet nogle der vil sælge en gæsling I den alder?

I må gerne fnise hvis mine spørgsmål er dumme eller i synes jeg er en "hønemor" (gåsemor???), men jeg aner INTET om gæs. Jeg ville bare redde hans liv 😊

PS; han er en grågås og jeg aner ikke om han er en han....det siger vi bare for nemheds skyld 😉

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Opvækst og pasning af gæsling
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2015, 09:14 »
Altså, jeg har heller ikke en brik forstand på gæslinger, men synes bare, dit indlæg var så skønt  /o
Mener Ina Pennov her på forum eller face book havde en meget tam gås ved navn Mibbe.. Måske har hun et par 'staldtips'.. Og held og lykke med Gussi, tænker du har fået en følgesvend for livet - i hvert fald hans..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline VibekePie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Sv: Opvækst og pasning af gæsling
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2015, 19:09 »
Han skal have ufatteligt store mængder grønt - er det en vildgås ?
Vi har 2 pleje-vildgæslinger her ved Hillerød, hvis du vil af med den, henter vi den gerne, så den kan få lidt selskab.
De er godt en måned, så de er vel nogenlunde lige store.

Hilsen Vibeke

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Opvækst og pasning af gæsling
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2015, 19:46 »
1) Er det nok for ham med grønt eller skal han pinedød æde sit startfoder?

Han vokser ikke så meget og så hurtigt som en tamgås, så han skule nok godt kunne klare sig med grønt. Men bliv endelig ved med at lade ham have adgang til startfoder - han spiser det, hvis han bliver rigtig sulten.

Gæs omsætter mad hurtigt og ineffektivt, så der skal enorme mængder grønt til. Gæslinger kan nærmest spise i døgndrift. Bare rolig, han risikerer ikke at blive for fed af hverken startfoder eller grønt.

Citér
2) Hvornår vil jeg kunne rykke ham ud i stalden? Der er køligt som der altid er i stalde, men ingen træk. Jeg er lidt bekymret for det, for han er jo vant til varmen fra fyret om natten, og vi har jo ret kølige nætter stadigvæk.

Han er fire uger, så han skulle være varmefri nu. Men nu har han jo ikke nogen at putte sig op ad - jeg ved ikke, om det gør en afgørende forskel. Det vil nok være en god ide at sætte ham i en stor kasse eller lignende med halm eller strøelse, så han ikke kan komme til at ligge koldt eller fugtigt.

Citér
3) Bør jeg ikke finde en jævnaldrende gæsling til ham som selskab, og er der overhovedet nogle der vil sælge en gæsling I den alder?

Som hovedregel bør gæs altid have selskab. Men da din Gusse er en grågås, er der en god chance for, at han vil flyve sin vej, når han bliver voksen. Og du risikerer at stå med en enlig selskabsgås. Hvad er fremtidsvisionen?

Skal I blive gamle sammen, så skynd dig ud og find en varmefri gæsling på cirka hans alder - de plejer at kunne findes i Gul & Gratis, hvis ikke nogen herinde har en, de kan undvære. Og når Gusses svingfjer er vokset ud, klipper du dem af på den ene vinge, så han ikke flyver bort og bliver væk.

Skal han være julesteg, gør du det samme. Han bliver ikke ret stor, og der er ikke så meget mad i ham, og så er det godt at have en ekstra steg.

Skal han "sættes fri", så vær opmærksom på, at han ikke nødvendigvis møder en venligtsindet flok gæs, som tager imod ham som den fortabte søn. Det er langt mere sandsynligt, at han en dag letter i forskrækkelse eller begejstring over et eller andet, flyver et stykke vej og ikke kan finde hjem til sine kendte omgivelser. Og da han er alene, er han et nemt offer for en sulten ræv.

Nå, nu kan jeg se, at VibekePie har postet et indlæg. Det lyder som en rigtig god ide!
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat