Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine første høns - nogensinde  (Læst 4416 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Mine første høns - nogensinde
« Dato: 22 Maj , 2015, 20:58 »
Hej alle

Jeg har i dag hentet mine første kyllinger nogensinde, og har lige et par spørgsmål som jeg håber nogen vil hjælpe lidt med. Jeg har købt 13 kyllinger (hhv. 6 Skånske blomster høns og 7 blandinger, stor race) og så tre dværg kochin. De 13 kyllinger er 1,5 uge gamle og de tre kochin er 5 uger gamle - og ca dobbelt så store som de andre. Jeg spurgte sælger om det var ok at have dem allesammen samlet, og det mente han ikke var noget problem.

Jeg har siddet og kigget lidt på dem her til aften og den ene kochin går rundt og hakker på alle de andre. De små kyllinger ligger i en klump henne ved lampen, mens de tre store går rundt og spiser, drikker vand, undersøger deres nye hus. De små har spist og drukket også. Og så engang imellem går dem ene kochin altså hen og hakker i alle de små, så de hyler og flakser panikken væk. Så er der ro lidt igen, og så gør den det en gang til. Så nu er jeg i tvivl om jeg alligevel skal skille dem ad? Eller er det helt naturlig hønse adfærd, at den ene lige markerer sig som dominerende?
Der er omkring 12 grader i hønsehuset og ca 30 henne under varmelampen. Kan de tre kochin evt tåle at være udenfor varmelampen i nat?  På forhånd tak for svar

Mvh maria
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Mine første høns - nogensinde
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2015, 21:03 »
Nå ja og lige et par ekstra spørgsmål.
Jeg har købt økologisk kyllinge foder til dem, men må de godt få græs, køkkenaffald, regnorme osv allerede nu? Og skal de have adgang til muslingeskaller med det samme? De har hø som bund inde i huset med varmelampen og så har de en lille løbegård med sand/grus/småsten/jord som bund. Må de komme udenfor på græs allerede nu? Altså de dage vejret er godt?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Mine første høns - nogensinde
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2015, 21:25 »
Jeg synes lige, at jeg vil svare dig, og så kan de mere erfarne skrive, når de ser dine spørgsmål.
De små 1,5 ugers kyllinger skal have varme konstant, og det vil sige, at de skal kunne finde varmen, altså må de ikke komme udenfor foreløbig, for så kan de ikke finde varmelampen!
Jeg tror de store 5 ugers kyllinger er varmefri nu, hvis de ellers har et godt "natlogi".
Hvis det var mine kyller, så ville jeg sørge for, at de store kyllinger ikke kan komme tæt på de små, for hakkeordenen er sådan, at de store hakker de små (eller nyankomne).
Kyllinger har ikke brug for muslingeskaller, det er kun æglæggende høns som behøver kalk.
Efter min  mening, kan du fodre kyllingerne med alt hvad de ellers har lyst til at spise, og det er måske ikke så meget, for det skal være småt.
Jeg bruger min lille "lynhakker" rigtig meget, når mine ti små 2,5 uger kyllinger skal fodres.
Revet ost er meget populær!
« Senest Redigeret: 22 Maj , 2015, 21:29 Fra Gok »

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Mine første høns - nogensinde
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2015, 23:00 »
Tillykke med de nye små..  Efter min mening skal de skilles ad og som gok skriver burde dine kochin være varmefri når de er 5 uger så det burde ikke være et problem.. Bare lige en heads up vær obs på varme lampen når du bruger hø som underlag det varme og tørt materiale er ikke altid lige godt sammen.. Og ja gi dem endeligt grønt det er fyldt med masse gode ting til dem og hvis jeg var dig ville blande lidt undulat strandskaller i deres foder så de får lidt sten materiale kroen til at hjælpe med at bearbejde fodret.. Og hold endeligt de små i nærheden a af lampen så de altid kan finde den..
Håber det kan bruges..
Mvh kenneth
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine første høns - nogensinde
« Svar #4 Dato: 23 Maj , 2015, 00:46 »
Kyllinger har da brug for skaller, kalk til knoglerne, når de vokser. Fugle skaller med lidt kul i er småt nok til kyllinger.
Endvidere skal de også have fint grus, så de kan "tygge" maden i kråsen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Mine første høns - nogensinde
« Svar #5 Dato: 24 Maj , 2015, 10:13 »
Tak for svar. De små har jeg holdt i rummet inde ved varmelampen, og de store er lukket i løbegården om dagen. Det skal siges at hele kyllingeburet står i vores orangeri, så det er ca 20 grader om dagen og jo helt tørt, læ og rart. Men jeg lukkede altså de store ind til de små om natten, for fik kigget på datoen for hvornår de var klækket igen, og de er altså kun 4 uger og de øvrige er så 2 uger idag. Så jeg var ikke helt tryg ved at de skulle undvære varmelampen om natten. Men det ser også ud til at gå fint. Jeg synes ikke de store var efter de små i går aftes, så måske det bare lige var fordi det var første dag sammen.

Mht til kråse materiale og skaller. De går på sand/fint grus som bund, så samler de ikke bare selv kråsemateriale fra bunden? Jeg behøves vel ikke putte noget særligt i deres foder? Og mht skaller så har jeg læst flere steder (bla en debat her på siden) at kun æglæggende høns skal have skaller og for meget kalk kan skade kyllingers udvikling...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Mine første høns - nogensinde
« Svar #6 Dato: 24 Maj , 2015, 10:23 »
Hvis kyllingerne går på sand, så finder de selv, det de skal bruge til kråsen.

Kyllinger skal have skaller- som Lene skriver, skal de bruge til knoglerne - kyllingerne spiser ikke flere skaller, end de har brug for, det regulerer de helt selv.

Alle høns skal i øvrigt have fri adgang til skaller
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14