Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Isolering af eksisterende hønsehus  (Læst 2463 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pylle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
    • Kennel Engelsparkens
Isolering af eksisterende hønsehus
« Dato: 22 Maj , 2015, 18:24 »
Kort og godt: Hvad kan bedst anbefales, flamingo eller rockwool? Både i forhold til kulde og lyd...
1,2 Tysk pinscher
Har Engelsk Araucana

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Isolering af eksisterende hønsehus
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2015, 19:42 »
Flamingo æder hønsene. Så er den vist ikke længere.  :D Det er forresten hønsene der æder, ikke flamingoen.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Isolering af eksisterende hønsehus
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2015, 19:59 »
Min erfaring er at rockwool er bedre til lydisolering, men at flamingo er ok mod kulde. Begge isoleringstyper kræver dog en sandwich-konstruktion og ved behov for lydisolering har især den indvendige overflade betydinng.
Jeg har flere gange været ude og hjælpe med at efterisolere eksisterende hønsehuse, og i de tilfælde har jeg fundet det enklest at arbejde med flamingoplader.
Rockwool har jeg anvendt i 95 mm og flamingo i 10 og 20 mm.
Den største fordel ved isolering er at man skaber et godt indeklima for hønsene. Temperaturforskellen  mellem inde og ude hjælper naturligt til at give cirkulation ved luftventilerne. Om sommeren er det godt at hønsene ikke skal ind i en stegeovn for at lægge æg, og om vinteren er det dejligt at vandet er frostfrit. Desuden falder hønsenes æglægning mærkbart hvis de skal sove i under 5 grader. Hvis hønsene ligefrem skal sove i frost, så flyttes deres energi fra æglægning til bare at holde varmen.
Et isoleret hønsehus har en meget længere levetid end de uisolerede som nedbrydes af kondensfugt.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.