Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Placering af forsvindingskasse  (Læst 2235 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

vcore

  • Gæst
Placering af forsvindingskasse
« Dato: 19 Maj , 2015, 11:34 »
Hej alle

Jeg har en overdækket hønsegård på ca. 25 kvm i alt. Heraf har jeg sat en skillevæg op så de har et lukket "hus" at gå ind i for enden på ca. 6 kvm inkl. siddepinde. Jeg har tidligere i det lille hus på 6 kvm haft redekasser derinde på gulvet, hvor mine gamle høns fint har lagt æg.

Jeg har nu købt en del flere høns (10 stk, hvor jeg tidligere havde 4) og i den anledning har jeg anskaffet mig en æglægningskasse/forsvindingskasse, hvor æggene skulle trille ud i bakker. Denne æglægningskasse er forholdsvis stor, og jeg har placeret den i det store rum (den overdækkede hønsgård) op ad skillevæggen ind til hønsehuset på 6 kvm. Er det dumt af mig? Tænker om kassen skal være inde i selve hønsehuset.. Hønsene er omkring 20 uger og giver ingen æg endnu, men er i tvivl om placeringen er helt forkert?

Derudover giver jeg hønsene blandingsfoder og skaller fra land og fritid, men skal jeg også købe speciel æglægsningsfoder eller er det tilstrækkeligt med det jeg har + alt køkkenaffald?

Et sidste spørgsmål omkring sengetid. Jeg har puttet hønerne nogle dage nu, da de ikke selv kan finde ud af at gå ind. Nogle går ind, men dem der gør det bruger så ikke siddepindende. Jeg sætter dem på plads og to sekunder efter er de nede igen. Lærer de det ikke af sig selv på et tidspunkt? :)

God dag

Mvh Tim
« Senest Redigeret: 19 Maj , 2015, 12:01 Fra vcore »

vcore

  • Gæst
Sv: Placering af forsvindingskasse
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2015, 12:06 »
Ingen der kan svare mig på om kassen skal stå inde i selve hønsehuset eller om den godt må stå i hønsegården op af hønsehuset? :)

God weekend

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Placering af forsvindingskasse
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2015, 17:22 »
Tja, høns kan jo godt lide fred og ro ved reden når de lægger æg. Af den grund er der nogen der hænger gardiner op foran åbningen på redekassen.
Du skal også tænke skadedyrs- og tyverisikring. Rotter og skader stjæler æg og de kan være pænt frække til det.
Det var min 25-øre. ;)