Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor når tages min nye hønsegård i brug  (Læst 7507 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Hvor når tages min nye hønsegård i brug
« Dato: 18 Maj , 2015, 20:15 »
Mine voksne Brahmaer fik åbnet adgangen til deres nyanlagte hønsegård onsdag i sidste uge. Men de går ikke ud i den ?? :-[. Hvorfor mon ikke - de har været her i over 14 dage nu, og tusser rund og har det godt, kan jeg høre på deres lyde. Hanegal har jeg dog ikke hørt  <J
De har kikket ud, men kun helt inde fra hønsehuset, ikke noget med at stille sig i døren/hullet og se sig omkring. De første dage så de ofte mod udgangen, nu er det som om de fuldstændig ignorere den - mærkeligt syntes jeg  :D
Der hvor de kommer fra, sagde sælger, at de trænger til at komme ud. De var rugeægproducenter.

I torsdags åbnede jeg op for Brahmakyllingerne, så de kan komme sammen med de voksne. Det benytter de sig også flittigt af, men er kvikke til at komme tilbage i kyllingeaflukket, hvor de har boet siden de kom den 3. maj, hvis der sker noget nyt.
De ender sku nok med at være de første i gården /o

Der er en lang adgangs vej i træ med tværpinde på, da der er stor højdeforskel (nok 60 - 70 cm) mellem hønsehusgulv og jordoverfladen. Det har Brahmanerne ikke set endnu, da de ikke har været ud. Landgangsbroen  ;D er solid, så den bevæger sig ikke når/hvis den bliver trådt på - selv tunge høns.

Hvorfor går de dog ikke ud ??

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hvor når tages min nye hønsegård i brug
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2015, 20:57 »
De kan nok fodres ud med noget frisk grønt, og lidt tålmodighed. Det skal nok komme hvis der er plads nok ude og de ikke bliver mobbet af nogle store.
Måske er de lidt industrihøns endnu og skal lige lære at være rigtige havehøns :)
Hilsen
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvor når tages min nye hønsegård i brug
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2015, 21:06 »
Min erfaring med brahmaer er, at de ikke er glade for at gå på hønsestiger, næsten lige meget hvor lidt hældning der er. Men du må prøve at lokke med noget godt.

Sidste år havde jeg ca. 10 brahmakyllinger. Kun den ene lærte at gå ud inden de blev solgt eller slagtet. Hanen som jeg beholdt lærte det aldrig, mens han gik i den afdeling. Og der var kun 20-30 cm op og ned.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvor når tages min nye hønsegård i brug
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2015, 21:26 »
@Raziel  - ja det hurer mig ikke, de skulle jo gerne ud - det er det naturligste. Du er ikke den eneste der siger det med højder og Brahmaer. Jeg har flere steder stødt på det. Men det er hvad jeg kan tilbyde dem. Et sted læste jeg dog, at vedkommende ikke havde det problem. Jeg har også en hønsestige til natpindene, men dem benytter de heller ikke. Æg lægges også på gulvet, hvor de sover om natten.  /d.

Ja, ja det går nok, men de skulle jo hjælpe til med at æde kriple kraple i haven. Især vil jeg gerne, de tager alle de laver/møl som ødelægger bladene på kastanjerne. <+

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvor når tages min nye hønsegård i brug
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2015, 20:56 »
Hvordan går det? Er de begyndt at gå ud?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvor når tages min nye hønsegård i brug
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2015, 21:48 »
Løft dem dog ud i gården om morgenen. Eller puf dem ud så de selv går. Lidt hjælp må være løsningen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvor når tages min nye hønsegård i brug
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2015, 22:08 »
Undskyld jeg ikke har fulgt op på dette  :'( og tak for opfordringen  :) :)
I dag, hvor en nabo kom forbi, viste jeg stolt mine høns frem, der manglede 2 Brahma kyllinger  <J
Der er også forsvundet 2 snydeæg, så....... <W.

Men hvem vimsede rundt ude i hønsegården -  <L - de to største kyllinger. De gik nok så fint og pillede i jorden.
Så jeg der ind, for de gik alt for langt væk fra indgangen til hønsehuset - syntes jeg. Så i en lille timestid prøvede jeg at få den til at gå ind. De er jo kun knap 6 uger og det blæste koldt. Men de kunne ikke rigtig finde ud af det. Så jeg plukkede mælkebøtteblomster (virkelig et hit) og placerede dem på hele adgangsvejen til hønsehuset. Jeg kunne se, at de var trætte og gerne ville hvile sig, de forsøgte at putte sig sammen - uden det lykkedes.
Men at de skulle gå af rampen, det fandt de ikke ud af. At det var der op de skulle, kunne jeg se de godt viste, for de lagde hovedet på skrå og kikkede mod indgangen. Endelig kom to andre kyllinger frem i indgangshullet - nu - troede jeg, men nej. Så gik jeg frem til dem, for de flygter ikke længere væk når jeg nærmer mig  /o og vups havde jeg fanget begge i en omgang, og satte dem på til indgangen og de smuttede ind.
Pu ha, det var lidt udfordrende for mig, jeg ville jo så gerne de går ud, men da det så skete, så......
Jeg tror ikke de er gået ud helt frivilligt. Jeg fodre (mælkebøtte frø og blomster bl a) indendørs og smider lidt hen i døråbningen. Hidentil har de blot spist det og gået ind igen. Så det er nok ifm en af de voksne høner har jaget med dem, at de kom ud. Men nu har de prøvet det, så nu holder jeg et nøje øje med dem og gården.
De voksne viser ingen tegn på, at de vil ud. De kikker ud, men vender om igen.

I øvrigt, så er æglæggeren begyndt at benytte en rede jeg har bygget til dem. Det har ellers foregået på gulvet indtil for nogle dage siden. Det var i går jeg opdagede det, da der var flere æg i reden end de to snydeæg jeg har lagt der. Det var også der jeg opdagede, at der mangler 2 snydeæg. De er bare pist væk -  <J <J

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvor når tages min nye hønsegård i brug
« Svar #7 Dato: 27 Maj , 2015, 22:16 »
@Henriette øh, det er jeg ikke særlig glad for at gøre. I al min tid med dyr, har jeg forsøgt at hjælpe så lidt som muligt, med det de selv skal kunne finde ud af. Jeg tror de mister tilliden til mig, hvis jeg presser dem til noget, de ikke er helt med på.
Jeg hader øremærkning af kalve, men skal jo gøre det. Det er ikke særlig befordrende for et venskab - men så slemt er det selvfølgelig ikke dette med manglende høns udenfor. *f

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvor når tages min nye hønsegård i brug
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2015, 07:08 »
Jeg er spændt på at høre om det lykkes. Jeg snakkede nemlig med en i går, der måtte opgive at holde brahma, fordi de ikke kunne bruge hans hønsestige.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvor når tages min nye hønsegård i brug
« Svar #9 Dato: 28 Maj , 2015, 20:21 »
Så skete det  *o *o *o *o ved 14 tiden, da jeg kom hjem fra tilsyn med Gallowayérne (der er to der skal kælve, en af de nærmeste dage, en kvie og en ko -  *y *y), og inden jeg skulle ind og fodre hønsene kikkede jeg ind i hønsegården - og hvad så jeg  <C <C rigtigt, 2 af de store fruer var på vej ud. den første var ca 1m fra udgangen, den anden stod med hoved ude.  Få sek senere, gik 1. damen vider af den 2½ m lange nedgang og 2. hønen trak sig og lod hanen gå ud. Han fortsatte også ned af rampen og blev fulgt af 2. hønen. Og nu var alle 3 nede i gården, hvor de gik rundt og skrabede - dejligt at se. Det var jo det jeg havde glædet mig til, at de kom ud.
Jeg gik ind i hønsehuset, hvor den 3. frue gik rund og virkede lidt forvirret. Men hun skulle åbenbart af med et æg, for senere var der et på gulvet.
Ved 15-tiden var alle inde igen i hønsehuset, så de kan altså finde både ud og ind.

Brahma kyllingerne holder fridag. de blev inde. Det er som om de fik nok - de 2 der var ude i går.

Så nu er alt som det skal være - syntes jeg  :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvor når tages min nye hønsegård i brug
« Svar #10 Dato: 28 Maj , 2015, 20:39 »
Dygtige høns  ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvor når tages min nye hønsegård i brug
« Svar #11 Dato: 28 Maj , 2015, 21:33 »
Fantastisk :-) Dejligt at høre.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.