Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min kylling bagger...  (Læst 5114 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline connie1

  • Bruger
  • Indlæg: 69
Min kylling bagger...
« Dato: 18 Maj , 2015, 15:35 »
I dag da jeg kom ud til de små sorte orper, fandt jeg et lille pus, som sad for sig selv.
Tager den op og sætter den på bordet, hvor den vælter til siden og basker lidt med vingerne for at holde balancen.
Jeg opdager at den ikke kan stå på benene, men "ligger/sidder " på numsen, og støtter på øverste led af benene. Altså ligesom om at fodleddet ikke kan bære den. Den kan ikke gå fremad, men bagger.

Kan der gøres noget , ud over at aflive den?
De andre er der intet med. ( der går new Hampshire og sorte orper sammen) og new hampshirene er jo lidt mere fremme i skoene end orperne, så måske de kar fået trådt på den.

De er alle ca 3 1/2 uge.
På forhånd tak 😀

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Min kylling bagger...
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2015, 05:44 »
Formentlig en såkaldt, væltekylling.
Årsagen skulle være vitaminmangel. Ikke nødvendigvis sådan at der mangler noget i dens kost, men måske dens evne til at optage det.
Jeg havde en væltekylling  for en måned siden som bare blev tiltagende ynkelig, til sidst valgte vi at aflive /d :(
Brug kræfterne på de sunde dyr.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline connie1

  • Bruger
  • Indlæg: 69
Sv: Min kylling bagger...
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2015, 18:10 »
Ja det er lidt mærkeligt, for i morges fejlede den ingenting . Derimod da jeg kiggede til dem efter job , var der lige pludselig 2 der opførte sig sådan...
Spændt på hvordan de har det om 1 times tid

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Min kylling bagger...
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2015, 23:53 »
Jeg har oplevet det samme med et par unghaner sidste år , jeg fik det gode råd at give dem ca 5 ml levertran direkte i næbbet i 3 dage og så ellers et par dråber i drikkevandet et par gange om ugen, efter en uge var de helt friske igen, så nu står der levertran på menuen til alle høns her.
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline connie1

  • Bruger
  • Indlæg: 69
Sv: Min kylling bagger...
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2015, 21:47 »
Lige en opdatering.
Begge små kyllinger er døde. Fandt dem i bunden samme eftermiddag.
I dag er endnu en sort orpington død, jeg tog den op af buret, og gav den lidt og drikke, den slog en koldbøtte og faldt om og var sten død.
Nu sidder der endnu en ( en blå orpington) og hænger. Den har jeg dig fået lidt vand i , men stadig ikke ser den spise. Så det ender nok også med at falde fra kuldet.
Der er nu 6 orpingtoner tilbage og 10 new Hampshire tilbage.
Hvor er det bare øv....
Er det racen?? Eller ..
Det er først gang vi har sorte orper .

Connie

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Min kylling bagger...
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2015, 09:03 »
Lige en tanke.
Jeg har lige haft en dårlig rugning i maskinen og har derfor gennemtrawlet min brugsanvisning i går og nu da jeg læser dit indlæg er der lige en ting jeg kommer i tanke om.
Der stod at hvis forældredyrene (altså æglæggerne) har b12 i deres foder (som man i øvrigt ikke kan se på dem eller deres æglægning) så vil man for det første have dårlig klækning, men af dem der klækker vil mange dø i starten.

Så de små kan altså være klækket med mangel på noget vitalt som også Ulla har oplevet.
måske nogle multivitamin dråber i vandet kan gøre en forskel? bare et gæt :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Min kylling bagger...
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2015, 09:39 »
Mangler der ikke et "ikke" i det indlæg? Er det ikke at hvis ikke hsr b12 vitamin i foderet, så går det galt?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Min kylling bagger...
« Svar #7 Dato: 23 Maj , 2015, 09:50 »
JO :)
Altså hvis forældredyrene mangler ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline connie1

  • Bruger
  • Indlæg: 69
Sv: Min kylling bagger...
« Svar #8 Dato: 23 Maj , 2015, 09:56 »
Det er selvfølgelig en mulighed, men jeg har købt kyllingerne af en opdrætter på "Sydhavsøernes fjerkræ klubs stand" på Dølle marked.

Vores tanke var mere om new Hampshire'ne var for voldsomme, og fik trampet på dem.

Mange tak for svar