Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Misdannede kyllinger.  (Læst 3534 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Misdannede kyllinger.
« Dato: 17 Maj , 2015, 13:24 »
Jeg fik i vinter fat i nogle rugeæg af en ikke så udbredt race. Af de 20 æg fik jeg 15 kyllinger.
Så langt - så godt!
Vi kunne ret hurtigt konstatere, at flere af kyllingerne have nogle underlige, skæve tæer. De lignede orm, der bugtede sig afsted, når kyllerne bevægede sig rundt. Den ene var lidt udfordret på balancen, men de klarede sig nu meget godt alligevel.

I dag har vi så slagtet 5 af disse nu store kyllinger: de 3 med skæve tæer, og to fejlfarvede haner.
To af de 5 kyllinger havde, da de fik fjerene af, den mest misdannede og skæve ryg, hvis lige  jeg ikke har set siden Klokkeren fra Notre Dame...
Nu tænker jeg: er det rugefejl, eller kan der være tale om (jeg tør næsten ikke skrive det) indavl?  :-[

Jeg har ruget adskillige hold kyllinger ud i den samme rugemaskine, og også et enkelt efter dette kuld, og jeg har, på trods af svingende resultater, aldrig set det her!  :-\

Er der nogen, der har et bud?

Hilsen Lisbet.



« Senest Redigeret: 17 Maj , 2015, 13:25 Fra Lisbet Woller »
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Misdannede kyllinger.
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2015, 14:01 »
Krøllede tæer kan komme af rugefejl eller hvis kyllingerne går på for varmt sand og det kan også være arveligt.

Skæve og deforme rygge om det skyldes indavl skal jeg ikke kunne sige, men indavl udmønter sig tit på befrugtningen. Eller om deformiteterne kommer pga fejl fodring eller mangler af et eller andet eller er arveligt.
Det er i hvert fald grove fejl.
« Senest Redigeret: 17 Maj , 2015, 14:03 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Misdannede kyllinger.
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2015, 14:36 »
For høj varme i rugeprocessen kan medføre krumme tæer. Typisk drejer tæerne rundt til siden. Jeg oplevede dette med New Hampshire for mange år siden.
Det er dog også muligt at det er en arvelig defekt.
Træls, men der er ingen kur for det, andet end øksen :(
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Misdannede kyllinger.
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2015, 21:38 »
én af mine Barnevelder har også krumme tær, men syntes ikke at være besværet af det. De stammer også fra en rugemaskine. De 14 andre er helt ok <A

Offline Louise K

  • Bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Misdannede kyllinger.
« Svar #4 Dato: 25 Maj , 2015, 20:25 »
Krumme tæer har jeg 2 gange oplevet hos kyllinger, når temperaturen i maskinen har været lidt til den høje side.  Mit første hold kyllinger havde en sådan kylling. Jeg fandt et amerikansk råd om at rette tæerne ud med skinner. Dette skal gøres senest en uge efter klækning. Jeg fik dog fjernet skinnerne et par dage for tidligt, og derfor har vi idag en høne med en skæv tå.. Hun er dog ikke mærket af det overhovedet og kan alt det de andre kan. Hun slider dog ikke neglen på den skæve tå, som på de andre tæer.

Men jeg er stødt på denne skavank 2 gange siden og jeg har sat skinner på hver gang.
Skinnerne er lavet af tænd- eller tandstikker og hvidt plaster tape. Skinnen retter tæerne ud.  Hvis flere tæer er krumme på same fod, taper jeg skinnerne sammen, så kyllingens tæer bliver spredt korrekt og tæerne holdes fast i korrekt vinkel.
Kyllingen er ikke mærket af skinnerne og efter 7 - 10 dages tid, fjernes de forsigtigt og kyllingen er så god som ny.
IT konsulent med landlige drømme
1,12,3 fritgående Lys Sussex (meget store)
1,7 Orgington Gul - ligeledes fritående
1 fantastisk husbond som støtter mig i (næææsten) alle mine vanvittige projekter
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i
Alt for lidt tid til at dyrke ovenstående, så meget som jeg gerne ville.