Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fugt i rugemaskinen efter dag 18  (Læst 8216 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Fugt i rugemaskinen efter dag 18
« Dato: 17 Maj , 2015, 07:41 »
Jeg har en hjemmelavet rugemaskine i et gammelt køleskab med 42 fint udviklede æg, som blev lyst i går på dag 14 :)

På onsdag er det dag 18 og jeg skal ha æggene flyttet til klækkebakkerne. Det er så meget forskelligt hvad folk anbefaler mht fugten. Nogen siger hæv fugten til 65-70% på dag 18, og andre siger vent til mindst halvdelen af æggene har fået hul (hvad kalder vi det på dansk?).

Jeg sad og nærlæste denne side i går http://www.raising-happy-chickens.com/incubator-lockdown.html og synes den er rigtig god. Hun er en af dem, der siger at man skal hæve fugten på 18, og man under ingen omstændigheder må åbne rugemaskinen hvis der er hul på nogen af æggene, selv få sekunder kan udtørre hinden.

Mit dilemma er så at jeg skal åbne rugemaskinen en del for at tilføre vand. Rugemaskinen er delt op, så vandbeholderne står i den side hvor døren er hængslet, og det er lidt tricky at få alle vandbeholderne ud og fyldt. Var det smartere at flytte vandbeholderne hen under klækkebakkerne? Så kunne jeg i nødstilfælde hurtigere fylde dem, bare ved at lukke døren på klem.

Har læst flere sige at det gør ikke så meget at åbne maskinen, hvis man lige bruger en blomsterforstøver og giver et par pift ud over æggene.

Hvad er jeres erfaringer? Og kan i berolige i førstegangsruger lidt ;) Er jo meget meget spændt på om jeg kan styre fugten, og om der overhovedet kommer nogen kyller ud af de æg ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Fugt i rugemaskinen efter dag 18
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2015, 18:46 »
Jeg tror på at hæve fugtigheden dag 18. Mange rugevejledninger giver for høj fugtighed i starten.
Måske kan du på et tidspunkt bore et hul til tynd plastslange,  så du kan tilføre vand uden at åbne?
Men med en hjemmelavet rugemaskine bør du føre en logbog over processen, og først efter nogle rugninger ved du præcis hvordan den varmefordeler etc.
Håber for dig at det lykkes de næste dage /o, - og forhåbentlig hører vi om det :)
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Fugt i rugemaskinen efter dag 18
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2015, 19:02 »
Tak :) jeg prøver at hæve på dag 18. Jeg havde lidt vanskeligheder med at indstille temperaturen inden æggene kom i, for de to termometre jeg havde til rådighed viste meget forskelligt. Men jeg valgte at kigge mest efter den laveste af dem (der var 0,9 graders forskel) og så har den kørt ret godt på 37,6 grader (ved godt det optimale er 37,8). Fugten har lagt lige under 40%.

Jeg skal nok komme med en melding om hvordan det går :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Fugt i rugemaskinen efter dag 18
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2015, 23:36 »
Og hvordan kan man så vide, hvilket termometer viser den rigtige temperatur?
Jeg var så meget i tvivl hele tiden, så jeg til sidst borede et 4,5 mm hul i rugemaskinen i "æggehøjde", og indsatte et elektronisk lægetermometer (den slags vi bruger hjemme, for at se om vi har feber).
Det termometer stoler jeg på, så det gav ro i sindet!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Fugt i rugemaskinen efter dag 18
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2015, 10:39 »
Når kyllingerne begynder at klække, så stiger fugten automatisk, så måske er det ikke sikkert at der skal tilsættes vand.
Jeg flytter æggene fra rugemaskine til klækkeren på dag 18, og på dag 19 vurderer om der skal tilsættes vand.
Min klækker og rugemaskine er begge træruge maskiner fra Amerika.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Fugt i rugemaskinen efter dag 18
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2015, 12:17 »
Ok. Rummet er ret tørt, ca. 30% Så jeg har kørt med 2 vandskåle gennem rugningen så fugten har været der lige under 40% Men der er vel ikke andet end at holde godt øje og se om der skal tilføjes vandskåle eller tages nogen ud.

Hvis det bliver nødvendigt at åbne maskinen under klækning, har I så erfaring med om nogle pift med en blomstersprøjte kan hjælpe med at holde fugten oppe?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fugt i rugemaskinen efter dag 18
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2015, 17:06 »
Min største erfaring er at man skal blande sig mindst muligt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Fugt i rugemaskinen efter dag 18
« Svar #7 Dato: 18 Maj , 2015, 17:34 »
Det er klart :) jeg mener også bare hvis jeg bliver nødt til at tilføje mere vand. Som det er nu, er det nødvendigt at fylde op med vand dagligt, bare for at holde fugten på 38-39%
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Fugt i rugemaskinen efter dag 18
« Svar #8 Dato: 21 Maj , 2015, 12:13 »
Fik flyttet æggene i klækkebakker i går og har kæmpet lidt med at få fugten op, samtidig med at temperaturen ikke falder. Rugemaskinen står desværre i et køligt rum, og temperaturen falder en del, når der har været åbnet. Kan kun få den op på 52-54% fugt. Men der er allerede klækket en enkelt kylling. Nu håber jeg så bare resten følger efter hurtigt, så den første ikke skal sidde for længe.

Hvad er i øvrigt for længe? Synes den gængse opfattelse er, at de helst skal ud af maskinen efter 48 timer, men jeg læste den anden dag på en hjemmeside, at de kan tåle de første 72 timer uden mad og vand.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Fugt i rugemaskinen efter dag 18
« Svar #9 Dato: 21 Maj , 2015, 15:09 »
Jeg har rugemaskinerne indendørs på et værksted, i forbindelse med vores beboelse.
For at sikre at der kommer "ny" luft til rugemaskinen, er der anbragt 12V PC blæsere som blæser luft væk fra rugemaskinen, og luft ned på den. Efter dette fik jeg nemmere ved at få fugtigheden reguleret i maskinen.

Rugemaskinen kan jo ikke lave en fugtighed der er lave end den der er i rummet.

Tilsvarende er der en fugtstyret ventilator, som søger for at rummets fugtighed er ca. 40%RH, ved at suge luften ud fra værkstedet.
Ny luft suges så ind fra beboelse (kælder), hvor vi normalt har det rimelig tørt.

Min NetAtmo viser at jeg kun meget sjældent kommer over 43%RH og 22 grader i værkstedet.

Det koster måske lidt ekstra strøm, men jeg synes rugemaskinerne kører mere stabilt
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Fugt i rugemaskinen efter dag 18
« Svar #10 Dato: 21 Maj , 2015, 15:22 »
Min rugemaskine står i et isoleret rum, der er bygget ude i vores stald. Rumtemperaturen er 10-15 grader pt. Der er en elektrisk ventilator i rummet, som jeg dog har slået fra i dag, fordi jeg tænkte måske rummet blev lidt varmere hvis den ikke kørte og fik kold luft ind. Den er sat til en timer, så jeg kan nemt styre hvor meget den skal køre. Mon det er smartere den kører lidt alligevel?

Hvordan selve rummet ser ud kan ses her
http://www.hobbydyrene.dk/Staldprojekt.htm

Jeg har dog kun en chichilla og 2 bure med mus pt ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Fugt i rugemaskinen efter dag 18
« Svar #11 Dato: 21 Maj , 2015, 15:33 »


Rugemaskinen kan jo ikke lave en fugtighed der er lavere end den der er i rummet.

Rugemaskinens fugtighed bliver lavere end rummets fugtighed, fordi der er varmere i rugemaskinen. Den relative fugtighed i rugemaskinen vil falde fra rummets 40% RH til (gæt) 35% RH. Det kan man se i en tabel, men jeg har ikke tid lige nu til at finde det frem.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Fugt i rugemaskinen efter dag 18
« Svar #12 Dato: 21 Maj , 2015, 15:38 »
Fordi vandet i luften bliver varmere, bliver der ikke væsentligt mindre i temperatur området vi arbejder i

Jeg tror ikke massefylden af vanddampen ændrer sig væsentligt fordi den går fra 20 til 37 grader

Så jeg vil rigtig gerne se dokumentation for dette
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Fugt i rugemaskinen efter dag 18
« Svar #13 Dato: 21 Maj , 2015, 19:29 »
Fordi vandet i luften bliver varmere, bliver der ikke væsentligt mindre i temperatur området vi arbejder i

Jeg tror ikke massefylden af vanddampen ændrer sig væsentligt fordi den går fra 20 til 37 grader

Så jeg vil rigtig gerne se dokumentation for dette

Prøv lige at læse på Wikipedia om vands damptryk. Der er stor forskel på mæthedspunktet ved hhv. 20 og 40 C!
Mvh Mette