Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sammensætte en lille blandet flok?  (Læst 14834 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #15 Dato: 12 Maj , 2015, 15:05 »
Hej.

Jeg har også en flok blandede racehøns i min flok til æglægning og hygge (har også dværghøns til udstilling, men de går i deres egne stammerum).
Jeg har aldrig haft problemer med at nogen bliver mobbet fordi de er anderledes! Jeg har (har haft) følgende racer i min flok: australorp, maran (i forskellige farver), orpington (i forskellige farver), brahma (i forskellige farver), araucana, wyandot, og et par enkelte blandinghøns.
Ikke alle er kommet samtidig, og de har bestemt ikke samme alder, men jeg sørger for at indføre min 2-3 nye høns ad gangen.

Held og lykke med opstarten af jeres hønsehold.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #16 Dato: 12 Maj , 2015, 17:44 »
Jeg flytter nu også rundt på mine haner og høner, alt efter årstid og sammensætningen giver nu heller ikke nogle problemer.
Endvidere kan jeg også sætte forskellige aldre kyllinger sammen uden problemer.

Så det har nok en betydning for hvordan dyrene er opdrættet og ikke mindst temperamentet, om man avler på ret og kravl (aggressive/nervøse) dyr.
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2015, 18:34 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #17 Dato: 12 Maj , 2015, 18:02 »
Som jeg ser reaktionerne indtil nu, så er der både positive og negative oplevelser med blandede flokke.

I er jo alle erfarne, som mon ikke det er grunden til det går godt.

Men for en nybegynder med første hold høns, synes jeg det er en bedre løsning med en enkelt race. Og kun fra en avler.
Ligesom os andre vil nybegynderen nok også opleve problemer i starten.

Hvorfor gøre det sværere end nødvendigt ved at få høns fra forskellige avlere, og dermed risiko for sygdom ?

Sygdom kan skyldes at nogle høns kommer fra et andet miljø, med en anden bakterie flora end de andre - hvilket er nok til at hønsene bliver syge.
Vi andre (bør) isolerer jo også nye høns, inden de blandes med resten - netop for at undgå sygdom.


Nybegynder = en race + en leverandør


En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #18 Dato: 12 Maj , 2015, 18:13 »
Jeg vil støtte glatnakken i hans agiteren for fokus.
Blanderi fører kun til turmult og tabte muligheder. Alt ender med kaos og ingenting.

Jeg synes, du skal gå efter at skabe noget.
Find en race, du kan understøtte og forbedre, find dit eget fokus, og gør det stort. Find grunden til, at du gider gøre dig umage og udmønt den i kød og æg.
At  blande alt lortet, er ligesom, når børn bager mudderkager i sandkassen.


Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #19 Dato: 12 Maj , 2015, 18:44 »
Mange, måske endda de fleste af de garvede hønsefolk har flere racer. Men trådens start handler om anbefaling til en nybegynders opstart!
Det var det jeg tog udgangspunkt i.
Vi har nu været så langt omkring med modstridende synspunkter ("hønsene altid er gode venner" m.v) at jeg næsten hellere vil anbefale at man finder sin anbefaling om begynderhøns i nogle af de mange gode hønsebøger.
Men det er fantastisk dejligt at have høns, så den gode Tanta Brun skal ikke lade sig forvirre af at tråden røg i grøften.
Tak til Glatnak og Jens S for seriøse bidrag. /o /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #20 Dato: 12 Maj , 2015, 19:33 »
Som jeg tideligere skrev har jeg kun gode erfaringer med at blande.

Jeg har aldrig haft det mindste optræk til ballade.

Jeg bliver lidt stødt af den forskel der bliver ridset op mellem erfarende og nybegynder.

Da vi startede op for omkring et år siden, var vi også nye(havde haft som barn, men aldrig selv) Jeg læste en masse om temperament osv for hver race, og sammensatte der ved den flok jeg ønskede. I får høsehold til at lyde som en større videnskab. Jeg mener ikke man skal tage let på det, høns skal have det høns har brug for, men så er det heller ikke svære.

Hvad jeg forstår har trådstarter allerede sat sig meget ind i hvad høns kræver /o

Uanset hvilket dyr, art og race man har med at gøre vil der altid være individer der falder uden for race beskrivelsen, hvilket kan give anledning til uro i en flok. Men jeg syntes der er lavet et kæmpe arbejde blandt andet her på siden med at temperaments beskrive de forskellige racer, derfor mener jeg også man kan sammensætte en flok der kan gå sammen. Det gjorde jeg og jeg har fra stor til lille i 4 forskellige farver, allevalgt grundet deres rolige temp. og godmodige væsen. 

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #21 Dato: 12 Maj , 2015, 20:03 »
I dette spørgsmål er jeg gået efter den sikreste og enkleste vej til succes.
At disse succeskriterier er forskellige fra nybegynder til den erfarne er vel ikke noget man kan blive stødt over, er dette sket alligevel beklager jeg dette. :(
Det ER let at holde høns, men hvis man gør det FOR let, så giver det bagslag med dårlige oplevelser.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #22 Dato: 13 Maj , 2015, 09:35 »

Men det er fantastisk dejligt at have høns, så den gode Tanta Brun skal ikke lade sig forvirre af at tråden røg i grøften.
Tak til Glatnak og Jens S for seriøse bidrag. /o /o
Hilsner

Den her tråd er ikke løbet i grøften - blandt de første tre svar i tråden, skriver de to, at de er startet op med flere racer sammen uden problemer - det samme gjorde jeg i øvrigt selv i sin tid. Lige gyldigt hvor meget erfaren hønseejer jeg eller andre er eller bliver, så kan vi ikke tvinge forskellige racer til at fungere sammen, hvis de ikke selv vil - så stop nu lige. I gennem alle årene her på forum, er utallige nybegyndere startet op med en lille broget flok - og jeg mindes ikke, at hørt et eneste problem desangående - at man så ud fra de racer man er startet med, falder for èn speciel er kun fint, men har ikke noget med spørgsmålet at gøre.

...og så vil jeg i øvrigt undlade at takke de, som er enige med mig, for seriøse bidrag - da jeg mener det er en ganske useriøs bemærkning i en diskussion.
« Senest Redigeret: 13 Maj , 2015, 09:54 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #23 Dato: 13 Maj , 2015, 11:07 »
Ok, Helle K., vi skal jo alle være her. Men lidt synd for trådstarteren at vores svar er så polariseret forskellige.
For mig var det overraskende at høre, at flere mener at en homogen hønseflok ikke skulle give den letteste opstart (?). Og som du også selv skriver, så forekommer det, at man ikke kan tvinge racer til at fungere sammen, øh... Hvad mener du i virkeligheden? Måske er vi enige alligevel ;)
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #24 Dato: 13 Maj , 2015, 11:27 »
Og som du også selv skriver, så forekommer det, at man ikke kan tvinge racer til at fungere sammen, øh... Hvad mener du i virkeligheden? Måske er vi enige alligevel ;)


Jeg giver i mine to svar i denne tråd udtryk for, at jeg ikke ser noget som helst problem i at sammensætte en flok af flere racer. Dette er vi rigtig mange som har gjort OGSÅ da vi var nybegyndere. Min kommentar om at man ikke kan tvinge forskellige racer til at fungere sammen, hvis de ikke vil, skal forstås sådan, at kunne det ikke lade sig gøre at sætte flere racer sammen med succes, så ville det heller ikke kunne lade sig gøre for os med mange års erfaring med høns. Så opsummeret af det jeg har skrevet her i tråden, så mener jeg sagtens man kan sætte flere racer sammen i en nybegynderflok - forudsat at hønsene har rigtig god plads  - hvilket jeg i øvrigt mener alle høns både i en en-racet flok og fler-racet flok bør have - det sidste ved jeg i hvert fald, vi er enige om  ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #25 Dato: 13 Maj , 2015, 11:36 »
Jeg har nu også haft flere forskellige racer på samme tid uden de store problemer.  Alternativt kunne man vælge 1 race der fås i flere forskellige farver hvis det er for at få lidt forskelligt at kigge på.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #26 Dato: 13 Maj , 2015, 13:43 »
Høns kan uanset alder, race og størrelse for det meste gå sammen, dog skal man være lidt obs. på om en evt. hane passer til alle hønerne og ikke bliver for stor og tung for nogle.

Jeg vil nu også sige at det er vigtigt for succes, at dyrene er opdrættet ordentligt og har et godt temperament.

OG IKKE MINDST nok det allervigtigste at forholdene er gode, for lidt plads og mange dyr er aldrig en god kombination, for det øger bare stress, utrivsel og så kommer unoderne.

Men alt andet lige, så er høns nok det letteste husdyr vi mennesker kan holde. Og nej det er ikke så svært endda at starte op.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #27 Dato: 13 Maj , 2015, 16:58 »
Jeg er et meget praktisk menneske. Det viser sig blandt andet, når jeg fisker, så smider jeg ikke noget ud igen, medmindre det er deciderede undermålere. Jeg går så også hjem, når jeg har fisk nok til aftensmaden.
På samme måde, når jeg holder høns, så går jeg efter resultatet: æggene, eller kødet. Eller pengene. Enten ved sparede indkøb eller ved at kunne sælge.
Og så skal det foregå ordentligt, så dyrene trives. Nul burhøns her.

Jeg brugte en gang 10 år på at lave min egen race, den skulle have gult skind, rød fjeret hals og sort fjerdragt, skulle kunne ruge, og kunne flyve fra ræve. Mit udgangspunkt var brune italienere, hampshire, og sorte australops. Det lykkedes ikke. Jeg endte med en bestand af ret ensfarvede høns, men med forskellig skind og ben farve og med mærkelige tendenser mht kropsbygning. Forbipasserende billister stoppede dog undertiden og stillede spørgsmål, og ville gerne købe æg for de kunne godt se et mønster.
En nat gik alt tabt til ræve. Damn it.

Nå, men det jeg ville sige var.... At havde jeg kørt med at finpudse en race, havde jeg langt nemmere kunne nå målet, eller jeg kunne have erstattet dyr tabt til ræve. Jeg kunne måske have nået noget virkeligt værdifuldt.
Og så vil jeg sige at det mest værdifulde på høns, er nakken fra en 2-3 årig hane, som i de rigtige fjerfarver sælger for op til 1000 kr per stk til fluebinding. Og den slags er virkeligt værd at overveje.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #28 Dato: 13 Maj , 2015, 20:03 »
Næh, det er bestemt IKKE let at lave en ny race eller varietet, selvom mange bare tror at man parre to forskellige racer og vupti, så har man en ny race i første hug. Ups. det var et sidespring fra den oprindelige tråd. SORRY 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #29 Dato: 27 Maj , 2015, 22:06 »
Tak for de mange (forskellige ;) ) svar. Lidt forvirret er man vel altid? Men jeg lærer nu meget ved at læse med herinde, og jeg synes jeg prøver at sætte mig ind i mangt og meget om de kære dyr. Men et er selvfølgelig teori, et andet praksis.

Jeg forstår at god plads er essentielt, både ude og inde. Det får de. Måske er det ikke så tosset med én race, forskellige farver? Eller flere racer, én avler?  Jeg vil jo godt have nogle der ikke skrukker for meget, lægger store æg, og her tænker jeg på Australorps tror jeg. Samtidig vil jeg også godt have en eller to der skrukker for alle tilfældes skyld. Hane kommer ikke på i første omgang.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR