Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spiser høns også snegle?  (Læst 5723 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline inaknud

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Spiser høns også snegle?
« Dato: 05 Maj , 2015, 20:18 »
Ja, kort og godt. Spiser høns også de dumme dræbersnegle, som kommer i hobetal år efter år?

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Spiser høns også snegle?
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2015, 21:07 »
De vil i hvert fald gerne have dem, mens sneglene er små (3-4 cm.). Det så jeg hos en nabo i går.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Spiser høns også snegle?
« Svar #2 Dato: 05 Maj , 2015, 23:15 »
Ja de små, og snegleæg ikke mindst. Nogle høns vil også godt tage de store.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline inaknud

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Spiser høns også snegle?
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2015, 11:29 »
Tak for svar. :)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Spiser høns også snegle?
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2015, 18:13 »
Jeg har ikke set hønsene spise dræbersneglene - kun snegle med hus på, men jeg kan se at de er særlig aktive, der hvor de små dræbersnegle plejer at dukke op her i foråret - og - snegleplagen er reduceret til nærmest ikke eksisterende efter jeg har fået høns. Så om ikke andet så tror jeg, de reducerer sneglebestanden ganske væsentligt.
« Senest Redigeret: 08 Maj , 2015, 11:55 Fra Lene Skelmose »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spiser høns også snegle?
« Svar #5 Dato: 07 Maj , 2015, 21:05 »
Fritgående høns minimerer antallet af "dræbersnegle" væsentligt. Jeg er overbevist om, at det skyldes, at de tager æg og små snegle, de store kan de ikke klare. Sidste år fandt jeg hele sommeren max 20 af de store snegle på vores grund, som er ca 7200 m2 stor. Tidligere havde vi et utal af snegle, og nej, ingen sneglegift.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette L

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Spiser høns også snegle?
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2015, 05:08 »
Mie høns spiser både de små dræbersnegle og små snegle med hus  :). Det siges dog, at snegle kan have salmonella, så man det skal man nok værre lidt opmærksom på.

Offline Louise K

  • Bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Spiser høns også snegle?
« Svar #7 Dato: 13 Maj , 2015, 23:41 »
Jeg havde planer om at anskaffe mig nogle ænder til at holde invasionen af de afskyelige dræbersnegle nede, men mine lyse Sussex spiser det hele  Også de store dræbersnegle!!! Så det med ænderne er sat på hold.

Jeg vil dog lige tilføje at 1 af hønerne ikke spiser snegle overhovedet, så det er nok lidt 'smag og behag'.
IT konsulent med landlige drømme
1,12,3 fritgående Lys Sussex (meget store)
1,7 Orgington Gul - ligeledes fritående
1 fantastisk husbond som støtter mig i (næææsten) alle mine vanvittige projekter
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i
Alt for lidt tid til at dyrke ovenstående, så meget som jeg gerne ville.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Spiser høns også snegle?
« Svar #8 Dato: 14 Maj , 2015, 12:02 »
Salmonella er jo allestedsnærværende (næsten  :)), så man skal glæde sig over at dræbersneglen (sikke dog et grusomt navn  <A) bliver holdt i skak af bl a høns. Vinbjergsnegle kan også benyttes i bekæmpelsen. Vi skal jo altid være yderst påpasselig i køkkenet, mht renlighed og gennemstegning af kød.  <O