Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Droneyngel  (Læst 5922 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AnemeA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Droneyngel
« Dato: 02 Maj , 2015, 08:13 »
Hej,
Jeg vil høre om der herinde er nogen der giver deres høns droneyngel ? ( Det er et restprodukt fra biavlere) Det skal tilsyneladende en tur i fryseren først .

Offline akyster

  • Bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Droneyngel
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2015, 08:30 »
Det er en god protein kilde, og en god afveksling for hønsene. Du behøver ikke at fryse det først, det gør man kun for at slå yngelen ihjel eller hvis det skal gemmes til senere.

Offline AnemeA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Droneyngel
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2015, 09:08 »
tusind tak.. så vil jeg fluks se om jeg kan få fingrene i noget sådan guld :-)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Droneyngel
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2015, 09:40 »
Ja, som jeg skrev i "Shot´en" så er det et godt foder. Hvis du selv har bier, og har en rutine med fjernelse af Droneyngel ugentlig, så kan det godt så og gives over nogle dage, hvis du har mange stader, da det giver en hel del.
Nu har jeg selv halveret en ramme vandret, og inddelt under-halvdel i 3. Og selv med så små "rum" i hvert stade, så kan det hurtigt give nogle spande.

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Droneyngel
« Svar #4 Dato: 02 Maj , 2015, 11:13 »
Hej Rudy
Piller du drone larverne ud af tavlerne ?
Jeg havde nemligskrabet vildvoksede tavler af med yngel , og i min naivitet smidt det hele ind til hønsene , de åd så rub og stub, og havde efterfølgende nogle meget linde og skinnende klatter , så jeg har ikke gjort det siden .
Tager hønsene skade af voksen ?
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Droneyngel
« Svar #5 Dato: 02 Maj , 2015, 12:23 »
Jeg har aldrig gjort andet end give hønse de hele tavle stykker. Og de har ikke taget skade  /o  Jeg tror den meget høje protein, og at der er meget af det på en gang, gør at klatterne ændrer udseende.
NB: Foder med droneyngel i huset, da man ellers resikerer at bier kan sætte sig ved ynglen og derved få varrora´er på sig og med hjem i stadet.

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Droneyngel
« Svar #6 Dato: 02 Maj , 2015, 16:06 »
Tak for svar  :) så vil jeg igen fodre hønsene med dem istedet for at brænde det af .
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Gnidding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Droneyngel
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2015, 20:23 »
Jeg prøvede at tilbyde vores moskusænder droneyngel et enkelt år, men de teede sig som om det var det klammeste, de havde set og gik i store buer udenom både larver og voks. ::)
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Droneyngel
« Svar #8 Dato: 07 Maj , 2015, 09:16 »
Det frarådes i flere sammenhænge at lade voks og honning være tilgængeligt for bier fra flere forskellige samfund.
Hvad den ene familie kan tåle af vira, kan udrydde en anden og vokssvedning er et stort arbejde for bierne.De vil gå på rov.
Voks kan med andre ord være en smittekilde, det er ikke kun varroamiderne, der er problemet.
Bierne har en flyveradius på 2 km. fra stadet. Der er formodentligt flere bisamfund inden for det område.
I korthed- jeg lyder studs. Det er jeg ikke, har bare lidt travlt.
Hilsen Daisy, 10` års biavler.

Offline jthyge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
    • www.varmkaffe.dk
Sv: Droneyngel
« Svar #9 Dato: 07 Maj , 2015, 10:29 »
Henter bierne voks? Det har jeg ikke hørt før.

Men ja, hvis der er honning rester i drone tavlerne, kan det være en smittekilden, da det helt sikkert tiltrækker bier fra nær og fjern. Man kan evt. Give hønsene dronetavlerne, og fjerne hvad der er af rester efter 5-10 min, og smide det i skrældespanden. Så hurtigt finder bierne det nok ikke...
Jesper Thygesen

www.varmkaffe.dk
-blog om hus og have på landet.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Droneyngel
« Svar #10 Dato: 09 Maj , 2015, 18:31 »
Nej bierne henter ikke voks men gerne honning.
Hvis der er honning i dronetavler er det go ide at samle resterne efter larverne er spist.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand