Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flere huse i samme gård  (Læst 5336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sneaky-Fox

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Flere huse i samme gård
« Dato: 28 April , 2015, 17:17 »
Hej folkens,

Jeg har lige nu 6 høns gående i deres hus med tilhørende gård. Jeg har planer om at inddrage er større indhegnet areal i haven til høns så de kan gå frit der og kratte i jorden.

Mit nuværende hus har en god passende størrelse til 6 høns, men ville gerne have lidt flere.

Så hvis jeg nu bygger et hus mere til en 4-6 høns, vil de så kunne forstå at gå hvert til sit om aftenen.. 6 ind i hvert hus for natten? Eller vil de mon presse sig sammen på samme pind i samme hus og det andet så står tomt?

Hvis man nu i starten deler gården op i to med midlertidigt hegn, så de kun har mulighed for at bruge det hus der er i deres gård, vil de så få for vane at bruge det hus når man fjerne skillerums hegnet og gør det til 1 stor gård?

/Kasper

Offline Sneaky-Fox

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Flere huse i samme gård
« Svar #1 Dato: 29 April , 2015, 13:48 »
Er der virkelig ingen der har en mening om dette?  :)

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Flere huse i samme gård
« Svar #2 Dato: 29 April , 2015, 14:17 »
Joe, en mening har vi vel! Men jeg har ikke selv prøvet det endnu. Faktisk har jeg selv spekuleret  på dette.
Hønsenes natur trækker i flere retninger. De er glade for deres rutiner, og hvis de har lært at bo i et hus,  så vil de måske fortsætte med dette også efter at hegnet er fjernet. På den anden side så er de jo flokdyr hvor de stærkeste vil underlægge sig se svageste. Har man haner, så vil den stærkeste måske holde sammen på hele flokken.
Spørgsmålet et bestemt relevant hvis man har flere hønsehuse og et godt stort fællesareal.
Nogen må have prøvet det?
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Flere huse i samme gård
« Svar #3 Dato: 29 April , 2015, 14:21 »
Har set en med små stammer af Chabos med hvert deres lille hus på grunden og lille gård i ynglesæsonen. Når den så var ovre blev gårdene fjernet og de havde fri adgang, men sov i det hus de hørte til.

Har dog også set det modsatte hvor der kun var en hane der samlede alle hønerne. Hvorimod Chabosmanden havde en hane til hver lille flok.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Sneaky-Fox

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Flere huse i samme gård
« Svar #4 Dato: 29 April , 2015, 14:31 »
Hej Veteranen og Frank,

Tak for svar.. Jeg tænker også at der må være andre der har prøvet det samme.

Der bliver tvivlsomt nogle haner i gården, da vi bor i landområde med dog med naboer rimelig tæt på.

Jeg tænker at de høns jeg har nu er vant til at bo i det hus de er i nu.. Så hvis man skiller dem af i den første tid må de andre vel blive glade for deres eget hus.

Forhåbentligt danner de hver deres flok selvom de går i samme gård.

/Kasper

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Flere huse i samme gård
« Svar #5 Dato: 29 April , 2015, 15:33 »
Jeg har flere rum med udgang til samme gård - det burde vel være i samme kaliber?

Hønsene går ind og sætter sig, men absolut ikke altid, hvor de plejer, men jeg kan ikke finde noget mønster i, hvem der sidder i hvilket rum, så jeg tror ikke, at du skal regne med, at de forbliver opdelt, men ...

Hos mig betyder det ikke noget, hvem der sover hvor - bare de sover inde  :)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Sneaky-Fox

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Flere huse i samme gård
« Svar #6 Dato: 29 April , 2015, 15:37 »
Det ville som udgangspunkt og være helt ligegyldigt for mig hvem der sov hvor, bare de var inde.

Men hvis de alle skulle få lyst til at sove i samme hus ville der angiveligt blive trængsel på pinden.

/Kasper

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Flere huse i samme gård
« Svar #7 Dato: 29 April , 2015, 15:51 »
Det er jeg så til gengæld sikker på, at de nok skal finde ud af - jeg var i gang med at rydde op og gøre rent hos mine i weekenden og lavede en ny rede, som jeg satte ind i det ene rum - resultatet var, at ingen ville sove i det rum og der var en "kaglen og masen" på pindende i det andet rum og jeg gætter på, at det var dem, der er nederst i hierakiet, der måtte finde en anden pind i det andet rum  :P
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder