Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: halt høne  (Læst 9481 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
halt høne
« Dato: 27 April , 2015, 17:32 »
Hej alle.

Jeg håber, I kan hjælpe mig med at tage en beslutning. Vi har 6 høns (en på 2+ år og 5 på 1 år) I går var en af de 1 årige pludselig stokhalt.

Jeg har undersøgt foden, og den ser fin ud. Benet holder hun oppe under sig, når hun står. Hun står dog meget lidt og ligger helst bare hvor hun er.

Efter lidt søgen herinde kunne jeg læse, at de nogle gange kommer sig mirakuløst, så vi besluttede at vente og se an.

Jeg bar hende ind i huset for natten i går.

Her til morgen faldt hun ud af lemmen, da hun fik overbalance. Der hvor hun landte blev hun stående/liggende i et par timer. Jeg havde åbnet lågen til haven og de.øvrige høns forlod hende.

Efter nogle timer forsøgte hun at komme ind i hønsehuset. Hun halvt hoppede og halvt flaksende derind. Det var omkring kl 11 i formiddags. Hun ligger nu i det.mørke hønsehus. Jeg har tilbudt hende mad og vand, som hun hjertens gerne tager.  Men hun ligger på bunden.

Jeg tænker hun har meget ondt. Er det stadig realistisk at vente på bedring eller skal vi gøre kort proces med øksen?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: halt høne
« Svar #1 Dato: 27 April , 2015, 17:36 »
Hvilken race er det. Kunne det måske være mareks/hønselammelse. Hænger hendes vinger, når hun står op?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: halt høne
« Svar #2 Dato: 27 April , 2015, 17:38 »
Hun er en Isa.  Vingerne holder hun fint.  Hun vælter kun fordi hun ikke rigtig kan holde balancen på et ben.

Halefjerene hænger, men jeg tænker utilpashed?

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: halt høne
« Svar #3 Dato: 27 April , 2015, 18:10 »
Måske er det et slag eller et fald som har givet en forvridning. Hvis hun tager føde til sig så se tiden an et par dage. Hvis det er benet som er brækket, så vil det dog være bedst at aflive. Hvis hun er tam nok til det, så tag hende op til en nærmere undersøgelse.
Disse hybrider er spinkelt bygget, og faktisk kun konstrueret til en læggesæson. Hvis man vil beholde sine høns længere end det, så er nogle af de flotte racehøns bedre egnede.
God bedring med hende.
Hilsen
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: halt høne
« Svar #4 Dato: 27 April , 2015, 18:17 »
Vi har tanke om muligvis wyandotter næste gang. Disse røg "over hækken", da de var uønskede hos tidligere ejer. Det er vores første høns og de er helt ufatteligt skønne, så det bliver ikke de sidste.

Hun spiser gerne og virker meget glad for at se mig.

Hun er tam og nem at undersøge. Men jeg er nok ikke kvalificeret til at se om benet er brækket med mindre det er meget tydeligt at mærke?

Hun får uanset til i morgen, tror jeg. Så er det 3. dagen. Så burde jeg vel se bedring.

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: halt høne
« Svar #5 Dato: 28 April , 2015, 06:20 »
Hun virker ikke bedre her til morgen. Hun forsøger ikke at komme ud af hønsehuset.  Hun spiser dog hjertens gerne det jeg giver hende, men det foregår stående på et ben.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: halt høne
« Svar #6 Dato: 28 April , 2015, 09:31 »
Alt tyder på en mekanisk skade, og altså ikke sygdom.
Støtter hun slet ikke på benet, hænger det slapt eller er det trukket op?
Hvis det var en mindre skade burde en bedring være synlig nu! Alternativet /d
En effektiv og human aflivning er der ikke noget i vejen med, og etisk og moralsk langt bedre end at lade et dyr lide i længere tid.
Ansvaret for denne slags beslutninger følger med når man er hønseejer. Heldigvis overskygger glæderne ved sunde og raske langt dette.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: halt høne
« Svar #7 Dato: 28 April , 2015, 10:02 »
Hun holder benet oppe under sig. Hun støtter slet ikke på det.

Men hun ligger mest ned nu. Der er slet ingen bedring og hun flytter sig slet ikke ud til mad eller vand. Jeg synes også, der burde være bedring, hvis det bare var et slag.

Hun har fået mad og vand i hønsehuset nu og når manden kommer hjem, så bliver det en aflivning. Jeg ville gerne gøre det selv, men synes jeg mangler håndelag til at gøre det med kun to hænder.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: halt høne
« Svar #8 Dato: 28 April , 2015, 12:54 »
Det er nok ikke decideret brækket så, for så dingler det ofteefter dem. Men måske en kraftig forstuvning?

Jeg plejer at tage syge/skadede dyr ind i en kasse med varme på/under og give dem masser af gode sager, så de ligger godt, lunt og trygt og ikke kan mosle for meget rundt. Med andre ord: De skal skånes og ikke opmuntres til at prøve at rende rundt.

Hvis de slet ikke vil spise eller drikke, har de meget ondt (hvis der er tale om en skade) - og så venter jeg ikke længe med aflivningen.
Spiser og drikker de, får de et par dage eller tre eller mere - afhængigt af om jeg kan se bedring.
Hvis det er en grim forstuvning kan det jo tage lang tid. Husker tydeligt en gang jeg forstuvede anklen til håndbold - var blå til op midt på underbenet og kunne ikke støtte på den i næsten en uge, kunne først gå rigtigt efter 14 dage  ::)

Bare for at sige, at en dag måske ikke er nok til at se en bedring.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: halt høne
« Svar #9 Dato: 28 April , 2015, 14:10 »
Der har jeg måske ikke Været tydelig nok. Det er enten sket lørdag aften eller søndag morgen. Søndag opdagede jeg at hun ikke støttede.  Der var hun dog væltet med ud. Hun gik også med ud af hønsehuset kort i går, men gik "i seng" kl 11 om formiddagen.  Der har hun så ligget lige siden, så jeg synes det går ned ad bakke?

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: halt høne
« Svar #10 Dato: 28 April , 2015, 14:28 »
Høns heler normalt hurtigt, og på nuværende tidspunkt havde det været godt at se en bedring, som at hun støttede lidt på benet. Da dette ikke synes at være tilfældet nærmer punktet sig hvor vi her i huset tager afgørelsens time. :(
Med mennesker, herunder til dels også håndboldpiger, er det lidt en anden sag ;D
Hilsner
« Senest Redigeret: 28 April , 2015, 19:39 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: halt høne
« Svar #11 Dato: 28 April , 2015, 18:17 »
Tak for alle svar.

Vi valgte at aflive hende i dag. Det gik hurtigt. Efterfølgende kunne jeg mærke, at der var noget galt med benet ret højt oppe. Jeg ville ikke have mærket det på hende i levende tilstand uden store smerter, vil jeg tro. Vi er lidt triste over hun ikke er her, men glade for hun ikke skal have ondt.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: halt høne
« Svar #12 Dato: 28 April , 2015, 18:21 »
Det var helt sikkert den rigtige beslutning.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.