Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Klekking i hønsehuset  (Læst 4229 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stigen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Klekking i hønsehuset
« Dato: 26 April , 2015, 21:33 »
Heisann. Jeg har en isbar høne som ligger på egg i hønsehuset sammen med de andre hønene. Jeg har lest de trådene jeg har funnet om dette, og ser at noen mener det går fint å la kyllingene klekke og vokse opp sammen med de andre hønene. Noen mener hønen og kyllinger skal flyttes like etter klekking. Men jeg finner ikke ut hvorfor de skal flyttes..? Vil de andre hønene drepe de nyklekte kyllingene? Viss ikke, hva er problemet med å la de være sammen med resten av flokken? Jeg har kun brukt rugemaskin og varmelampe tidligere..

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Klekking i hønsehuset
« Svar #1 Dato: 26 April , 2015, 22:58 »
Her er det kun førerhønen som er øverst i hakkeordenen, der får lov til at ruge kyllinger ud. Hun ligger i et lille hus for sig selv inde i hønsegården, og bestemmer selv hvornår kyllingerne skal præsenteres for resten af flokken. Da hun er førerhøne, er der ingen af de andre der får lov til at komme i nærheden af kyllingerne de første mange dage. Hun angriber og forsvarer når de kommer for tæt på, og efter et par dage, har de andre lært at holde afstand. Jeg har aldrig oplevet at de andre høns har hakket kyllinger ihjel...
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Klekking i hønsehuset
« Svar #2 Dato: 27 April , 2015, 01:54 »
Hvis det ikke er førerhønen har skrukken en problem. Kan hun forsvare kyllinger mod dem som før var hende overlegen? En anden ting er at de helt små skal have kyllingemad i kyllinger egnede beholdere. kan man give dem hvad de behøver? Og vand, kan de nå det og kan de drukne i hønsenes vand. Kan de komme ind og ude af hønsehuset? Høns er meget forskellig, nogle er søde mod kyllinger men man kan bestemt ikke regne med at lige dem man har er søde. Jeg synes at det er meget nemmere at have dem i en kyllingehus hvor man kan kæle for dem med ekstra godbidder og hvor det er nemmere at tage dem op og gøre dem trygge ved at blive  håndterede.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline stigen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Klekking i hønsehuset
« Svar #3 Dato: 27 April , 2015, 06:44 »
Takker for svar. Mat og vann skal de få, jeg lager bare en kasse kun kyllingene kan komme under. De skal også få komme inn og ut av huset, vha litt planker. Så da tror jeg bare de skal få klekke sammen med de andre. Det er sjefs høna som ruger.

Det var et godt poeng det med håndteringen for å få de tamme. Når jeg har klekt i maskin har de bodd i en kasse i entreen de første ukene. Ungene har løftet de, og vi har hatt veldig mye kontakt med de.

Offline Jørgen wenzelsen

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Klekking i hønsehuset
« Svar #4 Dato: 29 April , 2015, 19:27 »
Hejsa. Mine lægger på æg sammen med de andre høns. Kikker så hver dag, og tager de æg ud der er lagt i løbet af dagen. Når de så klækker tager jeg hende og de små kyllinger over i et andet hus, hvor der er også er hønsegård ( lille gård) og der går de med hende 2 uger hvor de så bliver lukket sammen med de andre. Den dag de bliver lukket sammen,  kan det godt være de er i et hjørne for det er jo nyt. Et par dage efter så er de over det hele. Hun skal nok passe på hendes unger,  så det skal du ikke være nervøs over. Held og lykke.

Offline stigen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Klekking i hønsehuset
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2015, 23:39 »
Heisann. Jeg kan informere om at det har gått helt flott til nå. Kyllingene er en uke, og de springer rundt i hele hønsehuset, og de andre hønene behandler de fint. Jeg har kun en stor felles redekasse, 70 x 40 cm areal. Der har klukkhønen og kyllingene innrettet seg i den ene enden, og de andre hønene legger egg i den andre enden.  Som de har gjort under hele rugingen. Jeg  kommer i alle fall ikke til å gjøre noe annerledes neste gang.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Klekking i hønsehuset
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2015, 06:27 »
Dejligt at høre det er gået godt :-) Bliver de ved med at bruge redekassen? Mine plejer ikke at vende tilbage til reden når de først er gået af.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline stigen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Klekking i hønsehuset
« Svar #7 Dato: 27 Maj , 2015, 17:49 »
Ja de bruker redekassen. De er der om natten, og når de varmer seg om dagen. Da ligger de der inne sammen med hønen og har det fint.