Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til kyllinger under skruk!  (Læst 5303 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mgs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Hjælp til kyllinger under skruk!
« Dato: 26 April , 2015, 20:23 »
Idag har jeg givet to daggamle kyllinger til min skruk som har ligget på tomme æg. Hun snakkede fint med dem og begyndte at ordne reden omkring sig. Efter et par timer flytter jeg dem over i skrukhuset, men her vil hun slet ikke kendes ved dem. Hun hakker dem og de må ikke komme ind under hende. Jeg flytter hende hurtigt tilbage i redekassen hvor hun igen ligger sig til rette og jeg får lusket kyllingerne under hende igen. Her har hun ligget et par timer nu uden at rejse sig.
Ja jeg har nok været lidt for hurtig, men mit spørgsmål er nu om der er en chance for at hun vil tage dem hvis hun får lov at ligge med dem til imorgen? Jeg er så bange for hun hakker dem ihjel. Jeg har varmelampen klar, men er i tvivl om hvad jeg skal gøre nu...
Hun ligger i hønsehuset sammen med de andre høns, det er derfor jeg gerne vil have hende flyttet.
« Senest Redigeret: 26 April , 2015, 21:09 Fra mgs »

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjælp til kyllinger under skruk!
« Svar #1 Dato: 26 April , 2015, 21:09 »
Hønemor bliver liggende i ca to døgn efter de første æg er klækket inden hun går af reden med de små. Prøv at gi hende god tid til at vænne sig til dem inden du flytter hende. Når nu hun er blevet sur en gang, så skal du nok være ekstra opmærksom. Hvis hun er gået til ro for natten, så tror jeg ikke der er fare natten over, men du må tjekke dem som det første i morgen. Hvis hun stadig ligger pænt med dem, så er der ikke andet for end at tjekke med jævne mellemrum, og når hun går af reden med dem, så kan du flytte dem.

Vær opmærksom på at hvis kyllingerne allerede er et par dage gamle, så har de snart brug for mad. Det ved hønemor jo ikke, når man køber daggamle... men du kan strø lidt startfoder i reden til dem.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline mgs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Sv: Hjælp til kyllinger under skruk!
« Svar #2 Dato: 27 April , 2015, 14:43 »
Den ene døde i nat, men tror hun har taget imod den anden. Skal jeg købe en kylling mere, fra samme kuld, eller skal jeg bare være glad for hun har taget den til sig...?

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hjælp til kyllinger under skruk!
« Svar #3 Dato: 27 April , 2015, 22:22 »
Hvis hun har taget kyllingen til sig, vil hun nok snart gå af reden med den - og så bliver det sværere at introducere nye kyller for hende, da hun vil foretrække 'sin egen'.

Men igen, der er forskel på høns. Ræven tog en gang en hønemor, og hendes kyllinger var stukket af og løb nu forvirret rundt i nogle buske, umulige at fange. Jeg hentede en anden høne, der gik med sine egne kyllinger - jeg havde end ikke sat hende ned, førend hun begyndte at kalde de forvildede kyllinger til sig :)

Pointe: måske vil din høne accepter en til, måske ikke ;)
Hønen og kyllingen kan dog sagtens nøjes med hinanden, hvis det er det du er i tvivl om.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline mgs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Sv: Hjælp til kyllinger under skruk!
« Svar #4 Dato: 28 April , 2015, 19:41 »
Hun er gået af reden med sin ene kylling idag. Så det bliver de to sammen:-) tak for råd!