Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vagtler-nybegynder  (Læst 12504 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stwigs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Vagtler-nybegynder
« Dato: 25 April , 2015, 18:59 »
Hej.
Jeg har læst og læst, og synes ikke at jeg bliver klogere. :-O
Er det bedst at have dem gående ude, inde eller i drivhus?
Jeg har en boks på 12kvm som jeg gerne vil have vagtler i. Hvor mange vil I anbefale på sådan en plads? Og er det ærgelige betingelser for dem at de kun går inde? Kan de tåle kulde? Min stald er ikke isoleret, men jeg vil bygge en hytte til dem som de kan søge ind i, og forhåbentlig holde varmen i om vinteren (?)
Jeg kan nogen give lidt råd? :-)
Tak. :-) mvh Sara

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Vagtler-nybegynder
« Svar #1 Dato: 25 April , 2015, 20:30 »
Hvilken vagtelart skal du ha? Der findes jo mange forskellige med lige så forskellige krav.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Vagtler-nybegynder
« Svar #2 Dato: 25 April , 2015, 22:14 »
Du kan læse lidt om de forskellige vagtelarter på fjerkrae.dk/vagtler
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline stwigs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Vagtler-nybegynder
« Svar #3 Dato: 26 April , 2015, 08:50 »
Jamen jeg kan faktisk ikke helt blive klog på det. Først ville jeg gerne have europæiske men så læste jeg at man tit kan blive snydt og få krydsninger mellem europæiske og japanske, og så får de sterilt afkom. Så kom jeg fra det, da jeg er ny på området og sikkert ville kunne blive snydt. Så læste jeg om jumbo (hedder de det?) og nu lidt om den kinesiske fordi den er let at kende. Men kan man spise deres æg eller bliver de mikro? Ville nemlig gerne have vagtel æg og spise dem. :-)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Vagtler-nybegynder
« Svar #4 Dato: 26 April , 2015, 09:37 »
Europæiske og japanske er samme art. Det er jumbo faktisk også, så det giver ikke sterilt afkom? Det er størrelse og om de er fremavlet til at lægge mange æg der tæller.

Kinesiske er meget små, så små at æggene næsten ikke kan spises.... Hvis det er for æg du gerne vil have vagtler, så er det den japanske/europæiske vagtel du skal have.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline stwigs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Vagtler-nybegynder
« Svar #5 Dato: 26 April , 2015, 15:47 »
Jeg var inde og læse på Egtveds vagtelopdræt, hvor han skriver at man hurtigt kan få krydsninger af japanere og europæerne... Derfor blev jeg forvirret og tænkte at jeg hellere måtte vælge nogle andre så jeg ikke blev snydt.
Men er de nemme at passe? Kan de gå ude i en stald på 4x3 meter hvor der bliver koldt om vinteren? Havde tænkt mig at lave en hytte til dem, men ved ikke om de bruger den slags?

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Vagtler-nybegynder
« Svar #6 Dato: 26 April , 2015, 16:14 »
Finn,lige for en ordens skyld.er japansk og europæisk vaglel samme slægt,nemlig Coturnix ,men ikke samme art. ;)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Vagtler-nybegynder
« Svar #7 Dato: 26 April , 2015, 17:36 »
Ja, det er helt rigtigt. Den japanske er den domesticerede form af den europæiske, men de har forskellige latinske navne. De regnes dog for at være meget nært beslægtede.
Men er de nemme at passe? Kan de gå ude i en stald på 4x3 meter hvor der bliver koldt om vinteren? Havde tænkt mig at lave en hytte til dem, men ved ikke om de bruger den slags?
Mine går ude i et bur om vinteren, så det kan de godt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Vagtler-nybegynder
« Svar #8 Dato: 27 April , 2015, 18:35 »
nu har jeg kun erfaring med jumbo vagtler, men de er slet ikke så skrøbelige endda. Jeg har haft dem til og gå inde om vinteren, men kulden klarer de ganske fint. Forår, sommer og efterår gik de ude, og selv om de havde et hus og gå ind i valgte de altså og være ude altid. Kyllingerne har jeg ikke haft det store held med, men nåede de en alder af ca 14 dage, så tålte de næsten alt. Æggene kan sagtens spises og dyret har osse en fornuftig størrelse til at få på bordet
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Vagtler-nybegynder
« Svar #9 Dato: 04 Maj , 2015, 01:21 »
Hej Sara

Nogle af valgene er jo op til dig selv, men for at hjælpe dig lidt på vej, så vil mit bud være, at du:

- Skal have jumbo/jumbo magnum etc.... navnet kan du egentlig være ligeglad med, for hvis du er interesseret i æg, du kan spise, så handler det om at fuglen er så stor som mulig. De største vejer op til 500 gram.
Kinesiske dværgvagtler vejer til gengæld max 100 gram og deres æg er på størrelse med vindruer, så er det for æggene - så køb så stor en fugl som muligt.

- Det er ikke anbefalelsesværdigt at have jumboer i drivhus, hvis man har sit drivhus kært. Til drivhuset er kinesiske dværgvagtler bedre.

- Jumboer kan fint gå ude året rundt, så længe de har læ og det er tørt. Har hørt om jumboer klare sig helt ned til -40 grader under grangrene+snelag... om de har godt af det er en anden sag (dyreetisk forsvarligt etc.), men det siger noget om, hvor hårdføre de er.
Har læst om flere (der ligesom Jes), der har voliere, hvor jumboer har mulighed for at gå ind - men hvor de ikke gør det (ej heller om vinteren). Så vær obs på, at bygge en hytte måske er spildte kræfter.

- De kan også fint gå inde, og produktionsmæssigt har det sine fordele - men det har også sine ulemper f.eks. i forhold til de skal have grit, sandbad o.lign. Så det afhænger meget af hvilken løsning, du selv er til.
Personligt ville jeg vælge at have jumboer udenfor pga. deres rigelige og stinkende afførring (meget ammoniakholdig), men har man en stald (du skriver om en boks+stald), så er det måske ikke så afgørende.

- I forhold til plads hvis de 12 m2 udelukkende er til dem og der er sørget godt for dem.... tjae, et bud herfra vil være omkring 8, hvis der er tale om dem på 500 gram.
Men det er egentlig svært at svare på. For super-dyreetisk ville jeg sige 2-3 stykker, mens en prof-avler nok vil beregne omkring 1 m2 per fugl (eller mindre... bare tænk på burhøns)... men de ca. 8 mener jeg stadig godt kan forsvares.

Sig til hvis du har andre spørgsmål :-)