Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til design af hønsehus.  (Læst 6834 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Chalotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Hjælp til design af hønsehus.
« Dato: 25 April , 2015, 16:30 »
Vi er så småt i gang med at skulle lave et hønsehus. Jeg har læst mig frem til at der ikke må være træk, men samtidig god ventilation. Jeg har ikke været ude og kigge på købehuse for at se hvordan problemet er løst der. Håber der er nogen med god erfaring på området. Vi regner med at skulle have 8 høns.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hjælp til design af hønsehus.
« Svar #1 Dato: 25 April , 2015, 18:31 »
Dejligt med jeres beslutning om at holde høns /o.
Desværre er der ikke meget at lære ved at kigge  de færdige købehønsehuse :(.
Typisk mangler disse isolering, fast tag og plads.
Isoleringen placeres oppe øverst under et godt udhæng som de købte konstruktioner og mangler.
Lav jeres hønsehus selv og anvend gedigne og ordentlige materialer som holder, på den måde får I den støtste glæde ved jeres hønsehold. Til 8 høns skal I bruge ca. 4 m2.
God fornøjelse /o
Hilsner
« Senest Redigeret: 25 April , 2015, 21:33 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjælp til design af hønsehus.
« Svar #2 Dato: 25 April , 2015, 20:33 »
Personligt vil jeg helst give mine høns noget mere plads. Til store racer min 1 m2 pr høne, og til dværgracer min 1/2 m2 pr høne. Byg hellere for stort end for småt. Interessen har det med at gribe om sig :)

Du skal tænke på at de fleste høns gider ikke rigtig ud når det er dårligt vejr, så om vinteren kan de komme til at være indenfor en del. Så er det rart der er godt plads.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hjælp til design af hønsehus.
« Svar #3 Dato: 25 April , 2015, 21:32 »
Jeg har selv 8 store høns, og jeg sammenlignede med mit eget hønsehus. Dette er 2 X 2 meter, og dermed 4 m2, beklager fejlen (som jeg har tilladt mig at rette).
Dette er imidlertid også en ok størrelse for et fornuftigt indrettet hønsehus til en besætning på 8.
Hilsen
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Chalotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Hjælp til design af hønsehus.
« Svar #4 Dato: 26 April , 2015, 13:48 »
Tak for jeres svar og undskyld den røg under forkert fane. Hvilke materialer er bedst? Vi har tænkt os at isolere det med paller som sider med isolering i. Har dog lige læst om at paller uden bestemt mærke kan være giftige, så skal lige dobbelttjekke. I skriver de ikke vil ud i dårligt vejr. Vil det være bedst at overdække hele gården? Er der plads til foder- og vandtrug på 4 m2 til 8 høns? Det skal ikke være dværghøns, men har ikke valgt race endnu. Laver en ny tråd om det. Ja mange spørgsmål når man er helt ny

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hjælp til design af hønsehus.
« Svar #5 Dato: 26 April , 2015, 14:26 »
Man behøver ikke isolere på samme måde som til beboelse. Hvis man lægger en 20 mm styropor plade som isolering og har en 8-12 mm vandfast standard yderst og en tynd plade inderst, så er man godt kørende. Vigtigt at taget er godt isoleret! Lav et skelet i hjørnestolper 75x75, og reglar i mellem. Husk et godt udhæng som beskytter mod slagregn. Udluftning øverst under udhænget hvor luften er tørrest. Sørg for et godt fald og hav evt. en tagrende til at bortlede regnvandet.
Vinduer kan evt. Laves i acryl, som oftest fås billigt i mindre fraskær f.eks. i Silvan. Støb forinden et gulv eller læg fliser så I starter med en solid grund.
Der er mindst 1000 måder at lave sit eget hønsehus på, men overvej også at købe et legehus/redskabsskur at bygge videre på. Hvis man ikke selv er en handyman, så er dette en lettere løsning, oftest desværre med lidt dårligere træ.
God fornøjelse /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp til design af hønsehus.
« Svar #6 Dato: 30 April , 2015, 20:21 »
Se evt. i mit galleri og evt. i galleriet for hønsehuse, der er mange gode billeder.
Mine først små røde huse fungerede bare perfekt. Mit nye er hjemmetegnet, og jeg er stadig rigtig tilfreds med det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk