Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: når hønemor pludselig giver sig til at ruge.  (Læst 8188 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline monasalvesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
når hønemor pludselig giver sig til at ruge.
« Dato: 23 April , 2015, 17:51 »
Tja, det startede med at jeg ville gøre en høne skruk, og det blev så vores grønlægger, desværre forlod hun æggene da der var gået lidt over en uge. Så tænkte jeg at jeg hellere måtte være hurtig til at fjerne æg, så det ikke blev hende der lagde sig skruk igen. En enkelt dag fik jeg ikke fjernet æg, og nu er der så en maran der har lagt sig! Vi har kun 6 høns, så hun ligger formentlig kun på 3-4 æg. Hun har ligget en uge nu, og egentlig ville jeg gerne have nogle grønne æg under hende, men nu er udviklingen i æggene jo begyndt, og så kan jeg ikke lide at tage æggene, det er jo små kyllinger.
Hun rejser sig overhovedet ikke fra reden, så jeg kan ikke se hvad hun gemmer.
Så hvad er det smarte? At lade hende ligge på de æg hun har, eller at løfte hende af og skifte æggene? For jeg kan vel ikke putte flere under hende, når der er gået en uge?
Men hvad så med kyllingerne, hvis der kun kommer 3-4? Kan de klare sig?
Jeg glæder mig til at høre fra jer
Mona

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: når hønemor pludselig giver sig til at ruge.
« Svar #1 Dato: 23 April , 2015, 18:05 »
Lidt øv at hønemor er startet for tidligt.
Men fjern æggene alligevel og læg nogle kunstige æg. Når hun så er stabil over nogle dage, så bytter du med de æg du ønsker.
Hvis hun er rigtigt skruk, så kan du godt løfte hende af reden mens du kontrollerer.
Det bliver altid lidt "et projekt" med en rugning, så sørg for at du kan få det optimale udbytte, og at det bliver netop de høns du vil have.
Held og lykke med det /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: når hønemor pludselig giver sig til at ruge.
« Svar #2 Dato: 23 April , 2015, 20:51 »
At hun har lagt sig skruk har ikke noget at gøre med, at du en enkelt dag har glemt at fjerne æg. Det kommer alligevel.

Det er super vigtigt at holde styr på æggene under hende, når de andre høns også har adgang til reden. De andre høns lægger sikkert stadig æg hos hende, og du risikerer at ha mange æg under til sidst, og du har ikke styr på hvornår de klækker, og når hønemor går fra reden med de første kyllinger, så ligge der nogen under klækning og i forskellige stadier i æggene tilbage og dør.

Så som Veteranen siger, så tag æggene fra hende. Hun bliver sikkert liggende på reden hvad enten der er æg eller ej. Det gør mine silker i hvert fald, men de er så også meget dygtige skrukker.

Hvis du vælger at lade hende ruge et sted hvor de andre høns kommer, så er det vigtigt, at du mærker æggene. Det gøres smartest med en tuschstreg hele vejen rundt om ægget, så du kan se mærkningen lige meget hvordan æggene vender. Du skal så hver dag lige lette skrukken og fjerne de æg, som ikke er mærkede.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lunder

  • Bruger
  • Indlæg: 77
Sv: når hønemor pludselig giver sig til at ruge.
« Svar #3 Dato: 25 April , 2015, 10:42 »
Enig i ovenstående, men jeg ville nu vælge en blyantstreg i stedet for tusch.
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran

Offline monasalvesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Sv: når hønemor pludselig giver sig til at ruge.
« Svar #4 Dato: 26 April , 2015, 10:29 »
Tak for jeres hurtige svar, der er dog ikke problemer med at andre kommer til reden, for hun flytter sig ikke! Jeg har nu valgt at lade hende ligge på de få æg hun nu har, så må vi se hvad det bliver til, for jeg nænner simpelthen ikke at smide halvfærdige kyllinger ud.
Så må den næste skruk få grønne æg under sig.
Mvh
Mona

Offline Metdan

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: når hønemor pludselig giver sig til at ruge.
« Svar #5 Dato: 26 April , 2015, 12:55 »
Selvom hun ikke flytter sig, kan de andre høns godt hoppe op i reden til hende, og lægge nye æg.
Sådan er det pt hos os. En af vores 5 høns er blevet skruk, og har lagt sig i yndlingsreden. De andre høns bruger fortsat den redekasse når de lægger æg.
Venlig hilsen Mette

Offline monasalvesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Sv: når hønemor pludselig giver sig til at ruge.
« Svar #6 Dato: 26 April , 2015, 18:58 »
Nu har vi kun 6 høns, og 3 rugekasser, så jeg er helt sikker på, at der ikke er nogle, der lægger æg hos hende. Hun tillader nu heller ikke nogen, at komme i nærheden af hende, så det er jeg ikke bekymret for.
Nu får hun bare lov at ligge, og så må vi ses hvad der sker.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: når hønemor pludselig giver sig til at ruge.
« Svar #7 Dato: 26 April , 2015, 19:19 »
Jeg har læst at høner nærmest er programmerede til at ville lægge deres æg under en skruk høne, da det jo er en smart måde at få sine gener videre på uden selv at gøre så meget arbejde. Din skruk lægger jo heller ikke på reden hele tiden, så de andre kan sagtens komme til at lægge deres æg, når hun er væk for at spise. Bare for at sige at du bør være opmærksom under alle omstændigheder :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline monasalvesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Sv: når hønemor pludselig giver sig til at ruge.
« Svar #8 Dato: 26 April , 2015, 20:19 »
Ja de er jo snedige nok. Men indtil nu får jeg fem æg hver dag, og det passer jo når en af de seks høner  jeg har er skruk. Og så er der jo det at hun ikke flytter sig fra reden, og jeg har sat mad og vand ind til hende af samme grund, hun vender sig ind i mellem, men går ikke fra reden. Så det bliver spændende at se hvad hun ligger på.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: når hønemor pludselig giver sig til at ruge.
« Svar #9 Dato: 27 April , 2015, 01:38 »
Nej, hun går af reden, selv om du har stillet mad og drikke så at hun ikke behøver at komme af reden er der stadig noget hun skal af med og helst ikke ind i reden. De ved nøjagtig hvornår der ikke er fare for at du opdager det. Spisetid og kaffetid af deres mennesker er velkendt hos hønsene. Jeg har tit haft en rugehøne på høloft og lignede steder og man tror bare at de er taget af en ræv. De viser sig aldrig når der er chance for at der er mennesker som kan opdage dem.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.